معاون وزیر راه و شهرسازی رانتهای شهرسازی افراد را یک شبه میلیاردر میکند معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رانتهایی که در شهرسازی وجود دارد میتواند یک شبه افراد را میلیاردر کند، گفت: علت عدم شفافیت حرفهایم ترس از دادستان است. به گزارش «صما»، پیروز حناچی با بیان این که هر تصمیمی […]
معاون وزیر راه و شهرسازی
رانتهای شهرسازی افراد را یک شبه میلیاردر میکند
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رانتهایی که در شهرسازی وجود دارد میتواند یک شبه افراد را میلیاردر کند، گفت: علت عدم شفافیت حرفهایم ترس از دادستان است.
به گزارش «صما»، پیروز حناچی با بیان این که هر تصمیمی که در مورد شهرسازی گرفته میشود باید در راستای حفظ منافع بلندمدت شهروندان باشد، گفت: امروز افراد نمیتوانند در هر کجا و با هر مساحتی شروع به ساخت و ساز کنند.
وی ادامه داد: زمانی که سیستم مانیتورینگ و کنترل خاموش شود هر اتفاقی میتواند در حوزه شهرسازی بیفتد.
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان این که شهر با سرمایه شهروندان اداره میشود، گفت: باید در حوزه شهرسازی منافع بلندمدت شهروندان در نظر گرفته شود.
وی درباره بلندمرتبه سازیهایی که در تهران انجام شده است، گفت: در طرح جامع تهران مصوب سال ۱۳۸۶ ضوابطی برای بلندمرتبهسازی گنجانده شده است اما پیش از آن هم برنامهها و الزاماتی در این باره وجود داشت حال این که اگر برنامهای قابلاجرا نبود، افرادی وجود داشتند که قانون را اجرا میکردند.
وی ادامه داد: بعضی از برنامهها درست به اجرا نرسیدهاند و برخیها هم به درستی انجام شدهاند مانند محدوده تپههای عباسآباد.
حناچی با بیان این که از نیمه دوم سال ۹۲ هیچ مجوزی را در باره بلندمرتبهسازی نه در تهران بلکه در سایر شهرها مانند مشهد صادر نکردیم، گفت: در این مدت فشار بر شهرداریها آوردیم که طبق ضابطه عمل کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجوزهای داده شده در دولت قبل به اجرا میرسند، گفت: ساخت و ساز پروژههای بلندمرتبه، بحثهای مالی و حقوقی بسیار پیچیدهای دارد و البته ما جلوی اجرای برخی از پروژهها مانند ایرانزمین را گرفتیم.
مجری برنامه در واکنش به این صحبت معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: جلوی این پروژه گرفته شد به دلیل اینکه مالک آن بابکزنجانی بود.
حناچی در پاسخ به مجری برنامه گفت: در پروژهها کاری به مالک نداریم جلوی این پروژه گرفته شد چون پروژه ناهنجاری بود و در آن منطقه فقط باید ساختمانهای دو طبقه ساخته میشد، بنابراین جایی برای بلندمرتبهسازی نبود.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه ادامه داد: معتقدیم پروژه اطلسمال هم ناهنجار است و طبق طرح جامع تهران، شهرداری حق نداشت در این منطقه مجوز بلندمرتبهسازی صادر کند ضمن اینکه در طرح جامع مکان اطلسمال پارکینگ تعریف شده است و ما به شهرداری این الزام را اعلام کردهایم که در آن منطقه باید یک پارکینگ احداث کند.
حناچی با بیان این که در طول ۳ سال گذشته اقدامات خلاف طرح جامع تهران متوقف شده است، گفت: هر پروانه ساخت ۳ سال اعتبار دارد و این مانند این است که شهرداری بذری را در شهر تهران پاشیده است و هر روز ممکن است ساختمانهای سر در بیاورند.
وی با بیان این که خوشبختانه جهتگیری عمومی شهرداری تهران هم تغییر کرده است، گفت: حد فاصل سالهای ۹۰ تا ۹۲ مجوز ساخت ۱۴۰ برج مسکونی در تهران صادر شده است که اگر جلوی این گرفته شود شهرداری از عهده گردش مالی آن و پرداخت هزینهها بر نمیآید.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه پیشنویس مصوبه منابع مالی پایدار آماده شده است، گفت: این پیشنویس آماده ارایه هیأت وزیران است و دولت قبول دارد که باید حداقل منابعی در اختیار شهرداریها قرار گیرد که از این پس هزینه امور اداری شهر را مردم با آلودگی هوا و فروش آسمان تهران نپردازند.
حناچی تأکید کرد: معتقدم که اگر تصمیمات پشت پرده اخذ نشود، قطعاً امروز دچار این مشکلات نبودیم و در بسیاری از کشورها مردم از پروانههایی که برای ساخت و ساز صادر میشود اطلاعات دارند ما هم باید به سمت شفافیت اطلاعات برویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال این مجری برنامه که صحبتهای شما درباره تخلفات شهرداری شفاف نیست، گفت: علت عدم شفافیتهای صحبت من، ترس از دادستان است.
حناچی ادامه داد: امتیازات و رانتهایی که در حوزه شهرسازی وجود دارد، میتواند افراد یک شبه میلیاردر کند یا این که برخیها را یک شبه بدبخت کند. معتقدم در این دوره هیچ راهی جز شفافیت اطلاعات و اطلاعرسانی به موقع و استفاده از نیروهای متخصص و حرفهای نداریم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.