وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد  

کاهش قیمت مسکن با توقف عرضه سیمان و فولاد در بورس

دوسوم قطعات مورد استفاده صنعت ریلی تولید داخل است محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به اینکه دوسوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: برای کاهش قیمت تمام شده مسکن عرضه سیمان و فولاد در بورس باید متوقف شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل […]

دوسوم قطعات مورد استفاده صنعت ریلی تولید داخل است

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به اینکه دوسوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: برای کاهش قیمت تمام شده مسکن عرضه سیمان و فولاد در بورس باید متوقف شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه قیمت سیمان و فولاد برای ساختمان‌سازی به‌ویژه نهضت ملی مسکن باید پایین بیاید، تا ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم، افزود: به دستور رئیس‌جمهور باید نهضت کاهش قیمت تمام شده در بخش ساختمان داشته باشیم، اما این مهم با تداوم عرضه سیمان و فولاد در بورس ممکن نیست در این رستا عرضه سیمان و فولاد در بورس باید متوقف شود. وی با بیان اینکه دولت قیمت زمین را که در قالب طرح واگذاری ۹۹ ساله بود به صفر رساند، باقی موارد مصالح است، تصریح کرد: قیمت دستمزد نیروی انسانی مثل کارگر و تکنسین را نمی‌توانیم کاهش دهیم، اما در بخش مصالح با کار کارشناسی انجام شده مطمئن هستیم در صورت کاهش قیمت، می‌توانیم قیمت نهایی را کاهش دهیم. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه‌ داد: اصرار دارند که مصالح را بورسی کنند. حتی اگر می‌خواهید در بورس کالا عرضه کنید فرمول قیمت پایه را تغییر دهید، ما اصرار داریم و با توهین رسانه‌ها و افراد به دولت کوتاه نمی‌آییم. وزیر راه‌وشهرسازی، تصریح ‌کرد: بورس راه نینداختیم که قیمت کالا را افزایش دهیم، حالا بماند ذات بورس چیست، بماند تعیین روش‌های قیمت پایه چیست، اما اگر اصرار بر عرضه بر بورس کالا است، بدانید که عامل گرانی است. بذرپاش؛ در ادامه گفت: زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌گذرد که صنعت ریلی یکی از مهم‌‌ترین آن‌هاست. وی با بیان اینکه هدف‌گذاری رشد هشت درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مجموعه‌های داخلی برای تحقق این رشد در پنج سال آینده هستیم. بذرپاش؛ میزان داخلی‌سازی و رشد تکنولوژی شرکت‌های داخلی را خوشحال‌کننده دانست و تأکید کرد: دوسوم تمام قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید می‌شود. وی افزود: تلاش می‌شود یک‌سوم قطعات باقیمانده نیز داخلی‌سازی شود و اگر مقرون به‌صرفه نبود، از طریق واردات آن‌‌ها را تأمین کنیم. این عضو کابینه سیزدهم، اظهار داشت: در حوزه شبکه راه‌ها، تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال- جنوب شرق به غرب کشور با وجود محدودیت‌های منابع مالی در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد. به گفته بذرپاش؛ در همین راستا عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به‌عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفته‌های گذشته به‌طور رسمی آغاز شد. وی با بیان اینکه قطعه چابهار-زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: راه‌آهن خاش به زاهدان هم به بهره‌برداری رسیده است. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: قطعه چابهار به خاش که قطعه‌ای دشوار و حاوی تونل‌های متعدد است، در حال تکمیل مراحل روسازی قرار دارد و یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار می‌آید. بذرپاش؛ اظهار کرد: قرارداد چابهار در آستانه انعقاد نهایی با کشور هند است و فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم می‌کند. وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: در کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور که از بندر شهیدرجایی در بندرعباس آغاز می‌شود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل می‌کند، این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل‌توجهی ارتقاء خواهد داد. همچنین دو خطه کردن سایر قطعات در این مسیر نیز در حال انجام است. بذرپاش؛ به مسیر ریلی رشت- آستارا اشاره کرد که قرارداد آن با کشور روسیه منعقد شده و کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل می‌کند. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: در کریدور شرقی-‌غربی نیز که از سرخس آغاز شده و به مرز رازی ختم می‌شود، توافقات خوبی با کشور ترکیه برای توسعه و افرایش ظرفیت این خط انجام شده است‌. به گفته بذرپاش؛ توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است و یکی از این توافقات قطعه شلمچه به بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید. وزیر راه‌وشهرسازی، اظهار کرد: خط ریلی شلمچه‌ـ بصره دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکان‌پذیر می‌کند که البته فاز اول آن برای جابه‌جایی مسافری است اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد. بذرپاش؛ از انجام توافقاتی با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد. وی تأکید کرد: پروژه رشت-‌آستارا نیز با کشور روسیه سال‌‌ها مورد گفت‌وگو بود و توافقات اولیه به سرانجام رسیده است. وزیر راه‌وشهرسازی، بیان کرد: از سوی دیگر خط ریلی کشورمان وارد خاک افغانستان شده است، همچنین هدف توسعه خطوط ریلی را با همه همسایگان در دستور کار داریم تا شبکه ترانزیتی کشورمان تکمیل شود. بذرپاش؛ با اشاره به تغییر تکنولوژی قطارهای برقی بیان کرد: توافقات خوبی با خارجی‌‌ها در دستور کار داریم، مسیر تهران به اصفهان که قبلا شروع شده اما معطل مانده بود و اکنون موانع برداشته شده است و اکنون پروژه به‌سرعت ادامه دارد. قطار سریع‌السیر تهران به مشهد را هم به راه‌آهن تفویض کردیم و تا حد زیادی جلو رفته و امیدواریم بتوانیم تا چند ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه را هم آغاز کنیم که عملا تغییر فناوری در این بخش را شاهد خواهیم بود. توسعه ظرفیت بندری و تسریع احداث اسکله رو-رو بندر امیرآباد و کاسپین از دیگر مواردی بود که مورد اشاره وزیر راه‌وشهرسازی قرار گرفت. بذرپاش؛ گفت: علاوه بر توسعه شبکه خطوط ریلی، توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو و واگن در بخش مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت جابه‌جایی مسافران ریلی از لحاظ کیفی و کمی باید افرایش یابد. وی تأکید کرد: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی و فولادی و… در اولویت است تا شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند. به گفته بذرپاش؛ تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای مورد نیاز برای آن دریافت شده تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.