مردم اگر از خدمات انجام شده مطلع نباشند، مأیوس می‌شوند

    یادگار امام گفت: مردم اگر از کار‌ها و خدمات انجام شده مطلع نباشند، مأیوس می‌شوند و یأس نیز دشمن هر حرکت اجتماعی و علت فرو رفتن به منجلاب است.به گزارش ایلنا از جماران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن‌خمینی در دیدار اعضای هیأت مؤسس خانه روابط عمومی ایران، با اشاره به تفاوت «عالم ثبوت» و «عالم اثبات»، […]

    یادگار امام گفت: مردم اگر از کار‌ها و خدمات انجام شده مطلع نباشند، مأیوس می‌شوند و یأس نیز دشمن هر حرکت اجتماعی و علت فرو رفتن به منجلاب است.به گزارش ایلنا از جماران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن‌خمینی در دیدار اعضای هیأت مؤسس خانه روابط عمومی ایران، با اشاره به تفاوت «عالم ثبوت» و «عالم اثبات»، اظهار کرد: عالم ثبوت مربوط به «بودن» پدیده‌های موجود در جهان است، اما عالم اثبات، «ادراک» و نمود آنهاست.وی، «علت» را واسطه اثبات اشیا و «دلیل» را واسطه ثبوت اشیا خواند و افزود: گاهی در مقام سخن جای علت و دلیل اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که علت‌ها، عامل پدید آوردنده شئ و ادله اموری هستند که شئ را اثبات کرده و علم ما نسبت بدان را پدید می‌آورند.

یادگار امام، دنیا را دار اثبات و آخرت را دار ثبوت خواند و یادآور شد: انسان‌ها در آخرت با نیت و درونیات خویش زندگی می‌کنند، اما در دنیای فانی براساس ظواهر حکم می‌کنند؛ بدین معنا که انسان‌ها براساس دانسته‌های خویش حکم می‌رانند و خداوند از ما همین مقدار را خواسته شده است؛ تا جایی که پیامبراکرم(ص) با وجود برخورداری از علم غیب می‌فرمایند من میان شما بر اساس بینات و قَسَم قضاوت می‌کنم.

وی ادامه داد: برخی انسان‌ها توانایی ارایه مناسب یا حتی بیش‌تر از واقعیت درونیات خویش را دارند و برخی نیز در اثبات خویش ضعیف هستند؛ به برخی انسان‌ها هرچقدر بیش‌تر نزدیک‌تر شویم آنها را انسان خوبی می‌یابیم یا به اعماق دانش آنها پی می‌بریم و برخی بالعکس؛ برخی هم انسان‌های خوبی هستند، اما علی‌رغم عدم برخورداری از دانش و آگاهی ویژه، حوزه مغناطیس آنها آرامش خاصی را به انسان منتقل می‌کند و برخی با وجود آن‌که علم بالایی دارند و انبوهی از علوم را در ذهن خویش دارند ولی روح انسان‌ها را به هم می‌ریزند، زیرا درون ناسالمی دارند.

وی، وجود «روابط عمومی» برای سازمان را به مثابه وجود آن در جهانی خواند که همه هویت آن اثباتی است و گفت: یک انسان اگر ثبوتا خوب باشد، جامعه براساس آنچه می‌بیند به او نمره می‌دهد و این درمورد سازمان‌ها و نهاد‌ها هم صدق می‌کند. البته درک مردم از خوبی یا بدی یک مجموعه براساس گفته‌ها نیست، بلکه بستگی به آن چیزهایی دارد که از طریق دیدن یا شنیدن احساس می‌کنند و طبعاً تبلیغات در این مسیر می‌تواند مؤثر باشد تا نکات مثبت را بیان کند یا امور منفی را لابلای عوامل مثبت پنهان کند.

یادگار امام، ادامه داد: در تبلیغات، کمک به مستمع در گرو این امر است که آنچه را او در نمی‌یابد به او بیان کنیم؛ البته در اینجا بحثی اخلاقی مطرح می‌شود که نباید دروغ بگوییم، بلکه صادقانه رفتار کنیم.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات قرن اخیر، عدم تدوین اخلاق مشاغل مختلف است؛ در حالی که در قدیم در کتاب‌هایی چون «اخلاق‌ناصری» برای مشاغل، اماکن و مجالس مختلف اخلاق و آداب خاص آنها نگاشته می‌شد و تعلیم هم داده می‌شد.

سیدحسن خمینی با بیان این‌که امروز اخلاق و ادب اصناف مختلف همچون استادی، دانشجویی، کارمندی، پزشکی و… هنوز تدوین نشده است، گفت: امروز اخلاق گروه‌های مختلف باید بیان شود؛ به عنوان مثال یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم تدریس کم‌تر از میزان مصوب توسط معلم یا استاد دانشگاه است که گرچه در اذهان بدیهی است، اما نگاشته نشده است. اما برخی حوزه‌ها اساساً به تازگی ایجاد شده است که اخلاق در حوزه روابط مجازی از جمله آنهاست.

وی با تأکید بر تدوین نظام نامه اخلاقی در روابط‌عمومی‌ها، ادامه داد: صداقت، صراحت، عدم پنهان‌کاری، کمک به مخاطب در یافتن امور مطلوب و… از مؤلفه‌های مهم این شاخه اخلاق است.