ربات‌های تلگرامی می‌توانند اطلاعات را شنود کنند؟

ربات‌های تلگرامی می‌توانند اطلاعات را شنود کنند؟ یکی از شایعاتی که در مورد ربات‌های تلگرام گفته می‌شود آن است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند و ممکن است برای جاسوسی از شما به‌کار گرفته شوند. بیش‌تر نگرانی کاربران هم از قابل اطمینان بودن این ربات‌‌ها از نظر امنیت اطلاعاتشان و یا جاسوسی از اطلاعاتشان […]

رباتهای تلگرامی می‌توانند اطلاعات را شنود کنند؟

یکی از شایعاتی که در مورد ربات‌های تلگرام گفته می‌شود آن است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند و ممکن است برای جاسوسی از شما به‌کار گرفته شوند. بیش‌تر نگرانی کاربران هم از قابل اطمینان بودن این ربات‌‌ها از نظر امنیت اطلاعاتشان و یا جاسوسی از اطلاعاتشان است. مهران پورمحبی، ‌کارشناس فضای مجازی‌، در این باره به ایسنا اظهار کرد: پاسخ این سؤال در مکانیزم Privacy Mode است؛ رباتی که در حالت Privacy کدنویسی و اجرا شده است، همه پیام‌های گروه را دریافت نخواهد کرد بلکه پیام‌هایی را دریافت می‌کند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند؛ همه پیام‌هایی که با یک اسلش/ شروع شوند. همه پیام‌هایی که نام ربات از طریق کاراکتر @ در آن آمده باشد و پیام‌هایی که در جواب پیام‌های ربات Reply شده باشد.

او ادامه داد: این مکانیزم به طراحان ربات کمک می‌کند از میلیون‌‌ها پردازش اضافی جلوگیری کنند و به شکل پیش‌فرض فعال است اما می‌تواند غیرفعال شود. در این حالت ربات همه پیام‌های رد و بدل شده را رصد می‌کند تا دستورهای احتمالی را از بین آن‌‌ها بیرون کشیده و پردازش کند.

به گفته این کارشناس، اگر بخواهیم در یک کلام وضعیت امنیتی ربات‌‌ها را بررسی و عنوان کنیم، می‌توانیم بگوییم حتی اگر مکانیزم Privacy Mode نیز غیرفعال شده باشد، خواندن همه پیام‌‌ها به وسیله ربات به معنی جاسوسی نیست. در واقع حتی در این حالت، ربات از همه پیام‌های شما سر درنمی‌آورد و تنها پیام‌هایی که برای ربات تعریف شده و معنی دار باشد، پردازش می‌شوند. در نتیجه حتی خارج از Privacy Mode نیز یک ربات توان جاسوسی چندانی به خودی خود ندارد.

او تأکید کرد: مسأله بعدی در این مورد این است که ربات می‌تواند پیام‌های خصوصی را جمع‌آوری کرده و عملاً در اختیار طراح بگذارد. این موضوع نیز منتفی است. به چند دلیل؛ دلیل اول همان موردی است که در مورد محدودیت حافظه ربات‌‌ها ذکر شد. تمامی پیام‌هایی که پردازش شوند، بعد از مدتی از حافظه Cloud در سرور پاک خواهند شد و تلگرام این گونه ادعا می‌کند که این پیام‌‌ها هرگز در سرور نمی‌ماند.

 

وی ادامه داد: دلیل دوم آن‌که عملاً حتی در صورت جمع‌آوری اطلاعاتی نظیر پیام‌‌ها و شماره تلفن‌ها، طراح ربات دسترسی مستقیم به آن‌‌ها ندارد و همه این اطلاعات از طریق پروتکل رمزنگاری شده تلگرام به سرور واسطه منتقل و در آنجا پردازش و ذخیره می‌شوند.