رکورد نصب سکو در پارس‌جنوبی شکسته شد

رکورد نصب سکو در پارس‌جنوبی شکسته شد عرشه فاز ۲۰ پارس‌جنوبی پس از رسیدن به موقعیت مخزن پارس‌جنوبی، پیش از ظهر روز شنبه ۲۲ آبان‌ماه بر روی جکت خود در آب‌های خلیج‌فارس نصب شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، عملیات نصب این سکو از ساعت ١٠ و ٣٠ […]

رکورد نصب سکو در پارس‌جنوبی شکسته شد

عرشه فاز ۲۰ پارس‌جنوبی پس از رسیدن به موقعیت مخزن پارس‌جنوبی، پیش از ظهر روز شنبه ۲۲ آبان‌ماه بر روی جکت خود در آب‌های خلیج‌فارس نصب شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، عملیات نصب این سکو از ساعت ١٠ و ٣٠ دقیقه روز گذشته آغاز و با ثبت رکورد یک ساعت و ٢٠ دقیقه، سریع‌‌ترین زمان نصب سکوهای دریایی پارس‌جنوبی را به خود اختصاص داد. دوهزار ۶۰۰ تن سازه آهنی که ساخت آن با همت متخصصان ایرانی صورت گرفته و روز سه‌شنبه ۳ آبان ماه پس از عملیات موفق بارگیری، از یارد صنعتی شرکت تأسیسات دریایی ایران توسط بارج ابوذر ۱۱۰ به خلیج‌فارس رسیده است تا روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را از میدان مشترک پارس‌جنوبی برداشت کند.

کشتی اوشنیک ۵۰۰۰ بزرگ‌‌ترین کشتی لوله‌گذار و نصاب که متعلق به شرکت تأسیسات دریایی است، با حضور در موقعیت مخزن و پس از رسیدن شناور حامل سکوی ۲۰، این عرشه را بر روی جکت خود نصب کرده است.

عملیات هوکاپ و راه‌اندازی سکوی ٢٠ بلافاصله پس از نصب آغاز شده و این سکو به ایستگاه پایانی توسعه رسیده است.

علیرضا عبادی سرپرست فازهای ۲۰و۲۱ پارس‌جنوبی گفته است که این سکو تا نیمه ماه بهمن امسال یعنی کم‌تر از ۳ ماه پس از عملیات نصب، راه‌اندازی می‌شود.

سهم فازهای ۲۰و۲۱ از پارس‌جنوبی دو سکو، هر کدام با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز است که تمامی مراحل ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی آنها  نتیجه تلاش و باور متخصصان ایرانی بوده و تحت نظارت تیم‌های کنترل کیفیت حاصل شده است.

عبادی به بیش از ۶، ۳ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه برای ساخت این سکوهای فازهای ۲۰و ۲۱ اشاره کرده و گفته است که این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال‌زایی مستقیم روزانه ۶۰۰ نفر عمدتاً نیروهای بومی خرمشهر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت این سکو‌ها آن‌هم در شرایط آب و هوایی نامناسب، صورت گرفته که این خود نشانگر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

استفاده حداکثری از توان و ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی در ساخت دو سکوی ۲۰و۲۱ باعث شده است تا برای اولین بار سیستم‌های کنترل این سکو‌ها شامل (ESD، DCS، F&G) که نقش کنترل تمامی سازوکارهای سکو را برعهده دارند و به نوعی قلب سکو محسوب می‌شوند توسط یکی از شرکت‌های ایرانی طراحی، ساخته و نصب شود.

عرشه غول پیکیر فاز ۲۰ پارس‌جنوبی، ۱۳۰۰ تن سازه فلزی، ۴۲ هزار اینچ قطر لوله کشی، ۶۰۰ تن تجهیزات مکانیکی، ۹۰ کیلیومتر کابل‌کشی، ۹۰۰ عدد تجهیز برقی و ابزار دقیق را در خود جا داده است. علاوه براین جکت ۴ پایه و پایل‌ها ۳۲۰۰ تن وزن دارد و برای ساخت آن ۴۶۷ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.

برای ساخت انسیلاری هر فاز هم ۲۲۳ هزار نفر ساعت زمان صرف شده و دو هزار و ۲۵۰ تن سازه فلزی، ۴هزار و ۱۰۰ اینچ قطر لوله کشی و یک کیلومتر کابل کشی در این مرحله انجام شده است.

سرپرست طرح توسعه فازهای ۲۰و ۲۱ پارس‌جنوبی گفته که این بخش از فعالیت‌ها شامل عرشه میانی (BSP) و عرشه مشعل (FSP) هر کدام به وزن ۷۵ تن، ۲ جکت سه‌پایه BSP و FSP با پایل‌ها هر کدام به وزن ۸۰۰ تن، ۲ پل ارتباطی هر کدام به وزن ۱۶۰ تن و مشعل هر کدام از سکو‌ها به وزن ۱۵۰ تن بوده است.

