مؤسسه حقوقی منبعث از کارگروه مناقصه‌مزایده پیمان، یک‌ساله شد

  گرامیداشت سالروز تأسیس مؤسسه بین‌المللی و حقوقی حسین‌زاده – حداد – هریسی، دیروز یکشنبه، همزمان با نشست تخصصی هفتگی کارگروه مناقصه – مزایده – پیمان، در خاستگاه آن و با حضور علی‌قره‌داغلی، حقوقدان و دبیر علمی کارگروه مناقصه‌مزایده، اعضای هیأت‌مدیره مؤسسه و جمعی از اعضای فعال کارگروه برگزار گردید. گویی همین چند روز پیش […]

  گرامیداشت سالروز تأسیس مؤسسه بین‌المللی و حقوقی حسین‌زاده – حداد – هریسی، دیروز یکشنبه، همزمان با نشست تخصصی هفتگی کارگروه مناقصه – مزایده – پیمان، در خاستگاه آن و با حضور علی‌قره‌داغلی، حقوقدان و دبیر علمی کارگروه مناقصه‌مزایده، اعضای هیأت‌مدیره مؤسسه و جمعی از اعضای فعال کارگروه برگزار گردید. گویی همین چند روز پیش بود که خبر تأسیس مؤسسه حقوقی تریپل‌اچ‌اینترنشنال را به عنوان اولین مؤسسه تخصصی حقوق صنعت، احداث، و انرژی، توسط ۳ تن از اعضای کارگروه مناقصه، مزایده، پیمان در کشور خواندیم و هم اکنون یک ساله شدن این مؤسسه را شاهد هستیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده این مؤسسه، با پیشنهاد اولیه استاد ابراهیم اسماعیلی هریسی (که، همه دست‌اندرکاران حقوق مهندسی و پیمانکاری با تألیفات متعدد حقوقی ایشان -به ویژه کتاب «شرح مبانی پیمان» آشنایی دارند- و همراهی دو مهندس و حقوقدان دیگر، شکل گرفت و به نام «مؤسسه بین‌المللی و حقوقی حسین‌زاده –حداد-هریسی» (تریپل‌اِچ‌اینترنشنال) ثبت رسمی شد. فعالیت‌های این مؤسسه در ۳ حوزه سازماندهی‌شده و پس از طراحی اصول و مبانی، تعریف چشم‌انداز و مأموریت خود، با شعار سنگ بنای حقوق صنعت احداث، به سرعت کار اجرایی خود را، بدین شرح آغاز نمود:

–  بخش ظرفیت‌سازی (طراحی، تولید محتوا و ارزیابی دوره‌ها – سمینار‌‌‌‌ها – کنفرانس‌‌‌‌‌ها – همایش‌ها – و نشست‌های تخصصی بازبینی پرونده): در این بخش، مؤسسه، طراحی، تولید محتوا و اجرای چندین سمینار کاربردی، همایش پرسش و پاسخ پیرامون نظام فنی و اجرایی کشور، یک نشست تخصصی کاربردی (نقد و بررسی آراء دیوان عدالت اداری و هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات، با حضور دبیر علمی کارگروه مناقصه‌مزایده پیمان) و همچنین دو دوره میان مدت آموزشی (دوره جامع مدیریت حقوقی قراردادها) را در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، و تربیت مدرس به انجام رسانیده است. شایان ذکر است، موضوع پیش‌گفته با همکاری و مشارکت مرکز مطالعات نظام پیمانکاری کشور، صورت پذیرفته است.

–  بخش مشاوره حقوقی و وکالت (طرح دعاوی تخصصی و مدیریت ادعا‌‌‌‌ها در قراردادها، مشاوره حقوقی و ارایه طریق به شرکت‌ها و سازمان‌های کارفرمایی/پیمانکاری/و مهندسان مشاور، همچنین ارایه خدمات حقوقی برای سازمان‌ها و شرکت‌های پیمانکاری و مهندسی مشاور فعال در خارج از کشور): در این بخش نیز، مؤسسه، ضمن ارایه خدمات حقوقی خود، به چندین سازمان کارفرمایی و شرکت پیمانکاری و بازرگانی مطرح کشور، به عنوان پیشتاز ارایه خدمات حقوقی به بازرگانان و تجار ایرانی، با نمایندگی رسمی اتاق بازرگانی اوکراین در ایران وارد مذاکره شده و همکاری نزدیک با نهادهای بین‌المللی را، در دستور کار خود قرارداده است.

