مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، تحول دیجیتال در صنعت گاز در بخشهای مختلف تولید، انتقال و توزیع را در دورانگذار انرژی یک ضرورت دانست. به گزارش مناقصهمزایده، حسینعلی محمدحسینی؛ در سمینار « نوآوری دیجیتال در صنعت گاز» با تأکید بر ضرورت توجه به مؤلفههای اقتصاد دیجیتال برای پیشبرد برنامههای صنعت گاز، گفت: از […]
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، تحول دیجیتال در صنعت گاز در بخشهای مختلف تولید، انتقال و توزیع را در دورانگذار انرژی یک ضرورت دانست. به گزارش مناقصهمزایده، حسینعلی محمدحسینی؛ در سمینار « نوآوری دیجیتال در صنعت گاز» با تأکید بر ضرورت توجه به مؤلفههای اقتصاد دیجیتال برای پیشبرد برنامههای صنعت گاز، گفت: از شرایط حالحاضر دنیا بهعنوان دورانگذار انرژی یاد میشود و مهمترین مؤلفههای دورهگذار انرژی نیز تمرکززدایی و کمرنگ شدن نقش دولتها در این عرصه، خلق اکوسیستم جدید یکپارچه و توسعه الگوهای کسبوکار، حرکت به سمت پایداری و دیجیتالسازی است. وی با بیان اینکه در این دوره شاهد تأثیر شگرف تحول دیجیتال در حوزه انرژی هستیم، افزود: در دورانگذار انرژی، فناوریهای دیجیتال، سیستمهای حوزه انرژی را در سراسر دنیا یکپارچه و با کارایی و هوشمندی بالاتر، قابلاتکاتر و با قابلیت پایداری بیشتر مدیریت خواهد کرد؛ این ویژگیها، سبب کاهش هزینه در عرضه و تقاضا، رقابتیتر شدن و توسعه بازارها و ابزارهای کارآمدتر معاملاتی خواهد شد. مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه براساس الزامهای بازار و توسعه اقتصادی، شرکتهای انرژی از جمله شرکتهای پیشرو در حوزه دیجیتالیزه شدن در سطح جهان خواهند بود، تصریح کرد: توسعه خدمات و الگوهای کسبوکار جدید و افزایش تولید انرژی از منابع پایدار، استفاده از فناوری تحلیل کلان دادهها و هوشمصنوعی برای راهبری هوشمند شبکه، ممیزی انرژی وسایل و ادوات به کمک فناوریهای جدید و تجهیزات هوشمند، ارتقای فرآیندهای تولید و تبدیل انرژی و بهینهسازی نیروگاهها، استفاده از سنسورهای هوشمند اعلام بههنگام خرابی و وجود بحران در شبکه انتقال و توزیع، استقرار سیستمهای پایش محلی و بررسی الگوی مصرف و کشف الگوی بهینه در هر اقلیم و بسیاری موارد دیگر از جمله کاربردهای فناوری دیجیتال در صنعت گاز است. محمدحسینی؛ درباره زمینههای موجود برای توسعه تحول دیجیتال در شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: در بخش تولید میتوان از فناوری VR و AR در پالایشگاهها و مخازن ذخیرهسازی در موضوع آموزش سرمایه انسانی و عملیات راهبری تولید بهره برد. به گفته وی، این در حالی است که در بخشهای انتقال فشار قوی و دیسپچینگ گاز نیز توسعه تحول دیجیتال یک ضرورت است؛ ضمن اینکه در موضوع بازاریابی و عملیات تجارت گاز و محصولات جانبی نیز استفاده از فناوریهای اقتصاد دیجیتال راهکاری مطلوب و در بخش توزیع گاز هم هوشمندسازی کنتورهای مشترکین عمده و جزء در دستور کار است. مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در تشریح وضع جاری پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز نیز، گفت: پس از پایان مرحله مطالعاتی پروژه هوشمندسازی صنایع عمده در سال ۱۴۰۲، مرحله آزمایش عملیاتی این پروژه اکنون اجرایی شده و در سال ۱۴۰۵ بهصورت کامل اجرا خواهد شد؛ ضمن اینکه پروژه هوشمندسازی مصرفکنندگان خانگی و تجاری (مشترکان جزء) نیز از فروردینماه سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. محمدحسینی؛ در پایان به موانع موجود در مسیر تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز ایران اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین این موارد، شفاف نبودن چشمانداز تحول دیجیتال در این صنعت، توجه نکردن به سرمایهگذاری مورد نیاز در این بخش، ضعف در قوانین و استانداردها و موضوعات مرتبط با امنیت سایبری است.
دیدگاه بسته شده است.