این تلاش‌ها حالا به ثمر رسیده تا پارس‌جنوبی بیش از پیش نقشی اثر‌گذار در تولید ارزش و رونق اقتصاد ایران ایفا کند. سکوی فاز ۲۰ با قامتی استوار زیر تابش نور خورشید خلیج‌فارس ایستاده است و به عکاسان و خبرنگاران تور رسانه‌ای شرکت نفت و گاز پارس که تلاش می‌کنند تا هرکدام از زاویه دوربین و قلم خود به این رویداد بپردازند، سلام می‌کند.

عبادی در جریان عملیات بارگیری سکوی فاز ۲۰ گفته بود: در بخش فراساحل طرح ساخت دو سکوی دریایی جمعاً شامل ۲۲ حلقه چاه، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی جمعاً به طول تقریبی ۲۱۰ کیلومتر، دو رشته خط لوله ۴٫۵ اینچ دریایی جهت انتقال گلایکول جمعاً به طول تقریبی ۲۱۰ کیلومتر و کابل دریایی (فیبر نوری) جهت اتصال سکوهای دریایی به SPIFON1، جمعاً به طول ۲۶کیلومتر در دستورکار بوده است.

به گفته عبادی فعالیت‌های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه‌اندازی خط لوله فاز ۲۱ تا پایان آبان ماه و خط لوله فاز ۲۰ تا دی‌ماه سال جاری به پایان می‌رسد.

او درباره اجرای خط لوله بخش خشکی فازهای ۲۰و ۲۱ هم گفته عملیات اجرایی لوله‌های ۳۲ و ۴ اینچ خط لوله خشکی این فاز‌ها به طول کلی ۱۲ کیلومتر با وجود موانع متعدد از جمله جاده‌های اصلی و فرعی پالایشگاه‌های منطقه، کابل‌ها و لوله‌های زیر زمینی به پایان رسیده است.

راه‌اندازی سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز ۲۱ نیز در حال اتمام بوده و تا پایان ماه جاری تحقق می‌یابد.

درحالی فعالیت‌های بخش فراساحل فازهای ۲۰و۲۱ به مراحل پایانی خود رسیده که بخش پالایشگاهی این فاز‌ها هم در تدارک میزبانی تمام و کمالی برای دریافت گاز ارسالی از حوزه دریاست.۴ ردیف شیرین‌سازی وظیفه پالایش گاز ترش را برعهده دارند. ردیف اول شیرین‌سازی ماه‌های گذشته با گاز ترش فازهای ۶تا ۸ راه‌اندازی شد. ردیف دوم هم هم‌‌اکنون در شرایط مناسبی برای راه‌اندازی پس از دریافت خوراک از فراساحل قرار دارد. این دو ردیف یک میلیارد فوت مکعب گاز سکوی ۲۱ را پالایش و به واحد ارسال گاز یا همان یونیت ۱۰۶ ارسال می‌کنند.

نکته قابل توجه در بخش پالایشگاهی فازهای ۲۰و۲۱ ین است که یونیت‌های زیست‌محیطی از جمله بازیافت گوگرد از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده و بنا براعلام سرپرست این فاز تلاش می‌شود تا پیش از ورود گاز ترش از حوزه دریا راه‌اندازی واحد آغاز شود.

به دلیل پیچیدگی فعالیت‌های ساخت این واحد‌ها و نیاز به‌کاربرد تجهیزات حساس، راه‌اندازی این واحد‌ها عموماً زمان زیادی را صرف می‌کند.

راه‌اندازی به موقع واحدهای زیست‌محیطی فازهای ۲۰و۲۱ اتفاقی بسیار خوب برای جلوگیری از ورود مواد آلاینده به منطقه پارس‌جنوبی است. اقدامی که به گفته عبادی مورد تأکید ویژه شرکت نفت و گاز پارس قرار داشته و باعث شده است تا برنامه توسعه واحدهای جانبی یونیت‌های زیست‌محیطی این فاز و سایر فازهای پارس‌جنوبی از طرف کارفرما به پیمانکاران ابلاغ شود.

فازهای ۲۰و۲۱ پارس‌جنوبی آخرین طرح توسعه‌ای است که در منطقه پارس یک درحال اجرا بوده و با تکمیل آن پرونده توسعه فازهای این منطقه بسته می‌شود.

مدیرعامل و مجریان شرکت نفت و گاز پارس اخیراً اعلام کرده‌اند طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از تکمیل فعالیت‌های اجرایی در راستای برداشت از میدان مشترک، توسعه و ارتقای سطح کیفی واحدهای زیست‌محیطی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. علاوه براین برنامه‌های تکمیلی این شرکت در راستای تولید پایدار و حفظ زنجیره ارزش با ساخت اولین سکوی فشار افزای پارس‌جنوبی در فاز ۱۱ آغاز خواهد شد.

 

آنطور که محمد مشکین فام گفته است، ۲۰ سکوی افزایش فشار در سال‌های آینده جهت جلوگیری از افت فشار در پارس‌جنوبی باید ساخته شود. طرحی که امید می‌رود با اجرای آن برای نخستین بار در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، نوید‌بخش ورود تکنولوژی نوینی در عرصه ساخت سکوهای غول پیکر فشارافزای در ایران باشد.