تجویز زیاد دارو برای بیماران سرطانی در ایران

تجویز زیاد دارو برای بیماران سرطانی در ایران دبیر انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: دارو برای درمان بیماران سرطانی در ایران به دلایل متعدد زیاد تجویز می‌شود که مهم‌ترین علت آن جامع نبودن درمان‌های غیرجراحی است که در بخش‌های مختلف گا‌هی به دلیل برخی کمبود‌ها صورت می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده از انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران، […]

تجویز زیاد دارو برای بیماران سرطانی در ایران

دبیر انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: دارو برای درمان بیماران سرطانی در ایران به دلایل متعدد زیاد تجویز می‌شود که مهم‌ترین علت آن جامع نبودن درمان‌های غیرجراحی است که در بخش‌های مختلف گا‌هی به دلیل برخی کمبود‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده از انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران، احمد عامری افزود: بخشی از درمان‌های غیرجراحی توسط یک متخصص انجام می‌شود و بخش دیگر آن توسط یک متخصص دیگر، در واقع تعامل تیم چندتخصصی که باید در مورد بیمار تصمیم بگیرد درست تشکیل نمی‌شود و این مسأله سبب تحمیل هزینه‌های سنگین بر بیمار و ارایه درمان‌های بی‌مورد می‌شود.

وی اظهارکرد: حتی ممکن است بیمار به دلیل این‌که درمان‌های اصلی به موقع انجام نشده است، متحمل عوارض شدیدتری شود.

عامری با اشاره به برگزاری کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: درمان‌های ایمونوتراپی تازه‌‌ترین و به روز‌ترین درمان‌ها در حوزه سرطان‌های سر و گردن، ریه و ملانوم هستند.

وی افزود: در مواردی انتخاب نحوه صحیح درمان و تصمیم‌گیری در مورد آن برای متخصصان سخت و مسأله‌ساز است.

دبیر انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: ایمونوتراپی یک درمان مؤثر است؛ جراحی درمان اصلی سرطان است و بعد از آن رادیوتراپی است که با اختلاف کوچکی می‌تواند جای جراحی را در مواردی که جراحی غیرقابل انجام است، یا عوارض زیادی دارد به‌کار گرفته شود.

وی ادامه‌داد: دارو‌ها در مقایسه با جراحی و رادیوتراپی جایگاه پایین‌تری در درمان سرطان‌ها دارند اما در برخی موارد که اثربخش هستند، باید به‌کار گرفته شوند از آنجایی که هزینه این دارو‌ها بالا است باید در تجویز و استفاده از آن‌ها مراقب باشیم تا درگیر مسایل تجاری دارو نشویم.

 

عامری بیان‌کرد: دارو یک تجارت بزرگ در سطح دنیا است و هزینه‌های گزافی برای تبلیغات آن می‌شود بنابراین نباید در دام تبلیغات دارو‌ها بیفتیم.