در هفته گذشته، پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از تصمیم دولت برای واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات خبر داد. او گفته بود که «اکنون تمامی صادرکنندگان میتوانند ارز را به واردات خودروی خود یا دیگران اختصاص دهند. دولت در کمیته ارزی تصمیمهای خیلی خوبی گرفته و زمینه بازگشت ارز حاصل […]
در هفته گذشته، پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از تصمیم دولت برای واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات خبر داد. او گفته بود که «اکنون تمامی صادرکنندگان میتوانند ارز را به واردات خودروی خود یا دیگران اختصاص دهند. دولت در کمیته ارزی تصمیمهای خیلی خوبی گرفته و زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، صنایعدستی و دانشبنیان، خدمات فنی، مهندسی و صنایع خلاق را به نحوی فراهم کرده که دغدغه فعالان اقتصادی رفع میشود.» اما این موضوع همان روز با تکذیب بانک مرکزی مواجه شد. و برخی خبرگزاریها گزارش دادند که بانک مرکزی واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را تکذیب کرده است. از همان ابتدا که موضوع واردات خودرو مطرح شد مشخص بود که با توجه به وضعیت تحریمی کشور، کمبود ارز و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول به خارج از کشور چالش اصلی در بحث واردات خودرو خواهد بود، کارشناسان صنعت خودرو همواره به این موضوع میپرداختند، اما این مسئله در این مدت کمتر از زبان دولتمردان شنیده میشد تا این که بالاخره صحبت از کمبود ارز و راهکارهای حل آن از سوی دولتیها و مجلسیها نیز آغاز شده است. اواخر مردادماه بود که علیآبادی، وزیر صمت، اعلام کرد که تنها نگرانی برای واردات خودرو تأمین ارز است و حالا زمزمههای اختصاص ارز حاصل از صادرات برای واردات خودرو از سوی مجلس به گوش میرسد. در همین خصوص عزتا… اکبریتالارپشتی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به اقتصاد آنلاین، گفت: اگر ارز در اختیار مردم و ارز با منشأ خارجی وارد این معرکه شود خیلی از مسائل حل میشود. اکبریتالارپشتی؛ افزود: ارز در اختیار مردم در جریان نیست که بخواهد در بازار ارز التهاب ایجاد کند و از طرفی وارد کردن خودرو با این ارزها آرامش ایجاد میکند. کار اساسی، واردات خودرو با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور و فعالان اقتصادی است، آنها آمادگی واردات خودرو را دارند، دولت باید وارد مذاکره با آنها شده کیفیت اجراییاش را بحث و کار را تمام کند. وی ادامه داد: قانون واردات خودرو باید اجرا شود، اینکه از یک طرف بگوییم ارز نداریم و از طرف دیگر ثبت سفارش خودرو انجام دهیم، در تناقض است و در اجرای قانون مشکل ایجاد میکند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: راههای فراوانی برای اینکه چگونه از ارز با منشأ خارجی استفاده شود، وجود دارد. دولت باید راه را باز کند، شایسته نیست کشوری که نفت، گاز و پتروشیمی دارد، بگوید من ارز ندارم و همه چیز را بلاتکلیف نگه دارد.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.