تسهیل در روند ثبت سفارش واردات کشنده‌های دست‌دوم

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: وزارت صمت در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران اقدام به تسهیل ثبت سفارش واردکنندگان کشنده‌هایی می‌کنند که واردات خود را تا قبل از مصوبه هیئت اخیر، هیئت وزیران انجام داده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ گفت: وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران اقدام به معاف […]

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: وزارت صمت در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران اقدام به تسهیل ثبت سفارش واردکنندگان کشنده‌هایی می‌کنند که واردات خود را تا قبل از مصوبه هیئت اخیر، هیئت وزیران انجام داده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ گفت: وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران اقدام به معاف کردن سقف و سابقه واردکنندگانی می‌کند که تا قبل از مصوبه هیئت وزیران اقدام به واردات کشنده کرده‌اند و دارای قبض انبار هستند. معاون وزیر صمت، بیان داشت: در واقع وزارت صمت این افراد را برای ثبت سفارش از سقف و سابقه اعتباری معاف می‌کند و این افراد می‌توانند با اعمال سامانه‌ای به‌زودی نسبت به ثبت سفارش و اصلاح آن اقدام کنند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: همچنین وزارت صمت با رایزنی با بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز از محل صادرات غیر، اقدام می‌کند. هیئت وزیران در جلسه۲۵ مرداد ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت،معدن‌وتجارت، راه‌وشهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره(۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آیین‌نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون را تصویب کرد. این آیین‌نامه با هدف پاسخگویی به نیاز حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین رفع نیازهای بخش صنعت و تولید و رفع انحصار به تصویب رسیده است. براساس آیین‌نامه اجرایی بند(ص) تبصره (۷) ماده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صنعت،معدن‌وتجارت اجازه داده می‌شود که با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای (کاربری بین‌شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذی‌ربط) (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام کنند. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت،معدن‌وتجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود. گزارش عملکرد این بند شامل تعداد و نوع خودروهای وارداتی و دستگاه‌های بهره‌بردار توسط وزارت صنعت،معدن‌وتجارت هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. براساس این آیین‌نامه خودروهای وارداتی باید دارای استانداردهای لازم براساس قوانین مربوطه را داشته باشد. طبق این آیین‌نامه سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز براساس قوانین و مقررات از دیگر شرایط برای خودروهای وارداتی است. ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین‌نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است. منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می‌شود.