مهدی قرهداغلی- پس از آن که بازار خودرو طی چندسال گذشته با آشفتگیهای بسیاری مواجه شد، با بالا گرفتن اختلافات در حوزههای گوناگون این صنعت، تعیین قیمت محصولات خودروسازان به دست شورایرقابت سپرده شد، اما با این حال همچنان اختلافاتی میان خودروسازان و وزارت صمت و شورایرقابت پابرجاست و در آخرین اظهارنظرها میتوان به قبول […]
مهدی قرهداغلی- پس از آن که بازار خودرو طی چندسال گذشته با آشفتگیهای بسیاری مواجه شد، با بالا گرفتن اختلافات در حوزههای گوناگون این صنعت، تعیین قیمت محصولات خودروسازان به دست شورایرقابت سپرده شد، اما با این حال همچنان اختلافاتی میان خودروسازان و وزارت صمت و شورایرقابت پابرجاست و در آخرین اظهارنظرها میتوان به قبول نکردن مسؤولیت سامانه یکپارچه خودرو توسط وزیر صمت اشاره کرد که این مقام مسؤول اظهار داشت که مسؤول این سامانه وزارت صمت نیست. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، سپهر دادجویتوکلی؛ مدیر روابطعمومی شورایرقابت، در پاسخ به اظهارات وزیر صمت مبنی بر اینکه «سامانه یکپارچه عرضه خودرو متعلق به شورایرقابت است و در مورد نامنویسی جدید در سامانه یکپارچه اطلاعی ندارم»، گفت: ایشان بهتازگی سکاندار وزارت شده و شاید درخصوص اینکه سامانه یکپارچه با بودجه وزارت صمت از طرف معاونت حملونقل این وزارتخانه و با نظارت شورایرقابت مدیریت میشود و این مدیریت حاصل همکاری مشترک کارگروه خودرو، معاونت حملونقل و سازمان حمایت است، اطلاعات دقیق ندارد. دادجویتوکلی؛ ادامه داد: نباید به مردم این حس را بدهیم که مسؤولان و دستگاهها در حال پاسکاری وظایف خود هستند. برای اطلاع مردم میگویم کل فرآیند مدیریت بازار خودرو با شورایرقابت است و این شورا مسؤولیتش را انجام میدهد، اما آنچه مهم است اینکه شورا در دور سوم فعالیت خود از خرد جمعی و تجربیات سیاستگذاری سابق برخی دستگاههای متخصص در این حوزه ازجمله سازمان حمایت که متخصص امر قیمتگذاری و تعیین قیمت تمامشده است و معاونت حملونقل وزارت صمت که میزان تولید و برنامههای خودروسازان را رصد میکند، بهره میگیرد تا اطلاعات جامعتر و دقیقتری در اختیار کارگروه خودرو قرار دهد و در نهایت تصمیمات درست اتخاذ شود. دادجویتوکلی؛ در پاسخ به این پرسش که چه زمانی نوبت سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه آغاز میشود، اظهار کرد: در حالحاضر با مازاد عرضه مواجهیم و مراحل جدید عرضه زمانی بازگشایی میشود که متقاضی وجود داشته باشد و تاکنون در قالب مرحله اول و دوم توزیع نوبت برای محصولات خودروسازان تا ۱۴۰۳ انجام شده است. او تأکید کرد: امروز بهتر است تمرکزمان را روی انجام بهموقع تعهدات با توجه به سهمیهها بگذاریم، اما در هر صورت محدودیت و معذوریتی برای دور سوم عرضه نداریم و اگر مشتری و متقاضی باشد دورهای چهارم، پنجم و بیشتر هم برگزار خواهد شد. مدیر روابطعمومی شورایرقابت، همچنین درخصوص علت عرضه نشدن خودروهای اقتصادیتر در فروش یکپارچه، گفت: اساساً تنوع، موضوع رقابت است و رقابت زمانی معنا دارد که تنوع محصول و قدرت انتخاب داشته باشیم، بنابراین، این خواسته کاملاً بجاست و حتماً روی عرضه خودروهای اقتصادیتر کار میکنیم، اما امروز اولویت این است که دلالان از بازار خارج شوند و خودرو به کالای مصرفی و نه سرمایهای تبدیل شود. در وهله بعد بازار حتماً قویتر و رقابتیتر میشود و محصولاتی که باب طبع همه اقشار جامعه است، عرضه میشود، اما این فرآیند زمانبر است و بیتردید در برنامه گنجانده شده است. دادجویتوکلی؛ در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت عرضه و تقاضای خودرو و اینکه بازار به چه سمتی میرود هم، اظهار کرد: اگر نگویم عرضه بیش از تقاضا شده دستکم باید بگویم امروز بیشک در یک نقطه متعادل هستیم. وی تأکید کرد: امیدواریم تمام فاکتورها به تعادل بیشتر بازار خودرو کمک کنند، اما بیتردید نمیتوان تعادل امروز بازار را به عوامل عجیب و غریب بیرونی نسبت داد و کاهشی شدن دلار را عامل اصلی آرامش بازار خودرو دانست. بیشک قیمت ارز روی بازار خودرو تأثیرگذار است اما در حالی که از ابتدای امسال نرخ ارز حداکثر سهدرصد کاهش یافته براساس گزارش معاونت حملونقل وزارت صمت قیمت برخی خودروها در بازار ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش یافته و کاهش ۴۰ درصدی قیمتها بدون شک اتفاق افتاده است. مدیر روابطعمومی شورایرقابت، افزود: در حال نزدیک کردن هر چه بیشتر قیمت کارخانه و بازار خودرو هستیم چون مدت درازی قیمت کارخانه افزایش نداشت و با واقعیتهای بازار منطبق نبود که با اصلاح قیمت در شورایرقابت، عرضه افزایش یافت و قیمت بازار هم کاهشی شد.
دیدگاه بسته شده است.