مهدی قرهداغلی- صنعت خودروسازی سالهاست که دچار بیماریای به اسم قیمتگذاری دستوری و زیاندهی شده است که همین امر سبب آن گشته که با گذشت زمان علائم این بیماری خود را بیشتر نمایان کند. به شکلی که زیان انباشته خودروسازان و صنایع زیرمجموعه آنها به بیش از ۴۰۰ همت برسد که این رقم خودش بهتنهایی […]
مهدی قرهداغلی- صنعت خودروسازی سالهاست که دچار بیماریای به اسم قیمتگذاری دستوری و زیاندهی شده است که همین امر سبب آن گشته که با گذشت زمان علائم این بیماری خود را بیشتر نمایان کند. به شکلی که زیان انباشته خودروسازان و صنایع زیرمجموعه آنها به بیش از ۴۰۰ همت برسد که این رقم خودش بهتنهایی برابری میکند با چندین میلیارد دلار که با این مبلغ میتوان در نقاط دیگری از این کره خاکی کارخانه خودروسازی یا چنین خط تولید از برندهای معتبر جهان را راهاندازی کرد. اما متأسفانه با همه این تفاسیر هیچ دولتی گوشش بدهکار این حرفها نیست و صنعت خودروسازی را در سیتره خود نگهداری میکنند و همین امر سبب آن خواهد گشت که یک روز با آغاز صبح خبر ورشکستگی این صنعت را در اخبارهای گوناگون ببینیم. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: دانش فنی تولید خودروهای برقی در کشور مهیاست، اما انتظار میرود دولت با اعطای یارانه در تأمین باتری به یاری این صنعت بشتابد. محمدرضا نجفیمنش؛ افزود: امروز جهان به سمت توسعه استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرده و ما نیز باید به این سمتوسو حرکت کنیم. وی بیان داشت: دانش فنی این مهم در کشور مهیاست، اما انتظار میرود دولت با دخالت در موضوع تأمین باتری (که جزء اجزا و قطعاتی است که گران تمام میشود)، با اعطای یارانه از این موضوع حمایت کند؛ در غیر این صورت و قیمت تمام شده بالای خودروها، تمایل مردم همچنان به سمت استفاده از خودروهای درونسوز خواهد بود. نجفیمنش؛ در این زمینه به فرانسه اشاره کرد که برای توسعه خودروهای برقی، نسبت به اعطای متوسط شش هزار یورو یارانه به این خودروها اقدام کرد. وی خاطرنشان کرد: تولید خودروهای هیبریدی و برقی در برخی موارد حتی سادهتر از خودروهای بنزینی و درونسوز است و توان کافی برای تولید اجزا و قطعات این خودروها به صورت انبوه وجود دارد. پیشتر عباس علیآبادی؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت، اعلام کرده بود: همه خودروسازان باید نیمی از ظرفیت تولیدشان را به خودروهای برقی اختصاص دهند و اکنون این مهم با بهکارگیری ظرفیت مونتاژکاران آغاز شده است. وی خاطرنشانکرد: زیرساختها به سمتی حرکت میکند که اتوبوسها، تاکسیها و موتورسیکلتها برقی شود، خودروهای برقی آماده تحویل هستند و در دو تا سه ماه آینده شاهد حضور این خودروها در کشور خواهیم بود. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در ادامه اظهار داشت: در صورتی که قیمتگذاریها در صنعت خودرو اصلاح نشود، کاهش و توقف تولید قطعه و خودرو اجتنابناپذیر خواهد بود؛ موضوعی که بهتازگی وزیر صنعت،معدنوتجارت نیز به آن اشاره داشته و عین واقعیت است. وی گفت: اکنون شاهد کمبود نقدینگی در صنعت خودرو هستیم که خود موجب توقف تولید خودرو و قطعات خواهد شد. نجفیمنش؛ تأکید کرد: در این راستا باید هرچه سریعتر نسبت به کاهش زیان در صنعت خودروسازی اقدام شود و همچنین طبق ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴، باید نسبت به جبران خسارت در این صنعت اقدام شود.رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، هشدار داد: در غیر این صورت، صنعت تمرکز لازم بر موضوع تولید را نخواهد داشت و دیر یا زود با توقف مواجه میشود. وی خاطرنشانکرد: طی نامهای به وزیر صنعت،معدنوتجارت ضمن تشریح اساسیترین مشکلات و چالشهای بحرانزا در صنعت قطعهسازی کشور، خواستار جلسهای حضوری با وزیر صمت بهمنظور تبیین این شرایط شدهایم. نجفیمنش؛ تأکید کرد: در صورتی که دو موضوع اساسی قیمتگذاری دستوری و مدیریت دولتی از سر صنعت خودروسازی برداشته شود، این صنعت حال و روز بهتری خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط فعلی همگان بر طبل واردات میکوبند و تأمین ارز مورد نیاز این صنعت، خود چالش و سؤالی اساسی است. همچنین عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با اشاره به رقابت سرسخت ایران و چین در بازار قطعه و خودروی روسیه، اظهار داشت: با توجه به قیمت تمام شده بالای قطعات خودرو در ایران قاعدتاً قطعهسازان چینی سهم بیشتری در بازار روسیه خواهند داشت. مگر اینکه دولت شرایط را برای افزایش توان رقابتی صنعتگران کشور در روسیه فراهم کند. محمود نجفیسهی؛ درخصوص رقابت ایران و چین در بازار قطعه و خودروی روسیه، عنوان کرد:گرچه به لحاظ کیفیت قطعات تولیدی قادر به رقابت با چین هستیم اما با توجه به قیمت تمام شده بالا قطعات در ایران، رقابت میان زنجیره خودروسازی ایران و چین در بازار روسیه آسان نخواهد بود. وی یادآور شد: در صورت برابری کیفیت قطعات تولیدی در ایران و چین نیز با توجه به قیمت تمام شده بالا قطعات خودرو در ایران قاعدتاً قطعهسازان چینی سهم بیشتری در بازار روسیه خواهند داشت. مگر اینکه دولت شرایط را برای افزایش توان رقابتی صنعتگران کشور در روسیه فراهم کند. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، شرایط ناپایدار تولید در کشور را از دیگر علل کاهش سهم ایران نسبت به چین در بازار روسیه برشمرد و گفت: نابهسامانی قیمت و تأمین مواد اولیه چه از طریق بورس و چه از محل واردات و همچنین نوسانات قیمت کالاها متناسب با نرخ ارز موجب ناپایداری تولید در صنایع قطعهسازی و خودروسازی کشور شده است و قاعدتاً در چنین شرایطی رقابت با کشوری چون چین که دارای ثبات اقتصادی است، سخت خواهد بود. نجفیسهی؛ ادامه داد: با توجه به ثبات اقتصادی، بهرهوری بالای نیروی کار و سهولت واردات قطعات در کشور چین و در مقابل شرایط ناپایدار تولید در ایران قاعدتاً تأمین قطعات از قطعهسازان ایرانی به لحاظ قیمت تمام شده برای روسها توجیه اقتصادی نخواهد داشت. وی تصریح کرد: باید پذیرفت که قطعهسازان به سبب مسائل اقتصادی و سیاسی در رقابت با چین مسیری دشوار را پیشرو خواهند داشت. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در شرایطی که تولید خودرو در کشور جوابگوی تقاضای بازار نیست و قطعهسازان نیز بهواسطه سیاستهای دستوری از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، آیا قطعهسازان و خودروسازان کشور قادر به تأمین همزمان نیاز داخل و بازار روسیه هستند؟ گفت: قطعهسازان با وجود اینکه در شرایط سختی بهسر میبرند اما در صورت صادرات به روسیه نیز پاسخگوی نیاز داخل خواهند بود زیرا ظرفیتهای خالی بسیاری در صنعت قطعهسازی وجود دارد اما در رابطه با خودروساز چون بخشی از تقاضای موجود در بازار کاذب است و بسیاری از مردم بدون اینکه نیاز واقعی به خودرو داشته باشند به منظور حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به ثبتنام خودرو کردند باید علل افت تولید خودرو در ماههای اخیر را جستجو کرد که کاهش تولید به دلیل عدم کشش بازار بوده یا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.
دیدگاه بسته شده است.