گروه راهوشهرسازی -معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت، گفت: توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقای خطوط ریلی و تأمین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترکتشریفات مناقصه از اولویت مهم دولت در خطوط ریلی است. به گزارش مناقصهمزایده، عباس خطیبی؛ اظهار داشت: احداث راهآهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای […]
گروه راهوشهرسازی -معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت، گفت: توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقای خطوط ریلی و تأمین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترکتشریفات مناقصه از اولویت مهم دولت در خطوط ریلی است. به گزارش مناقصهمزایده، عباس خطیبی؛ اظهار داشت: احداث راهآهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بینالملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت ملی و همافزایی زنجیرههای ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.
ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب ۳۰ درصد ارزانتر از کانال سوئز
خطیبی؛ راهآهن رشت-آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بینالمللی دانست و افزود: احداث راهآهن رشت-آستارا بهعنوان تکمیلکننده کریدور شمال-جنوب یکی از طرحهای مهم ریلی در سطح ملی و بینالمللی شناخته میشود و بهرهبرداری از آن برای کشور و منطقه تحولزاست. معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها تمرکز راهآهن رشت-آستارا را بر جابهجایی بینالمللی بار و مسافر دانست و اعلام کرد: طرحهایی که از نظر حملونقل بینالمللی حائزاهمیت بالایی هستند از نظر منافع راهبردی ملی، روابط بینالمللی و تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی کشورها نیز قابلتوجهاند و به دنبال خود ارتقای امنیت ملی، ارتقای منافع کشورهای منطقه، ارتقای علم و فناوری را به همراه دارند. وی احداث راهآهن رشت-آستارا را به دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال-جنوب، راهآهن رشت-آستارا در شاخه غربی به دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب-غرب که از خلیجفارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل میشود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است. خطیبی؛ ادامه داد: کوتاهتر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راهآهن رشت-آستاراست. معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها استفاده از ظرفیتهای مرز آستارا در مبادلات بینالمللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: پیشبینی جابهجایی ۲٫۶ میلیون تن بار در سال اول و ۶٫۸ میلیون تن در سال بیستم بهرهبرداری و جابهجایی ۵۳۰ هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهرهبرداری یکی از دلایلی است که ساخت این خطآهن را توجیهپذیر کرده است. خطیبی؛ قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل مؤثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل درخصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راهآهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزانتر اعلام کرده است و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است. وی با اشاره به بیانیه باکو و توافق سهجانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور ۱۴۰۱ ادامه داد: در این بیانیه بر اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقای خطوط ریلی این کشورها به منظور جابهجایی بار به میزان ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ توافق شده است. از جنبه داخلی نیز سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این مسیر ریلی در مصوبه هیأت وزیران برای تأمین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترکتشریفات مناقصه برای اجرا همگی از دلایل مهم و قابل استناد برای اجرای این طرح ملی ریلی با رعایت تمام ملاحظات ملی و بینالمللی است.
فرماندار اشتهارد، از ترکتشریفات مناقصه اجرای پروژه عملیات اصلاح حدود دوهزار متری خط انتقال آب شُرب به دهستان ایپک اشتهارد خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، ابراهیم کردلو؛ از اجرای پروژه عملیات اصلاح حدود دو هزار متر خط انتقال آب شرب به دهستان ایپک اشتهارد خبر داد. وی با اشاره به ضرورت مقابله با تنش آبی […]
دیدگاه بسته شده است.