معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به جزئیات تشکیل دانشگاه حکمتبنیان، گفت: در صورت تصویب یک بند قانونی در برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد صندلی دانشگاهها بورس شده و اشتغال در آنها تضمین میشود. قاسم عموعابدینی؛ با اشاره به چگونگی تشکیل دانشگاه حکمتبنیان، گفت: بحث مربوط به استادمحوری، شاگرد پروری و برنامهمحوری که در لایحه […]
معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به جزئیات تشکیل دانشگاه حکمتبنیان، گفت: در صورت تصویب یک بند قانونی در برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد صندلی دانشگاهها بورس شده و اشتغال در آنها تضمین میشود. قاسم عموعابدینی؛ با اشاره به چگونگی تشکیل دانشگاه حکمتبنیان، گفت: بحث مربوط به استادمحوری، شاگرد پروری و برنامهمحوری که در لایحه برنامه هفتم توسعه هم گنجانده شده از برنامهها و اولویتهای اصلی وزارت علوم و از برنامههایی است که در نظام آموزشعالی قبل و بعد از انقلاب برای اولین بار اجرا خواهد شد، در حالحاضر نیز در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا اجرا میشود. وی ادامه داد: یونسکو اعلام کرده است که اولین دانشگاه در دنیا با حکمرانی دانشگاهی در ایران بوده و توسعه آن در جهان نیز از ایران شروع شده که میتوان به جندیشاپور اشاره کرد. معاون آموزشی وزیر علوم، افزود: تا قبل از ایجاد دانشگاه تهران، مدلی که از حکمرانی آموزش مشاهده میشود مبتنی بر استادمحوری، شاگردپروری و برنامهمحوری است یعنی استاد یک برنامه دارد که براساس همان برنامه جذب دانشجو صورت گرفته و سپس برمبنای آن استاد و برنامه وی رشته درسی ارائه میشود. در حالحاضر پذیرش دانشجو براساس «استاد محوری» در دانشگاههای ما شروع شده است. وی با بیان اینکه استادمحوری، شاگرد پروری و برنامهمحوری کاملاً در برنامه تمدنی ایرانی اسلامی موجود بوده است، گفت: یکی از تفاوتهای دانشگاه حکمتبنیان با دانشگاههای غربی اخلاقمحوری است که در نظام آموزشی حوزه تمدنی ایران وجود داشته و افرادی که در حکمتخانهها تربیت میشدند، حکیم نام داشتند. این افراد مانند ابنسینا افراد مؤثری در جامعه ایرانی و توسعه دانش در سطح جهان بودند. عموعابدینی؛ با اشاره به اینکه ایران در گذشته جاده علم بوده است و دانشمندان نقش مهمی در توسعه علم در جهان داشتهاند، افزود: باید به تمدن ایرانی و اسلامی برگردیم و جاده علم را تقویت کنیم. نتایج کار دانشمندان ایرانی قبل از رنسانس در اروپا اثر داشت. وی ادامه داد: بنابراین پایه دانشگاه حکمتبنیان شامل چهار مؤلفه، برنامهمحوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاقمحوری است. برای تحقق این نوع دانشگاه، پذیرش و آموزش از این طریق در ۳۰ دانشگاه بزرگ و معین که یکدرصد تولید علم جمهوری اسلامی را برعهده دارند در پنج سال آینده به صورت نمونه آزمایشی انجام میشود. وی توضیح داد: در حالحاضر استعدادهای درخشان به روش استادمحوری با درخواست استاد وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی میشوند و بورسیه هم به آنها تعلق میگیرد. اساس کار استاد باید برنامهمحوری باشد و هر استاد دانشگاه باید یک برنامه مشخص داشته باشد که براساس آن کار کند، این روند در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران انجام شد. عموعابدینی؛ ادامه داد: برای تحقق دانشگاه تمدنساز و حکمتبنیان همه آییننامههای پژوهشی، آموزشی، فناوری و جذب دانشجو بازنگری میشود تا از سال آینده اجرا شود. وی درباره اینکه آیا از سال آینده تمام پذیرشها در مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت صددرصد استاد محور و استعداد درخشان خواهند بود یا خیر، توضیح داد: نه به این صورت نخواهد بود، پذیرش