برنامه‌ریزی شرکت نفت برای واگذاری دو میدان نفتی در چارچوب مناقصه

روز طلایی دولت در افتتاح پروژه‌های ملی برنامه‌ریزی شرکت نفت برای واگذاری دو میدان نفتی در چارچوب مناقصه گروه انرژی- روز گذشته یکی از پرکار‌‌ترین روزهای دولت بود. افتتاح چندین پروژه نفتی و همچنین آبی در استان خوزستان با حضور مقامات و چهره‌های سیاسی‌-اقتصادی از جمله کارهای مهم و اولویت‌دار در حوزه نفت و نیرو […]

روز طلایی دولت در افتتاح پروژه‌های ملی

برنامه‌ریزی شرکت نفت برای واگذاری دو میدان نفتی در چارچوب مناقصه

گروه انرژی- روز گذشته یکی از پرکار‌‌ترین روزهای دولت بود. افتتاح چندین پروژه نفتی و همچنین آبی در استان خوزستان با حضور مقامات و چهره‌های سیاسی‌-اقتصادی از جمله کارهای مهم و اولویت‌دار در حوزه نفت و نیرو بود که توسط دولت رقم خورد. با حضور رییس‌جمهوری در صنعت نفت ۳ پروژه ملی اعم از فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران با ظرفیت تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت‌خام و فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان‌شمالی با ظرفیت تولید ۷۵ هزار بشکه نفت‌خام و طرح توسعه میدان یاران‌شمالی با ظرفیت تولید ۳۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در این خصوص با بیان این‌که هم اکنون به‌طور متوسط روزانه حدود ۲۶۰ هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون برداشت می‌شود، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از دو طرح جدید توسعه‌ای در این منطقه، ظرفیت تولید نفت‌خام ایران در غرب کارون تا پیش از پایان امسال از مرز ۳۰۰ هزار بشکه در روز عبور کند.

این مقام مسؤول با یادآوری این‌که امروز با حضور رییس‌جمهور توسعه فاز اول میدان نفتی آزادگان‌شمالی، یادآوران و یاران‌شمالی به‌طور رسمی افتتاح می‌شود، تأکید کرد: هم اکنون از میدان نفتی یادآوران به‌طور متوسط ۱۱۰ هزار بشکه نفت‌خام برداشت می‌شود و این در حالی است که ظرفیت اسمی توسعه این میدان مشترک در فاز اول توسعه روزانه حدود ۸۵ هزار بشکه است.

 

این عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت با اعلام این‌که تمامی مراحل توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران با مشارکت شرکت ساینپک چین انجام شده است، افزود: در مجموع برای توسعه فاز اول این میدان مشترک نفتی حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

مدیرعامل و رییس هیأت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) با بیان این‌که شرکت ملی نفت ایران در برنامه‌های افزایش تولید نفت بر میدان‌های نفتی حوزه غرب کارون، حساب ویژه‌ای باز کرده و بخش چشمگیری از توان خود را بر روی توسعه این میدان‌ها متمرکز کرده، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین بیان کرد: در برنامه‌های چشم‌انداز، تولید از این منطقه، تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۱٫۲ میلیون بشکه خواهد رسید.

سیدنورالدین‌شهنازی‌زاده افزود: میدان‌های نفتی در منطقه غرب کارون، مخازن بکر و توسعه نیافته (Green Field) هستند و تفاوت اصلی آنها با دیگر مناطق نفتخیز ایران این است که در این میدان‌های در دست توسعه، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای برنامه‌های افزایش تولید نفت شرکت ملی نفت ایران محقق می‌شود.

او خاطرنشان ساخت: طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی در غرب کارون امروز جزو مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و شرکت ملی نفت ایران بیش‌ترین حمایت را از این پروژه‌ها داشته، به‌طوری که هم‌اکنون در تأمین منابع مالی برای این پروژه‌ها، مشکل جدی وجود ندارد، بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، نقش بسیار چشمگیر و پراهمیتی در ایجاد افزایش ظرفیت تولید نفت و تأمین امنیت انرژی و در نتیجه افزایش قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی داشته است و خواهد داشت.

به گفته این مقام مسؤول ارزش اقتصادی ذخایر هیدروکربوری منطقه غرب کارون، کم‌تر از مجموعه میدان‌های گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیست.

مدیرعامل شرکت متن تأکید کرد: با توجه به این‌که عموم مخازن میدان‌های نفتی منطقه غرب کارون با برخی مخازن میدان‌های نفتی عراق مشترک هستند، توسعه و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای آن در اولویت برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است و تمرکز فعالیت‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) بر توسعه میدان‌های این منطقه به روشنی مشهود است.

شهنازی‌زاده با برشمردن طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان‌شمالی، آزادگان‌جنوبی، یاران‌شمالی و یاران‌جنوبی، همچنین طرح‌های تلمبه‌خانه و نیروگاه مرکزی غرب کارون در این منطقه را از جمله پروژهای ملی در دست اجرای شرکت مهندسی و توسعه نفت، اعلام کرد و گفت: عمده منابع مالی طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، از طریق عقد قراردادهای بیع‌متقابل تأمین می‌شود.

وی افزود: در قراردادهای بیع‌متقابل، سود و پاداش شرکت طرف قرارداد از سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه، پس از موفقیت در آزمایش بهره‌برداری از پروژه در دوره ۲۱ از ۲۸ روزه، از محل فروش محصولات همان میدان بازپرداخت می‌شود که این رقم طبق قرارداد در مدت تعیین‌شده، با درصد سود و پاداش مشخص خواهد بود.

