راهکارهای توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی چیست؟

گروه خودرو- توسعه و پیشرف علم در حوزه‌های گوناگون در یک دهه اخیر، سرعت چشمگیری را تجربه کرده است. به نحوی که انقلاب‌هایی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است که می‌توان یکی از این حوزه‌ها را صنعت خودروسازی و موتورسازی دانست. تکنولوژی‌های این صنعت سبب شده رفته‌رفته تولیدات بیشتر کارخانجات به سمت برقی‌سازی رود و […]

گروه خودرو- توسعه و پیشرف علم در حوزه‌های گوناگون در یک دهه اخیر، سرعت چشمگیری را تجربه کرده است. به نحوی که انقلاب‌هایی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است که می‌توان یکی از این حوزه‌ها را صنعت خودروسازی و موتورسازی دانست. تکنولوژی‌های این صنعت سبب شده رفته‌رفته تولیدات بیشتر کارخانجات به سمت برقی‌سازی رود و محصولات برقی جای خود را در بین بیشتر اقشار جوامع گوناگون باز کند و کشور ما نیز از این قائله مستثنی نبوده و قرار است این محصولات برقی در آستانه مصرف گسترده قرار گیرد. اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات این موضوع را می‌توان عدم وجود فرهنگ‌سازی و زیرساخت‌ها دانست. در همین راستا، علی عرب؛ عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در واکنش به اظهارات وزیر صمت، مبنی بر آغاز تجاری‌سازی موتورسیکلت‌های برقی توسط شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت، اظهار داشت: اگرچه ضرورت توسعه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی از سوی وزیر صمت با پاسخ مثبت تولیدکنندگان همراه بوده و ظرفیت تولید موتورسیکلت برقی در تمامی‌ کارخانجات تولیدکننده موتورسیکلت وجود دارد اما نکته قابل ‌توجه، نبود تقاضا در بازار موتورسیکلت‌های برقی است. وی با اشاره به چالش‌های فروش موتورسیکلت‌های برقی در کشور، افزود: عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی، ارزان بودن قیمت سوخت در ایران، عدم راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برق و زیرساخت‌های لازم برای تولید باتری و سوآپ باتری از جمله مواردی هستند که تا زمانی که برطرف نشوند، فروش موتورسیکلت‌های برقی در حد شعار باقی خواهد ماند. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، تأکید کرد: با توجه به خواسته وزیر صمت مبنی بر توسعه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی نیاز است وزارت صمت و شهرداری‌ها به مسائل جانبی تجاری‌سازی موتورسیکلت‌های برقی توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم به تعداد تولید موتورسیکلت‌های بنزینی که سال گذشته حدود ۴۷۰ هزار دستگاه بوده، موتورسیکلت برقی نیز تولید کنیم. عرب؛ یادآور شد: در صورت احداث ایستگاه‌های شارژ برق در تهران به‌خصوص در مناطق پرتردد مانند منطقه ۱۲ که در نزدیکی بازار قرار دارد و تعبیه پارکینگ‌های مخصوص و محوطه‌های مشخص برای تردد موتورسیکلت‌های برقی توسط شهرداری قطعاً مردم اقبال بیشتری به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی خواهند داشت. وی اضافه کرد: همچنین شهرداری می‌تواند فضایی را در فرهنگسراها به نمایش عمومی‌ موتورسیکلت‌های برقی و تست رانندگی با آنها اختصاص دهد تا مردم با نحوه استفاده و شارژ موتورسیکلت‌های برقی بیشتر آشنا شوند. لذا امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های اساسی و همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه بتوانیم به فرهنگ‌سازی استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در کشور کمک کنیم. عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، بیان کرد: با حمایت‌های دولت و الگوبرداری از کشورهایی مانند چین که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهرهای بزرگ این کشور اجباری شده است و یا هند که قیمت بالای بنزین در این کشور موجب رشد چشمگیر تولید موتورسیکلت‌های برقی شده است، می‌توان به توسعه موتورسیکلت‌های برقی در کشور کمک کرد. عرب؛ همچنین بر لزوم ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت به منظور خرید موتورسیکلت‌های برقی تأکید کرد و گفت: اغلب کشورهای دنیا با ارائه سوبسید، مردم را به خرید موتورسیکلت‌های برقی تشویق می‌کنند. به‌عنوان مثال دولت اندونزی ۲۰۰ دلار سوبسید برای خرید هر دستگاه موتورسیکلت برقی در نظر گرفته است. از طرفی در دنیا مشکلات ناشی از شارژ باتری موتورسیکلت‌های برقی با استفاده از طرح باتری سواپ حل شده است و در کشور ما نیز با توجه به نگرانی مردم نسبت به گرانی قیمت باتری و مشکلات ناشی از خرابی باتری باید به موضوع باتری سوآپ توجه جدی شود تا خرید موتورسیکلت برقی به سهولت انجام شود.