تنظیم بودجه باید در راستای برنامه‌های توسعه باشد

محمد لاهوتی تنظیم بودجه باید در راستای برنامه‌های توسعه باشد رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بودجه ۹۶ می‌تواند مشکلات و موانع را تا حدودی از مسیر راه اقتصاد ‌بردارد. این بستگی به مسیری دارد که دولت می‌خواهد بپیماید. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران؛ محمد لاهوتی‌ با اشاره به این‌که به‌هرحال […]

محمد لاهوتی

تنظیم بودجه باید در راستای برنامه‌های توسعه باشد

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بودجه ۹۶ می‌تواند مشکلات و موانع را تا حدودی از مسیر راه اقتصاد ‌بردارد. این بستگی به مسیری دارد که دولت می‌خواهد بپیماید.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران؛ محمد لاهوتی‌ با اشاره به این‌که به‌هرحال مهم‌ترین تکلیفی که بر عهده دولت است اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی هم بر پایه تولید صادرات محور بنا شده است. وی افزود: بنابراین با توجه به این مسأله، دولت در خصوص بودجه بیش‌تر باید به صادرات و حمایت تولید و اقتصاد مقاومتی تمرکز و توجه داشته باشد.

به گفته لاهوتی برای پرداختن به مسأله صادرات هم باید به ریشه مسایل پرداخت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران، تصریح کرد: همین آلان موضوعی که در کشور بخش صادرات را آزار می‌دهد قیمت تمام‌شده کالاهاست که شانس رقابتی شدن محصولات ایرانی را در مقایسه با باقی کشور‌‌ها از بین می‌برد.

لاهوتی با بیان این‌که به‌هرحال زمانی که قیمت محصولات ایران بالاتر از محصولات مشابه سایر کشور‌‌ها باشد، گفت: این امر باعث می‌گردد تا رقابتی بودن زیرسؤال ‌رود.

وی با بیان این‌که البته باید به این مسأله هم توجه کرد که عوامل زیادی این در رقابتی شدن و قیمت تمام‌شده محصولات دخیل هستند، افزود: مهم‌ترین این عوامل هم در حال حاضر نرخ ارز و سرکوب کردن آن است. نرخ تسهیلات گران‌قیمت هم مزید بر علت است. لاهوتی ادامه ‌داد: در این میان پایین بودن بهره‌وری هم مسأله است. حتی عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی هم می‌تواند اثرگذار باشد. تمام این مواردی که عنوان کردم همگی اشکالاتی است که در اقتصاد و تولید ما ریشه کرده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: البته این موضوع را هم باید مطرح کرد که فعالان اقتصادی توقع ندارند این مسایل یک‌ساله برطرف شود اما باید طوری برای بودجه برنامه‌ریزی شود که حداقل در سال یکی دوتا مشکل و موانع برطرف شود. به‌این‌ترتیب در درازمدت این مشکلات و موانع کلاً از بین خواهد رفت.

وی افزود: همچنین باید توجه کرد که اگر برای بودجه‌نویسی تنها به گذران یک‌سال توجه شود، مانند گذشته عمل خواهد شد و راهی از پیش نخواهیم برد.

لاهوتی با اشاره به این‌که به‌این‌ترتیب مشکلات و مسایل هیچ تفاوتی با قبل نخواهند داشت، گفت: مانند همین امسال که در بودجه مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته‌شده، اما حالا که ۹ ماه از سال گذشته، هنوز درگیر و دار تخصیص به سر می‌برد و پرداخت‌نشده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران بیان‌کرد: به‌این‌ترتیب علی‌رغم تمام هدفگذاری‌هایی که صورت می‌گیرد نتیجه موردنظر حاصل نمی‌شود. بنابراین باید توجه کرد که ما بدون سیاست‌گذاری قطعاً نمی‌توانیم انتظار رشد داشته باشیم که معجزه رخ دهد، چرا که اقتصاد با معجزه نمی‌چرخد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم هدفگذاری در بودجه باید بر اساس برنامه‌های توسعه باشد. اگر قرار است تا پایان سال آینده ۲۰ درصد رشد صادرات داشته باشیم بدون حرکت و رفع موانع و ایجاد مقدمات قطعاً همسال ۹۶ مانند سال‌های گذشته خواهد بود.

لاهوتی با بیان این‌که به‌هرحال آنچه ابلاغ و تکلیف شده است، اقتصاد مقاومتی است، افزود: شاکله آن براساس ماهیت تولید و حمایت از تولید است. با این اقدامات کم در حال حاضر تولید لرزان و غیرقابل‌رقابتی را ایجاد کرده‌ایم، اما باید به سمت برطرف کردن مشکلات ریشه‌ای باشیم.

 

وی در پایان گفت: بودجه‌ریزی هم باید به سمت مقاوم‌سازی تولید باشد. اگر این‌گونه بشود نتایج مثبت و مطلوب است اگر هم نباشد اتلاف منابع و زمینگیر بودن اقتصاد رخ خواهد داد.