سهم ساخت داخل و شرکت‌های ایرانی در غرب کارون

شهنازی‌زاده گفت: در همه قراردادهای منعقد شده در این منطقه، حتی در بیع‌متقابل‌ها، همواره تلاش شده است تا به رشد شرکت‌های ایرانی و بومی‌سازی دانش فنی و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و سازندگان داخلی و تقویت توان پیمانکاران و مشاوران ایرانی توجه شود، از این رو در بیش‌تر قراردادها، سهم ایرانی پروژه به وضوح مشخص و در هیچ یک از قراردادهای شرکت متن، سهم ایرانی کم‌تر از ۵۱ درصد پذیرفته نشده است.

وی افزود: در قرارداد بیع‌متقابل طرح توسعه میدان نفتی آزادگان‌شمالی که با شرکت ملی نفت چین (CNPCI) منعقد شد، شرکت متن سهم ساخت داخل را ۵۱ درصد در نظر گرفت که در پایان اجرای پروژه، این رقم به حدود ۵۴ درصد رسید. در طرح توسعه میدان یادآوران هم که قراردادی مشابه آزادگان‌شمالی داشت و با شرکت چینی سینوپک منعقد شده بود، پس از پایان اجرای پروژه، مشخص شد که در حدود ۵۳ درصد از خدمات، توانمندی‌‌‌ها و ساخت داخل شرکت‌های ایرانی استفاده شده است.

به گفته وی در قرارداد بیع‌متقابل طرح توسعه میدان نفتی یاران‌شمالی که با شرکت ایرانی توسعه نفت و گاز پرشیا با شرط استفاده پیمانکاران از حداقل ۵۱ درصد خدمات داخل کشور منعقد شد، سهم ایرانی پروژه به حدود ۷۳ درصد رسید، بر این اساس، با توجه به رویکرد حمایت از ساخت داخلی که شرکت متن وجود دارد، امید است سهم شرکت‌های ایرانی در طرح‌های توسعه نفتی، به تدریج افزایش یابد و به صددرصد برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، با بیان این‌که با برآوردهای انجام شده پیش‌بینی می‌شود که توسعه میدان‌های نفتی منطقه غرب رود کارون، از آغاز تا تکمیل همه پروژه‌های آن تا افق سال ۱۴۰۰، در مجموع حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، گفت: حدود ۷ میلیارد دلار آن تأمین مالی و در طرح‌های توسعه اجرا شده این منطقه هزینه شده است، از این رو، بدیهی است که برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز در این منطقه، به سالانه ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است تا هدف تولید ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای از منطقه غرب کارون محقق شود.

سهم برنامه‌های جدید از توسعه غرب کارون

شهنازی‌زاده یادآورشد: شرکت ملی نفت ایران، برای توسعه آزادگان‌شمالی و آزادگان‌جنوبی هم برنامه‌ای را در چارچوب برگزاری مناقصه و واگذاری این طرح‌ها در چارچوب الگوی جدید قراردادهای بالادستی صنعت نفت، دنبال می‌کند و شرکت‌های خارجی متعددی برای توسعه این میدان‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

او با بیان این‌که خوشبختانه تاکنون تکلیف توسعه بیش‌تر میدان‌های منطقه غرب کارون مشخص شده، تصریح کرد: از آنجا که ارزش اقتصادی ذخایر این منطقه با ذخایر پارس‌جنوبی نزدیک است، شتاب‌بخشی به پروژه‌های آن، از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران است.

این مدیر نفتی صنعت نفت را موتور محرکه اقتصاد کشور برشمرد و عنوان کرد: افزایش تولید نفت می‌تواند موجب تبدیل ثروت‌های زیرزمینی به روزمینی، ارزآوری و در نتیجه رشد و رونق اقتصادی در کشور شود، بر همین اساس، شرکت ملی نفت ایران، بر توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون که بیش‌تر آنها مشترک هستند، به‌طور ویژه تمرکز کرده است.

وی اضافه کرد: مخازن میدان عظیم آزادگان با مخازن میدان مجنون و مخازن میدان یادآوران با مخازن میدان نهر عمر (سنباد) یا بلوک ۹ عراق مشترک است، از این رو باید تلاش شود تا با اهتمام ویژه به توسعه میدان‌های مشترک این منطقه شتاب داده شود تا مردم هم از موهبت‌های خدادادی آن بهره‌مند شوند.

فرصت شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصات نفتی

همچنین زمان شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصات از سوی شرکت ملی نفت اعلام شده است.

همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه ارسال مدارک توسط شرکت‌های بین‌المللی به منظور شرکت در مناقصات قراردادهای جدید نفتی این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت‌ها تا ۲۵ نوامبر (۵ آذر) فرصت دارند مدارک خود را ارسال کنند.

علی‌کاردر با اشاره به انتشار آگهی درخواست ارایه‌ مدارک از شرکت‌های بین‌المللی به ایسنا، گفت: این آگهی‌ها حدود یک ماه گذشته منتشر شد و طبق آن شرکت‌های بین‌المللی مدارک خود را برای ما ارسال می‌کنند. البته برخی از این شرکت‌ها هنوز سؤالاتی دارند و بعضاً مدارکی که ارسال می‌کنند کامل نیست به همین دلیل مدارک مجدداً به آنها بازگردانده می‌شود تا مدارک را کامل کنند.

وی درمورد فرصتی که این شرکت‌ها برای ارسال مدارک دارند، توضیح داد: این شرکت‌ها تا ۲۵ نوامبر فرصت دارند تا مدارک خود را ارسال کنند.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به این سؤال که نخستین مناقصه قراردادهای جدید نفتی چه زمانی برگزار می‌شود، پاسخ داد: ابتدا باید لیست اطلاعات و شرکت‌ها کامل شود تا بعد زمان برگزاری مناقصات مشخص شود.