آغاز به‌کار معاینه فنی پرتابل‌ از در منازل در سال‌جاری

گروه خودرو- مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران، از آغاز به کار معاینه فنی از مقابل منازل خبر داد و گفت: امسال با اضافه شدن هشت خط، تعداد خطوط ارائه خدمات سیار به ۱۵ خط افزایش یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در حاشیه اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو در جمع خبرنگاران، […]

گروه خودرو- مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران، از آغاز به کار معاینه فنی از مقابل منازل خبر داد و گفت: امسال با اضافه شدن هشت خط، تعداد خطوط ارائه خدمات سیار به ۱۵ خط افزایش یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در حاشیه اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در شش ماهه دوم امسال پرتابل‌های معاینه فنی در منازل راه‌اندازی می‌شود. وی ادامه داد: این اقدام برای نخستین‌بار انجام می‌شود و به همین جهت ما با کارخانجات سازنده وارد مذاکره شدیم تا در شش ماهه دوم امسال شاهد فعالیت یک تا دو دستگاه پرتابل معاینه فنی از مقابل منازل باشیم. مالکی؛ درخصوص تعرفه پرتابل‌های معاینه فنی در منازل، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده این پورتابل‌ها به صورت کوتاه‌مدت در برج‌های مسکونی واحدهای متمرکز و ارگان‌های دولتی استقرار پیدا می‌کنند، تعرفه آن‌ها نیز مشخص است. به‌طوری که در حال‌حاضر تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان و خودروهای سنگین ۱۱۹ هزار تومان محاسبه می‌شود که در طرح معاینه فنی در منازل هزینه‌ای نیز بابت جابجایی پرتابل‌های معاینه فنی از شهروندان و مراجعه‌کنندگان اخذ خواهد شد. مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو نیز، گفت: معاینه فنی در دنیا، دارای قدمتی معادل یک قرن و در کشور ما سابقه ۵۰ ساله دارد. اولین الزامات معاینه فنی در سال ۱۳۴۷ در کشور برقرار شد، البته در آن زمان تجهیزات به‌ صورت امروز نبود و به صورت چشمی انجام می‌شد. وی افزود: در سال ۷۴ برای اولین‌بار ستاد معاینه فنی ذیل شهرداری تهران تعدادی از تعمیرگاه‌های شهر را مجهز به تجهیزات معاینه فنی کرد و در سنوات بعد مطالعاتی انجام شد که مهم‌‌ترین دستاورد آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است. مالکی؛ ادامه داد: در دهه ۸۰ ما روند روبه رشد صنعت معاینه فنی را در تهران داریم متأسفانه وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌‌ها خیلی ساماندهی نشده است. امروز به‌راحتی می‌توانیم پذیرای حدود سه‌میلیون خودرویی باشیم که پلاک تهران هستند. به عبارتی به لحاظ کمی در این صنعت موفق عمل کردیم. مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با بیان اینکه در سال‌های گذشته به تأمین نیاز‌ها پرداخته می‌شد و امروز بر مسائل کیفی تأکید می‌شود، گفت: توجه مراکز علمی هم به این مهم جلب شده است. به‌طوری که امروز مطالعات اثبات کرده که معاینه فنی علاوه بر نقشی که در کاهش آلودگی هوا دارد، در کاهش ترافیک هم تأثیر‌گذار است. مالکی؛ ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار خودرویی که در مراکز پذیرش شدند، دارای نقص منجر به آلودگی هوا بودند، البته در سال‌جاری از حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پذیرش شده ۷۰ درصدشان در مراجعه اول گواهی معاینه فنی را دریافت کردند. در بین این ارقام تقریباً ۱۰ درصد از مردودی‌ها نقص ترمز خودرو را داشتند؛ به عبارتی تقریباً ۳۵۰ هزار خودرو و این به معنای کاهش تصادفات است. وی با اشاره به اینکه نقش معاینه فنی در سلامت شهروندان غیرقابل انکار است، تأکید کرد: البته مواردی مثل آموزش و فرهنگ‌سازی، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترددهای غیرضروری، کیفیت سوخت و… نیز در کاهش آلاینده‌ها و سلامت شهروندان تأثیرگذار هستند. مالکی؛ با بیان اینکه با توجه به اهمیت معاینه فنی بر آن شدیم تا این همایش را با خرد جمعی برگزار کنیم و مشکلات مراکز معاینه فنی در اینجا برای رسیدن به راهکارهایی برای حل مسئله مطرح بشود، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم پایش مستمر خودروهاست. تقریباً نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمی‌کنند. وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مدت زمان دوره معافیت است، برخی خودرو‌ها که مشمول معاینه فنی نیستند اما در مراجعه به مراکز متوجه می‌شویم که آمار خرابی این خودرو‌ها با دیگر خودرو‌ها تفاوت چندانی ندارد. وی گفت: یکی دیگر از مسائل حدود مجاز آلایندگی است. باید به این مسئله توجه ویژه‌ای بشود. یکی دیگر از موضوعات وضعیت تردد خودروهای پر پیمایش در سطح شهر است. ما برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی تعداد دفعات بیشتری قائل شده‌ایم اما این مسئله نیاز به بازنگری بیشتری دارد. در تهران ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم اما کمتر از ۵۰۰ دستگاه در سال گذشته به ما مراجعه کردند. همچنین سرهنگ محمد رازقی؛ معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز، درباره جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، گفت: همواره در نیمه دوم سال به‌طوری جدی‌تری با موضوع آلودگی هوا مواجه می‌شویم که بخشی از آن به دلیل محسوس شدن تعطیلی مدارس و… در میان خانواده‌هاست. اما پلیس همواره بر این موضوع نظارت داشته و چه در نیمه اول و چه در نیمه دوم سال به وظایفی که براساس قانون برعهده دارد، عمل می‌کند. یکی از این وظایف برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی است. پلیس راهنمایی و رانندگی برابر قانون و مقررات باید با رانندگانی که در حوزه آلودگی هوا به قوانین و مقررات احترام نمی‌گذارند و با خودروهای فاقد معاینه فنی تردد می‌کنند، برخورد لازم و قانونی را انجام دهد. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، افزود: در حوزه آلایندگی و دودزا بودن نیز، مأموران پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای دارای چنین وضعیتی را متوقف کرده و آنان را ملزم به رفع نقص فنی می‌کند تا دوباره معاینه فنی را اخذ کنند. وی با بیان اینکه مأموران پلیس راهور به محض رؤیت دودزا بودن وسیله‌نقلیه برگه معاینه فنی خودرو را ابطال می‌کنند، گفت:‌ بنابراین آن‌ دسته از رانندگانی که معاینه فنی گرفته‌اند، اما خودرویشان شرایط سابق و قبلی را ندارد، باید نسبت به رفع نواقص اقدام کرده و دوباره باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. رازقی؛ با بیان اینکه برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا برابر قانون هوای پاک برعهده پلیس است، گفت: پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای امسال و در طرح تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، سه مرحله از این طرح را اجرایی کرده و در شش ماهه گذشته خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی اعمال قانون شده‌اند. معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، درباره تعداد جریمه‌های صادر شده برای خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران نیز، گفت:‌ در مجموع با احتساب جریمه‌های صادر شده از سوی مأموران و نیز جریمه‌های ثبت شده از سوی دوربین‌‌ها از ابتدای سال‌جاری تا پایان تابستان، بیش از دو میلیون برگ جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی ثبت شده است. این آمار مربوط به تعداد برگ‌های جریمه است و ممکن است برای یک خودرو چند بار در طول شش ماه جریمه ثبت شده باشد. وی درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌‌ها نیز، گفت: ‌به تازگی موتورسیکلت‌‌ها هم ملزم به گرفتن برگ معاینه فنی شده‌اند، اما چون تعداد مراجعه‌کنندگان آن‌ها بسیار کم است باید الزاماتی به صورت تشویقی برقرار شود تا موتورسیکلت‌سواران هم بخواهند و بتوانند به این مراکز مراجعه و کارت معاینه فنی موتورسیکلت خود را دریافت کنند. رازقی؛ همچنین با بیان اینکه هشت مرکز معاینه فنی در شهر تهران فعال است، گفت:‌ معاینه فنی ناظر بر دو موضوع مهم در خودروهاست. یکی ایمنی وسایل‌نقلیه و دیگری میزان آلایندگی این وسایل. هر دو مورد در مراکز بررسی می‌شود و رانندگانی که خودروی آنان معاینه فنی ندارد با توجه به تسهیلات ارائه شده و وجود هشت مرکز فعال معاینه فنی می‌توانند نوبت خود را به شکل اینترنتی دریافت کرده و در ساعات مقرر به این مراکز مراجعه کنند.