–  بخش حل اختلاف و داوری (ارایه خدمات تخصصی و حرفه‌ای در حوزه حل و فصل اختلافات از طریق سازوکارهای مذاکره، میانجی گری، سازش، کارگشایی اختلاف، و داوری):

با حضور اثر بخش استاد اسماعیلی‌هریسی که خود از داوران مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و عضو دیوان داوری این مرکز و همچنین داور مرکز داوری کانون وکلای دادگستری مرکز می‌باشد، این بخش مؤسسه ارزش و اعتبار ویژه‌ای یافته است. پیشنهاد تأسیس شعبه تخصصی صنعت، احداث، و انرژی در مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و همچنین مرکز داوری منطقه‌ای تهران و ارایه راهکار تأسیس و بهره‌برداری از چنین شعبات تخصصی از جمله اقدامات این بخش مؤسسه بوده است. در ضمن، با عنایت به تجربه و تخصص هیأت مدیره مؤسسه، به ویژه در مذاکره و داوری به عنوان دو سازوکار حل اختلاف، در سال گذشته، پرونده‌های داخلی و بین‌المللی در این حوزه‌ها به مؤسسه ارجاع شده است. عضویت اعضای هیأت مدیره مؤسسه، به عنوان اولین و تنها اعضای ایرانی در بنیاد هیأت‌های «بین‌المللی» حل اختلاف (DRBF) از جمله اقدامات برون‌مرزی مؤسسه در سال اخیر بوده است. این نهاد بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ به ترویج و توسعه مفاهیم و استانداردهای هیأت‌های رسیدگی به اختلاف در پروژه‌های عمرانی و صنعتی در سطح جهان می‌پردازد. ایجاد یک نمایندگی از این بنیاد در ایران و اجرای برنامه‌های ترویجی این نهاد بین‌المللی، از برنامه‌های آتی مؤسسه تریپل‌اچ می‌باشد.

اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت (ISO 9001-2008) و همچنین در شرف اخذ اولین گواهینامه مدیریت کیفیت خدمات یادگیری برای آموزش و تحصیلات غیررسمی (ISO 29990 – ۲۰۱۰) در ایران، از مؤسسه ICB-Quality ایتالیا برای مؤسسه مذکور، از دیگر اقدامات صورت پذیرفته وی در سال گذشته بوده است.

تألیف مقالات متعدد و کتاب‌های در شرف چاپ با عناوین «معرفی اسناد و قراردادهای همسان ملی، فراملی، و بین‌المللی در پیمانکاری/مهندسی مشاور/و سرمایه‌گذاری» و «مبانی هیأت‌های رسیدگی به اختلاف در طرح‌های عمرانی و صنعتی» که، حاصل کار کم نظیر هیأت مدیره مؤسسه در این حوزه بوده، از اقدامات دیگر این مؤسسه در سال گذشته فعالیت وی به شمار می‌آید.

مؤسسه، در اواخر سال گذشته فعالیت خود، با استناد به فراز دوم ماده «۴» قانون اساس‌نامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات که، بیان می‌دارد «هیأت می‌تواند از اشخاص حقوقدان یا صاحب‌نظر و خبره به منظور مشورت (بدون حق رأی) برای شرکت در جلسه دعوت کند» و تکیه بر ساختار کاملاً تخصصی از مدیران، کارشناسان و وکلای خبره خود، در زمینه حقوق مناقصات، مزایدات و قراردادها، برای ارایه خدمات مشاوره آموزش محور، همچنین ارایه نظرات مشورتی در رابطه با شکایات مطروحه در هیأت‌های رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات، اعلام آمادگی نموده است.

امید آن تا به یاری حضرت‌حق در سال دوم، مؤسسه تریپل‌اچ اینترنشنال، ضمن توسعه فعالیت‌های خود در داخل کشور، در صدور خدمات سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی، خدمات حقوقی بین‌المللی بیش‌تری ارایه داده و در این حوزه، نام وی در کلاس جهانی قرار گیرد.

 

شایان ذکر است، گرامیداشت سالروز تأسیس مؤسسه (۱۹ آبان ماه شمسی)، امسال به دلیل تقارن با روز ۹ ماه صفر قمری -سالروز شهادت جناب عمارابن‌یاسر، صحابی و شیعه راستین رسول‌ا… و امیرالمومنین علیهم‌صلوات‌ا…، در جنگ صفین- و احترام به ساحت آن بزرگوار، در آن تاریخ برگزار نشد.