مشکلات حقوقی اجرای راهآهن گرگان –گنبد کاوس را قفل کرده است احداث راهآهن گرگان-گنبدکاووس که بخشی از طرح ملی راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد به شمار میرود از آرزوهای چند دههای مردم شرق گلستان است که هنوز جامه عمل به خود نپوشیده است و مردم منطقه از خود میپرسند قفل این طرح بزرگ ملی کی باز میشود؟ احداث […]
مشکلات حقوقی اجرای راهآهن گرگان –گنبد کاوس را قفل کرده است
احداث راهآهن گرگان-گنبدکاووس که بخشی از طرح ملی راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد به شمار میرود از آرزوهای چند دههای مردم شرق گلستان است که هنوز جامه عمل به خود نپوشیده است و مردم منطقه از خود میپرسند قفل این طرح بزرگ ملی کی باز میشود؟
احداث خطوط راهآهن که از زیرساختهای مهم ارتباطی و توسعه یک منطقه، استان و نیز کشور به شمار میرود، نقش مهمی درحمل و نقل ایمن مسافر و بار برعهده دارد و حلقه مفقوده توسعه در منطقه شرق گلستان محسوب میشود.
با وجود پیگیریهای عدیده که سابقه آن به حدود ۳ دهه قبل بر میگردد، وعدهها و کلنگزنی چند باره راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد، که راهآهن گرگان-گنبدکاووس نیز بخشی از آن است، اما هنوز از اجرایی شدن این طرح ملی به عنوان مطالبه عمومی مردم شرق استان گلستان، خبری نیست.
با وجود اینکه اجرایی شدن راهآهن گرگان-گنبدکاووس به عنوان بخشی از راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد و مزایای فراوان آن از جمله توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و سفر ایمن مسافر و بار، تاکنون بارها از سوی مقامات اجرایی و حاکمیتی جمهوری اسلامی مورد تأکید قرار گرفته اما هنوز خبری از اجرایی شدن این طرح ملی نیست.
آخرین تأکیدات مقامات جمهوری اسلامی برای اجرایی شدن طرح راهآهن گرگان-مشهد که مردم این دیار آن را خوب به خاطر دارند، درجریان سفر رییس دولت یازدهم در آذر ۹۳ به استان گلستان بود که درقالب مصوبات سفر نیز قید شد.
با این حال از آن تاریخ به بعد و با وجود اینکه چند بار مسؤولان اجرایی خبر از اجرای ۱۴ تا ۲۰ کیلومتر از این طرح دادند اما هنوز مردم اثری از اجرایی شدن این طرح ملی مشاهده نکردهاند و معلوم نیست تا کی باید منتظر اجرایی شدن راهآهن گرگان-گنبدکاووس بمانند.
علاوه بر مصوبه سفر ریاست جمهوری به گلستان درسال ۹۳ برای اجرای راهآهن گرگان-گنبدکاووس، دو سال قبل از آن، رهبر معظم انقلاب نیز در سفر به استان خراسان شمالی اجرای راهآهن مشهد-بجنورد-گرگان را مورد تأکید جدی قراردادند.
علاوه بر این دو مقام عالی کشور، وزیر راه و شهرسازی، مسؤولان و اعضای هیأت مدیره راهآهن جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۳ استان گلستان، خراسانشمالی و رضوی و نیز اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از دیگر مسؤولانی بودند که بارها بر اجرایی شدن این طرح ملی تأکید نمودند و حتی خبر از اختصاص ردیف بودجه ۲۱۵ و ماده ۶۲ (مسایل ارزی) و فاینانس، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار میدادند اما باز هم خبری از اجرای این طرح نمیشد.
طرح بزرگ راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد به طول ۶۵۰ کیلومتر علاوه بر اینکه تأثیر بهسزایی در بهبود و رونق شرایط اقتصادی و اشتغالزایی منطقه خواهد داشت، میتواند با اتصال به کریدور ریلی شمال-جنوب، موجبات افزایش ایمنی و رفاه مردم در سفرهای برون شهری و نیز جا به جایی سریع و ایمن محصولات کشاورزی گلستان به دیگر نقاط کشور را به همراه داشته باشد.
طرحی که به گفته یکی از شهروندان و فعالان اقتصادی منطقه گنبدکاووس اگر مسؤولان بلند پایه استان گلستان و مازندران سابق از جمله استانداران و نمایندگان مجلس طی ۳ دهه انتظار مردم، هرسال ۵ کیلومتر از مسیر این طرح بزرگ را انجام میدادند، اکنون راهآهن از گنبدکاووس به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان و قطب اول تولیدات کشاورزی گلستان، گذشته بود.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایرنا، اجرایی شدن طرح راهآهن گرگان-گنبدکاووس را از مهمترین مطالبات جدی و عمومی مردم شرق گلستان دانست و گفت: با اجرایی شدن این طرح یکی از زیرساختهای مهم توسعه در این منطقه تحقق مییابد.
قرجهطیار افزود: پیگیریهای لازم برای اجرایی شدن این طرح از سوی مجمع نمایندگان استان گلستان در دستور کار قرار دارد و قولهای مساعدی نیز دراین خصوص از سوی وزیر راه و شهرسازی و مسؤولان راهآهن جمهوری اسلامی داده شده است.
مدیرکل راهآهن منطقه شمالشرق۲ (استان گلستان) نیز در گفتوگو با ایرنا و با تأکید بر ضرورت راهاندازی راهآهن گرگان-گنبدکاووس به عنوان بخشی از راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد، گفت: با احداث این خط ریلی، فقط در مسیر جاده گرگان-گنبدکاووس ۵۰ درصد کاهش ترافیک حاصل خواهد شد.
محمدرضاقربانی با بیان اینکه روزانه ۴۲ هزار تردد خودرویی در محور گرگان-گنبدکاووس انجام میشود، افزود: با احداث راهآهن، علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی ترافیک بین شهری، مصرف سوخت، آلایندهها، تصادفات و هزینههای نگهداری جادهها نیز به شدت کاهش مییابد.
وی اضافه کرد: برای مسیر گرگان-گنبدکاووس قطار سریعالسیر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و با چهار رام رفت و برگشت پیشبینی شده که به یقین جوابگوی نیاز مردم این منطقه است.
قربانی همچنین با بیان اینکه مسیر گرگان-مشهد از پرتردترین مسیرهای شمالی است، گفت: تحقق عملیات اجرایی این طرح ملی نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و پیگیری جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات استان گلستان است.
مدیر حوزه زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در استان گلستان گفت: علت تأخیر در اجرایی شدن راهآهن گرگان-گنبدکاووس که حتی مناقصه عملیات اجرایی ۲۴ کیلومتر آن نیز برگزار شده بود، مشکلات حقوقی این پروژه با پیمانکار قبلی (شرکت مهاب قدس) بود.
علیاصغررفیعینژاد افزود: این مشکلات از سوی واحد حقوقی وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری و برطرف شدن است و امیدواریم در یک تا دو ماه آینده، عملیات اجرایی این پروژه که از مطالبات مردم نیز است، شروع شود.
با این حال به نظر میرسد مردم شرق گلستان همچنان بایستی در انتظار باز شدن قفل راهآهن گرگان-گنبدکاووس که به گفته مسؤولان، عملیات نقشهکشی مسیر و حدود ۳۰ کیلومتر از میخکوبی آن تمام شده است، باشند.
نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در منطقه شرق این استان سکونت دارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.