دانشجو باید در دو بخش شکل گیرد، یک بخش در حوزه نیاز محوری است یعنی صنعت و جامعه، شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای علوم انسانی، شرکتهای غیرعلوم انسانی، کشاورزی، رشتههای مورد نیاز خود را معرفی میکنند سپس در دفترچه کنکور اعلام میشود، دانشجویان این رشتهها را انتخاب کرده، پس از معرفی و مصاحبه، بورس میشوند که این مسأله هماکنون نیز اجرایی شده است. معاون آموزشی وزیر علوم، ادامه داد: شکل دیگر پذیرش شامل پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان است که این دانشجویان وارد رشتههای اولویتدار میشوند و به روش استادمحوری در کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته میشوند. اکنون یک مدل و برنامهای را در دانشگاههای حکمتبنیان و تمدنساز برنامهریزی کردهایم که براساس آن، دانشجویان استعداد برتر ما به جای پذیرش از فوقدیپلم به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکتری، این دانشجویان از دیپلم در فوقلیسانس پذیرش شوند که به آن «فوقلیسانس پیوسته» میگویند و همچنین بتوانند از لیسانس در مقطع دکتری پذیرش شوند. وی افزود: در برخی از رشتهها که خاص این دانشجویان است این نوع پذیرش مجاز است که این دانشجویان به صورت استاد محوری فوقلیسانس پیوسته پذیرش شوند و به صورت استاد محوری و مستقیم از لیسانس در دوره دکتری پذیرش شوند. این پذیرش خاص استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر در دانشگاه حکمتبنیان قابل انجام است. وی افزود: این روند در بسیاری دانشگاههای دنیا انجام میشود. دانشجو با ارائه برنامه به یک استاد، شاگرد او میشود و پذیرش از کارشناسی تا دکتری هم رواج دارد. معاون آموزشی وزیر علوم درباره ابلاغ آییننامه دانشگاه حکمتبنیان، گفت: ما منتظر هستیم برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود تا چنین دانشگاهی از سال آینده کار خود را آغاز کند اما شورای گسترش آموزشعالی برای دانشگاههایی که جزء یکدرصد بودند، مجوز داده است که این دانشگاهها یک دانشکده را به نام «دانشکده علوم و فناوریهای راهبردی» تأسیس کنند. اکنون چهار دانشکده مجوز دریافت کردهاند که مدل این دانشکدهها «حکمتبنیان» شود و مقطع تحصیلی آنها از دیپلم به فوقلیسانس و از لیسانس به دکتری باشد و رتبههای زیر ۱۰۰۰ آزمون سراسری بتوانند وارد این دانشکدهها شوند. کل دانشجویان این دانشکدهها بورس هستند و آینده شغلی آنها صددرصد تأمین است. وی افزود: از سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ نفر با این روش جدید پذیرش شدهاند که ۴۰ واحد آنها در اختیار صنعت بوده و بورس شدهاند و به آن «کارشناسی حرفهای» میگویند. امسال پنج هزار نفر بورس شدند، همچنین با برنامهریزی که انجام دادهایم مایل هستیم تعداد بورس در دفترچه کنکور به ۷۰ هزار بورس افزایش یابد امسال ۳۵ صفحه دفترچه کنکور به این بورسها اختصاص یافته بود. وی افزود: سال آینده نیز برنامهریزی برای ۷۰ هزار بورس خواهد بود، البته یک قانون در برنامه هفتم توسعه وجود دارد که در صورت تصویب آن توسط نمایندگان مجلس، ۵۰ درصد صندلی دانشگاهها بورس صنعت شده و شغل دانشجویان در این رشتهها تضمین شده خواهد بود. عموعابدینی؛ گفت: اگر این قانون تصویب نشود، تعداد بورسها ممکن است کمتر شود. در حالحاضر دانشجوی بورس ما ماهانه سه تا هفت میلیون حقوق میگیرد و بیمه است و کاروزی خاص داشته و هشت درس خاص آن صنعت را طی میکند و شغلش هم تضمین است. وی ادامه داد: پارسال فقط دانشگاه یزد بورس صنعت را اجرایی کرد امسال ۵۰ دانشگاه آن را انجام دادند و سال آینده امیدواریم با تصویب بند مرتبط با صنایع توسط مجلس در برنامه هفتم، نصف صندلیهای دانشگاهها را تبدیل به بورس کنیم.
منبع: مهر
دیدگاه بسته شده است.