گروه خودرو- با توجه به موضوع واردات خودرو که از سال گذشته فقط به صورت کلامی قرار است صورت گیرد، موضوع استاندارد بودن این خودروها و پاس کردن مواردی که سازمان استاندارد آنها را تعیین کرده، از اصلیترین چالشهای این روزهای واردات خودروهای نو و کارکرده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، داریوش گلعلیزاده؛ […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع واردات خودرو که از سال گذشته فقط به صورت کلامی قرار است صورت گیرد، موضوع استاندارد بودن این خودروها و پاس کردن مواردی که سازمان استاندارد آنها را تعیین کرده، از اصلیترین چالشهای این روزهای واردات خودروهای نو و کارکرده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، داریوش گلعلیزاده؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، در واکنش به دستورالعمل منتشرشده توسط سازمان ملی استاندارد و همچنین نامه ابلاغشده توسط دفتر برنامهریزی مقررات واردات و صادرات وزارت صمت که براساس آنها، ثبت سفارش خودروهای وارداتی دستدوم از اخذ مجوز توسط سازمان حفاظت محیطزیست، سازمان ملی استاندارد و کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت معاف شده است، توضیح داد: به استناد ماده ۱۱ الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای کارکرده به کشورمان مجاز شده است و البته براساس تبصره ۲ این ماده، مقرر شده که در این خصوص، باید آییننامهای اجرایی تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد. این مقام مسؤول در سازمان حفاظت محیطزیست، خاطرنشان کرد: آییننامه واردات وسایل نقلیه کارکرده هنوز به تصویب نهایی هیأت دولت نرسیده، اگرچه در متن قانون بودجه امسال تأکید شده است که نباید بیش از پنج سال از زمان تولید خودروهای کارکردهای که وارد کشور میشوند، گذشته باشد. همچنین در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز به واردات خودروهای کارکرده مجوز داده شده است، اما در این قانون نیز تأکید شده که آییننامه اجرایی مربوط به این مسأله باید به تصویب هیأت وزیران برسد. وی افزود: اخیراً سازمان ملی استاندارد، دستورالعملی را برای واردات خودروهای کارکرده تهیه کرده است که در آن، براساس درخواست سازمان توسعه تجارت، «ثبت سفارش» برای واردات وسایل نقلیه دستدوم منوط به تأیید سازمان حفاظت محیطزیست نیست. سازمان محیطزیست نیز با این هدف که فرآیند واردات خودروهای کارکرده زمانبر نشود، با این مسأله موافقت کرده است، اما نکته مهم این است که این دستورالعمل، صرفاً مربوط به ثبت سفارش خودروهای کارکرده است و ربطی به فرآیند ترخیص آنها از گمرک ندارد و حتماً در هنگام ترخیص این خودروها، براساس آییننامهای عمل خواهد شد که هماکنون در هیأت وزیران در دست بررسی قرار دارد و باید به تصویب نهایی برسد. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، در توضیح بیشتر، گفت: آییننامه اصلی مربوط به واردات خودروهای کارکرده هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده است و در مراحل بررسی نهایی قرار دارد. در این آییننامه با نظر سازمان حفاظت محیطزیست قید شده است که واردات خودروهای کارکرده حداکثر دارای پنج سال سن، به شرطی مجاز خواهد بود که خودروهای بنزینی از حداقل استاندارد یورو۵ برخوردار باشند و خودروهای دیزلی نیز یکی از استانداردهای یورو۵، یورو۶ یا EEV را داشته باشند و حتماً فیلتر جاذب دوده به صورت کارخانهای روی آنها نصب شده باشد. رعایت این استانداردهای محیطزیستی از جمله شروط اصلی صدور مجوز ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک خواهد بود. گلعلیزاده؛ تأکید کرد: خودروهای کارکرده پس از طی کردن فرآیند ثبت سفارش و واردات، در مرحله اول به گمرکات کشور وارد میشوند که در این مرحله، هم سازمان ملی استاندارد و هم سازمان حفاظت محیطزیست، خودروهای واردشده را از طریق شرکتهای بازرسی صاحب صلاحیت از نظر رعایت استانداردهای فنی و محیطزیستی بررسی میکنند و در این فرآیند، حتماً قطعات مربوط به آلایندگی خودروها بازرسی میشود تا معلوم شود که این قطعات تعویضشده هستند یا به صورت کارخانهای روی خودروها نصب شدهاند و آیا با مشخصات تأییدشده، همخوانی دارند یا خیر؛ بر این اساس، اگر خودروهای واردشده استانداردهای محیطزیستی را رعایت نکرده باشند، سازمان محیطزیست اجازه ترخیص آنها را نخواهد داد. این مقام مسؤول در سازمان حفاظت محیطزیست، با تأکید بر این که آنچه در رسانهها تحت عنوان «معافیت واردات خودروهای کارکرده از تأییدیه سازمانهای محیطزیست و استاندارد» منتشر شده است، صحیح نیست، خاطرنشان کرد: در حالحاضر تنها فرآیند ثبت سفارش خودروهای کارکرده منوط به اخذ تأییدیه از سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان ملی استاندارد نیست، اما وزارت صمت مکلف است که ضوابط فنی و محیطزیستی مربوط به واردات خودروهای کارکرده را به متقاضیان واردات این وسایل نقلیه اعلام کند. یکی از مهمترین این ضوابط، رعایت استانداردهای آلایندگی است و در آییننامهای که بعداً به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید نیز روی این مسأله تأکید شده است. وی تصریح کرد: کماکان برای واردات تمام خودروهای نو و کارکرده اعم از خودروهای دیزلی دستدوم که شهرداریها با هدف استفاده در ناوگان حملونقل عمومی کلانشهرها به دنبال واردات آنها هستند، براساس قوانین موجود و آییننامهای که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، نیاز به دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیطزیست وجود دارد؛ به نحوی که حتی اگر برای ثبت سفارش خودروهای کارکرده نیازی به دریافت تأییدیه وجود نداشته باشد، حتماً پس از ورود این خودروها به کشور، تمام آنها توسط شرکتهای بازرسی ذیصلاح به صورت فیزیکی بررسی میشوند و یکی از نکات مهم در این بازرسیها، بررسی رعایت استانداردهای محیطزیستی و نصب تجهیزات مرتبط با آلایندگی است.
دیدگاه بسته شده است.