گروه خودرو- با توجه به موضوع تردد خودروهای فرسوده در خیابانهای کشور و هدررفت سرمایه ملی توسط آنها، باید برای جلوگیری از این فاجعه هرچه سریعتر چارهای اندیشید تا از بهوجود آمدن مشکلات دیگر در آینده نهچندان دور جلوگیری گردد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، محمود مشهدیشریف؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع تردد خودروهای فرسوده در خیابانهای کشور و هدررفت سرمایه ملی توسط آنها، باید برای جلوگیری از این فاجعه هرچه سریعتر چارهای اندیشید تا از بهوجود آمدن مشکلات دیگر در آینده نهچندان دور جلوگیری گردد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، محمود مشهدیشریف؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، با اشاره به اینکه مصرف سوخت در خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو است، عنوان کرد: با عرضه بنزین صرفهجویی شده در بورس انرژی، میتوان صاحبان خودروهای فرسوده را به تحویل خودروهای فرسوده تشویق کرد. محمود مشهدیشریف؛ با بیان اینکه هر خودروی فرسوده۱۳٫۴ لیتر بنزین بیش از یک خودروی نو مصرف میکند، اظهار داشت: اگر مبنای نرخ روز دلار را ۵۰ هزار تومان، قیمت بنزین آزاد در ایران را سه هزار تومان و بهای بنزین فوب خلیجفارس را ۷۰ سنت در نظر بگیریم، حاصل ضرب ۵۰ هزار تومان (نرخ روز دلار) در ۷۰ سنت (قیمت بنزین فوب خلیجفارس) ۳۵ هزار تومان و اختلاف این عدد با سه هزار تومان (قیمت بنزین آزاد در ایران) ۳۲ هزار تومان میشود و در نهایت با ضرب عدد ۳۲ در۱۳٫۴ لیتر(مصرف بنزین روزانه در خودروهای فرسوده) میتوان گفت؛ هر خودروی فرسوده روزانه ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین مصرف میکند. وی ادامه داد: حال ممکن است بپرسید چرا قیمت بنزین را براساس فوب خلیجفارس محاسبه میکنیم که باید گفت؛ بنزینی که در داخل مصرف نشود، صادر میشود و نرخ هر لیتر بنزین صادراتی ایران ۷۰ سنت است. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، یادآور شد: با مصرف روزانه ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین در خودروهای فرسوده سالانه ۴۸ میلیون تومان صرفهجویی بنزین خواهیم داشت که میتوان با عرضه آن در بورس انرژی به جای عرضه مستقیم به متقاضی و ایجاد تورم، امکان خرید و فروش گواهی صرفهجویی انرژی که مبلغ پایه آن بین ۴۸ تا ۵۰ میلیون تومان است را فراهم کرد و در نهایت دولت میتواند براساس قانون موجود مجوز صادرات برای بنزین صرفهجویی شده را صادر کند. مشهدیشریف؛ اضافه کرد: بدینترتیب دولت با پرداخت تنها یکسال گواهی صرفهجویی انرژی میتواند به رونق اسقاط خودروهای فرسوده کمک کند چراکه خودروی فرسودهای که تاکنون بین ۴۰ تا ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش شده، اکنون با عرضه در بورس انرژی با مبلغ ۵۰ میلیون تومان بیشتر ولو با مدت زمان بیشتری در بورس انرژی عرضه شده و صاحبان خودروهای فرسوده نیز با فروش خودروی خود به قیمت حدود ۹۰ میلیون تومان به تحویل خودروهای فرسوده تشویق خواهند شد. همچنین وی درخصوص قیمتهای خودروهای فرسوده نیز، گفت: قیمت خودروهای فرسوده طی هفتههای اخیر بهطور عجیبی افزایش یافت که با اطلاعرسانیها قیمتها در حال بازگشت به همان حالت قبل است. کاهش قیمت خودروهای فرسوده در سایتهای خرید و فروش هم مشهود است. بهعنوان مثال پراید سفید مدل ۱۳۸۰ با ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد بین ۸۰ میلیون تا ۱۰۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پیکان مدل ۱۳۷۵ نیز با همین رنگ و کارکرد در همین بازه قیمتی به فروش میرسد. سایر خودروهای فرسوده نیز محدوده قیمتی مشابهی دارند. در این بین باید گفت که سیاستگذاریهای دولت و بهویژه وزارت صمت در فروش خودروهای صفر کارخانه و ایجاد رانت برای صاحبان و مالکان خودروهای فرسوده و ارائه گواهی اسقاط خودرو برای واردات باعث افزایش ارزش این خودروها شده است و پیش از این بارها نسبت به ایجاد بازارسیاه خودروهای اسقاطی هشدار داده شده بود. اما اکنون دولت تلاش دارد که تمام قصور را متوجه سایتهای اینترنتی سازد. همچنین درخصوص موتورسیکلتهای فرسوده نیز رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست با بیان اینکه ۹۰ درصد موتورسیکلتهای شمارهگذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند، گفت: با اجرای طرحی، موتورسیکلتها فرسوده را از رده خارج میکنیم. داریوش گلعلیزاده؛ با یادآوری اینکه در بین منابع آلاینده کلانشهرها به ویژه شهر تهران، موتورسیکلتها نزدیک به ۱۰ درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، درباره چرایی مراجعه نکردن صاحبان موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلتها فرسودهاند، اگر به این مراکز مراجعه کنند، نمیتوانند تأیید این مراکز را بگیرند؛ از اینرو برنامه ما در این زمینه اجرای طرح از رده خارجکردن موتورسیکلتهای فرسوده به استناد ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است که دوباره سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.
مهدی قرهداغلی – رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور، درخصوص جدیدترین آمار اسقاط خودرو در سالجاری، اعلام کرد:، با وجود اینکه هشت ماه از سال میگذرد، ۲۳۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی اسقاط تاکنون نسبت به یکساله ١۴٠٢، بودهایم. به […]
یکی از مهمترین دلایلی که مصرف سوخت در ایران را نسبت به کشورهای دیگر بالا برده، وجود خودروهای فرسودهای است که برنامه دقیقی برای اسقاط آنها وجود ندارد. به گزارش ایرنا، در پی افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین به هم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف […]
دیدگاه بسته شده است.