نوسازی ۱۶۷ هزار ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای تا ۵ سال آینده

نوسازی کامیون‌های فرسوده و از رده خارج کردن ناوگان کهنه جاد‌ه‌ای، یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باشد. بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از اصلی‌‌ترین نیاز‌ها و اولویت‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی است که در چند سال گذشته دولت‌ها در این خصوص وعده‌های بسیاری داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد […]

نوسازی کامیون‌های فرسوده و از رده خارج کردن ناوگان کهنه جاد‌ه‌ای، یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باشد. بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از اصلی‌‌ترین نیاز‌ها و اولویت‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی است که در چند سال گذشته دولت‌ها در این خصوص وعده‌های بسیاری داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرسودگی ناوگان جاده‌ای به ویژه کامیون‌‌ها علاوه بر افزایش میزان تصادفات جاده‌ای، زمینه‌ساز رشد آلاینده‌های جوی می‌شود. این در حالی است که تعداد زیادی از کامیون‌داران اعلام کرده‌اند که از چشم‌انتظاری برای دریافت کامیون‌های نو خسته شده‌اند و در چند سال گذشته با وجود آنکه رقم کامل را برای خرید کامیون واریز کرده‌اند اما خبری از تحویل کامیون‌ها نیست. طبق طرح جامع حمل‌ونقل که ابلاغ شده است باید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور اجرایی شود و ورود کامیون‌های اروپایی پنج ساله دست‌دوم یک گام مؤثر در روند نوسازی این بخش به شمار می‌رود. به گزارش مناقصه‌مزایده، چند سالی است که دولت در حوزه نوسازی اقدام به واردات کامیون‌های اروپایی با کارکرد سه ساله کرده است ولی هنوز بسیاری از خریداران چشم‌انتظار دریافت کامیون‌های تازه‌نفس هستند. در سال‌های ابتدایی واردات این کامیون‌ها، قوانین سختگیرانه در حوزه واردات آن‌ها باعث شد که بسیاری از خریداران از دریافت این کامیون‌ها نا امید شوند اما در نهایت با پیگیری‌های انجام شده و تسهیل در روند قوانین واردات، تعدادی از این کامیون‌ها وارد کشور شد و از گمرک ترخیص و در نهایت پلاک‌گذاری شده است. تا به امروز درخصوص نوسازی کامیون‌ها دولت اقدامات مؤثری را در دستور کار خود قرار داده است و در این زمینه هم برنامه‌های زیادی اجرایی شده و مقرر شده است که بخشی از این کامیون‌ها هم از طریق تولید داخل تأمین شود. داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در این خصوص اعلام کرد: با توجه به این که بیش از ۸۵ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده است. بنابراین نیاز داریم که نوسازی ناوگان به صورت اساسی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای صورت گیرد. او ادامه داد: به دنبال این هستیم که با ظرفیت‌های خوبی که در قانون ایجاد شده، بخش زیادی از نوسازی را از تولیدات داخل کشور تأمین کنیم. سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص بین وزارتخانه‌های صمت، نفت و راه‌وشهرسازی تنظیم شد که به دنبال اجرایی شدن این تفاهم‌نامه هستیم. امانی؛ گفت: قرار است ۱۶۷ هزار ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ظرف پنج سال نوسازی شوند چه در بخش مسافری و باری و چه در بخش سواری کرایه که این می‌تواند یک اقدام اساسی و بزرگی در بخش حمل‌ونقل باشد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، بیان کرد: مطالبات رانندگان، اقدامات رفاهی آن‌‌ها و سخت و زیان آور شدن شغل رانندگی هم مطرح است که از محل قانونی خودش پیگیری می‌کنیم. یک قانونی در مجلس مطرح است به نام قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی که ما از این ظرفیت قانونی استفاده می‌کنیم و مسائل و مشکلات رانندگان که نیاز به قانون دارد مثل بیمه‌تکمیلی از این طریق پیگیری می‌شود. در همین رابطه فیروز خدایی؛ رئیس کانون سراسری کامیون‌داران ایران، گفت: روند واردات کامیون‌های دست‌دوم اروپایی اگر در کشور تسریع شود، به‌طور قطع ما شاهد کاهش سن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای خود خواهیم بود که اجرای آن در نهایت زمینه‌ساز کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود. به گفته رئیس کانون سراسری کامیون‌داران ایران، دولت از چند سال گذشته زمینه را برای واردات کامیون‌های دست‌دوم اروپایی فراهم کرده است اما در حال‌حاضر این طرح اجرایی شده و ما کم‌کم شاهد جان گرفتن این نوسازی در کشور هستیم. او ادامه داد: خوشبختانه طرح اسقاطی شدن کامیون‌ها با دستور وزارت صمت برداشته شده و همین رفع مشکل روند نوسازی را بهبود بخشیده است در حال‌حاضر تمامی کامیون‌داران و شرکت‌های حمل‌ونقلی در صورت داشتن کارت هوشمند می‌توانند هر ۱۰ سال یک بار اقدام به واردات کامیون کنند اما این تنها منوط به داشتن کارت هوشمند فعال است. خدایی؛ بیان کرد: در صورتی که کامیون‌های فرسوده در کشور از رده خارج نشوند، شاهد بهبود یافتن وضعیت نوسازی کامیون نخواهیم بود. بنابراین باید دولت تدابیر لازم را برای خارج کردن کامیون‌های کهنه انجام دهند. چند ماه پیش، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی، درخصوص نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفته بود: یکی از مشکلاتی که ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای از آن رنج می‌برد، بحران فرسودگی خودرو‌هاست. وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه حدود ۳۷۸ هزار دستگاه کامیون در جاده‌های کشور در حال تردد هستند، افزود: هرچقدر خودرو‌ها فرسوده باشند، در نتیجه مصرف سوخت بالا می‌رود و سختی‌هایی را نیز برای رانندگان ایجاد می‌کند. وی با تأکید بر اینکه بنا به دستور رئیس‌جمهور باید از توان تولید داخل برای نوسازی ۵۰ درصد ناوگان فرسوده اقدام کنیم، تصریح کرد: در صورتی که توان تولیدات داخل نتوانست نیاز را برطرف سازد با واردات خودروهای دارای عمر کمتر از سه سال به جبران آن خواهیم پرداخت. براین اساس در حال‌حاضر یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌های دولت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است و در این زمینه هم تا به امروز برنامه‌ها و وعده‌های بسیار زیادی داده شده است بنابراین باید هرچه سریع‌تر دولت برنامه‌های خود را برای رفع معضل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اجرایی کند تا شاهد کاهش میزان تصادفات جاده‌ای و همچنین تسریع در روند جابه‌جایی بار در کشور باشیم.