کاهش التهابات قیمت خودرو در گروی تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

مهدی قره‌داغلی- دولت امیدوار است با اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده، از یک‌سو قیمت‌ها را مهار کند و از سوی دیگر با تأمین بخشی از نیاز بازار، فشار از روی خودروسازان داخلی برداشته شود. با این وجود همچنان مصوبه واردات خودروهای کارکرده، موافقان و مخالفانی دارد. موافقان، این اقدام را گام مثبتی برای کاهش قیمت […]

مهدی قره‌داغلی- دولت امیدوار است با اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده، از یک‌سو قیمت‌ها را مهار کند و از سوی دیگر با تأمین بخشی از نیاز بازار، فشار از روی خودروسازان داخلی برداشته شود. با این وجود همچنان مصوبه واردات خودروهای کارکرده، موافقان و مخالفانی دارد. موافقان، این اقدام را گام مثبتی برای کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار می‌دانند و مخالفان معتقدند، رقابت بین واردکننده و خودروسازان ایرانی و چینی در کشور، در ابتدا موجب التهاب و در نهایت منجر به ایجاد انحصار و این بار در حلقه تاجران خواهد شد. اما با این وجود مهلت قانونی دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به اتمام رسیده است اما همچنان دولت آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها را ابلاغ نکرده است. در این باره حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار و زمان نهایی شدن آیین‌نامه واردات این خودروها، بیان کرد: قطعاً تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و آغاز ورود این خودرو‌ها به بازار می‌تواند ناترازی موجود در بازار خودرو را از بین ببرد. نماینده سنقر در مجلس، ادامه داد: امروز نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه خودرو مورد تقاضا است که حدود یک میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود. به دلیل وجود این ناترازی قیمت خودرو نوسان داشته و التهاباتی در بازار ایجاد می‌شود. این عضو کمیسیون صنایع مجلس، اظهار کرد: اگر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی و اجرایی شود، هم ناترازی موجود در بازار خودرو را از بین خواهد برد و هم در بازار خودرو رقابت ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر به نوعی بازار خودرو مدیریت خواهد شد و بخشی از نقدینگی که امروز التهاب‌آفرین است، از بین خواهد رفت. حسینی‌کیا؛ تصریح کرد: امیدواریم که به سرعت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیأت دولت نهایی شده و با انجام واردات، مردم بتوانند از این خودرو‌ها نیز استفاده کنند. اگر واردات خودروهای کارکرده به شکل واقعی اجرایی شود می‌تواند سایه خوبی بر بازار انداخته و روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه پیدا خواهد کرد اما اگر به صورت مقطعی انجام شود خیر. همچنین علی جدی؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اهمیت تعرفه در واردات خودرو، گفت: در تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل واردات، وزارت صمت باید تعرفه معقول و منطقی برای واردات خودروهای کارکرده مشخص کند. وی با اشاره به تسریع در تدوین آیین‌نامه اجرایی برای واردات خودروهای کارکرده، اضافه کرد: مهم‌‌ترین نکته‌ای که وزارت صمت دولت سیزدهم باید به آن توجه داشته باشد، امکان واردات خودرو دست‌دوم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است و باید با ایجاد بسترهای مناسب و تعرفه معقول، سهولت در امر واردات را فراهم کرد. جدی؛ در ادامه به مسأله کمبود منابع ارزی برای واردات خودرو و چالش‌های پیش‌رو در این زمینه اشاره و یادآور شد: دولت باید امکان واردات خودروهای کارکرده با ارز منشأ خارجی را در دستور کار خود قرار دهد. اگر دولت این سیاست را دنبال کند، بخش قابل‌توجهی از ارز مورد نیاز واردات خودرو و صنایع خودروسازی فراهم خواهد شد. وی در پایان به تأثیر واردات در بازار خودرو و کیفیت محصولات داخلی پرداخت و خاطرنشان کرد: با واردات خودرو نو و کارکرده، خودروساز داخلی دیگر نمی‌تواند خودروی بی‌کیفیت عرضه کند و در رقابت با خودروی خارجی نسبت به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت توجه خواهد داشت.