مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

هنوز خبری مبنی‌ بر لغو مناقصه خرید تجهیزات بندر چابهار از سوی اپراتور هندی دریافت نکرده‌ایم

محمد قره‌داغلی – فعالیت هندی‌‌ها در چابهار با اما و اگر مواجه بود و گاهی تحریم‌ها و بعضاً تعلل این کشور مانع ادامه فعالیت در این بندر شده است؛ به‌تازگی مسئولان کشور این‌طور مطرح کردند که موارد مورد اختلاف با هند برطرف شده و این کشور آماده ادامه فعالیت در بندر چابهار است و بدین‌ […]

محمد قره‌داغلی – فعالیت هندی‌‌ها در چابهار با اما و اگر مواجه بود و گاهی تحریم‌ها و بعضاً تعلل این کشور مانع ادامه فعالیت در این بندر شده است؛ به‌تازگی مسئولان کشور این‌طور مطرح کردند که موارد مورد اختلاف با هند برطرف شده و این کشور آماده ادامه فعالیت در بندر چابهار است و بدین‌ منظور قراردادی بلندمدت برای توسعه این بندر منعقد خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، با وجود این چند روز پیش بود که اعلام شد شرکت دولتی هندی IPGL که برای توسعه و اداره بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه هند در ایران تشکیل شده، مناقصه‌ خود را برای خرید جرثقیل‌های ساحلی و سایر تجهیزات جابه‌جایی کانتینر در چابهار لغو کرده است. در آخرین اظهارنظر‌ها درباره بندر چابهار، علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در جمع خبرنگاران، درباره فعالیت هندی‌‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار، توضیح داد: قرارداد هندی‌‌ها بعد از ۱۲ سال که معطل مانده بود، کامل جمع‌بندی شد و همین هفته یا هفته آینده، این جمع‌بندی را برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری می‌فرستیم که در فرآیند قرارداد حضور داشتند تا در نهایت تأیید شود. پس از آن همین فرآیند در مجموعه هندی‌‌ها هم تأیید می‌کنند تا شکل قرارداد بین دو طرف نهایی شود. وی درباره اخباری مبنی‌ بر لغو مناقصه خرید تجهیزات از سوی اپراتور هندی، توضیح داد: مذاکرات قبلی با هندی‌‌ها برای سال‌های پیش بوده و هنوز خبر رسمی از تصمیم جدید هند به ما نرسیده است. اما منافع جمهوری اسلامی ایران در این قرارداد دیده شده و به محض اینکه امضاء شود، جزییات آن را تشریح خواهیم کرد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره اینکه آیا این تصمیم هندی‌‌ها می‌تواند بر انعقاد قرارداد تأثیر بگذارد، گفت: قرارداد ما طوری است که در هر شکل منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کند. اجازه دهید که خبر دقیق شود.‌ معاونت بندری و اقتصادی سازمان در این باره صحبت خواهند کرد. صفایی؛ با بیان اینکه کشورهای مختلف در راستای منافع خودشان فعالیت‌ می‌کنند، اظهار کرد: هم در مذاکراتی که داشتیم، این‌طور به نظر می‌رسد که هندی‌‌ها درباره کریدور چابهار مصمم هستند. ما هم در چارچوب منافع ملی خودمان موارد را بررسی می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: کریدور ترکیبی از حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و بندری است و از نظر فنی، قیمت تمام‌شده و زمان نیاز به بررسی دارد و شاید مقداری مباحث سیاسی وزن بیشتری در اعلام این کریدور داشته باشد. تیم راهبردی ما این موضوع را از نظر عملیاتی رصد می‌کند و فرصت‌‌ها و امکاناتی که در اختیار داریم را به کار می‌گیریم. اما در نهایت این مسئله باید به‌صورت دقیق‌تر بررسی شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها تأثیری در لغو مناقصه شرکت دولتی هندی IPGL برای خرید تجهیزات در بندر چابهار داشته، بیان کرد: از طرف هندی باید سؤال پرسیده شود. در جلساتی که داریم درباره این موضوع بحث خواهیم کرد. همچنین مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی، درباره انعقاد قرارداد نهایی با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار کرد: به‌زودی قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی به امضاء می‌رسد، مذاکراتی با هندی‌‌ها انجام شده و طرف هندی برای ادامه کار در بندر چابهار مصمم است. وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر هم هند تمایلی به ادامه فعالیت در بندر چابهار نداشته باشد، این بندر آنقدر جذاب است که هر کشوری تمایل سرمایه‌گذاری در این بندر را دارد و با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی به ارزش‌افزوده این بندر اضافه می‌شود.