معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، از انجام هماهنگیهای لازم میان وزارت راهوشهرسازی، وزارت صمت و سایر دستگاههای ذیربط جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای حملونقل بارهای معدنی خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، شهریار افندیزاده؛ با اشاره به روند جابهجایی بارهای معدنی در کشور، گفت: یکی از انواع بارهای عمده کشور که توسط سیستم حمل ونقل ریلی و […]
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، از انجام هماهنگیهای لازم میان وزارت راهوشهرسازی، وزارت صمت و سایر دستگاههای ذیربط جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای حملونقل بارهای معدنی خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، شهریار افندیزاده؛ با اشاره به روند جابهجایی بارهای معدنی در کشور، گفت: یکی از انواع بارهای عمده کشور که توسط سیستم حمل ونقل ریلی و جادهای جابهجا میشود، بارهای معدنی است که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن به صورت بارنامهای و غیربارنامهای است. افندیزاده؛ گفت: در این خصوص حدود ۸۰ میلیون تن بارهای معدنی به صورت بارنامهای جابهجا میشود که از این مقدار، ۲۹ درصد توسط ریل و ۷۱ درصد از طریق جاده حمل میشود. با اینحال آمار بار تولید شده در معادن کشور با آمار مجموع بار حمل شده توسط حملونقل ریلی و جادهای اختلاف قابلملاحظهای دارد که این امر نشاندهنده عدم تطابق تناژ بار بارنامه با بار واقعی است. وی در ادامه، افزود: یکی دیگر از مسائل حائزاهمیت در حملونقل بار به ویژه بارهای معدنی، اضافه تناژ است که میتواند مشکلات ایمنی و خسارتهای جانی و مالی بالایی به همراه داشته باشد. همچنین فقدان پوشش مناسب شبکه ریلی و محدودیتهای دیگر نظیر کمبود ناوگان برای جابهجایی بارهای معدنی مسأله دیگری است که در حملونقل ریلی بارهای معدنی باید مورد توجه قرار گیرد. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اقدامات و تلاشهای صورت گرفته در این خصوص، اضافه کرد: سلسله جلساتی در ستاد این وزارتخانه و به میزبانی معاونت حملونقل به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکارهایی برای بهبود فرآیندهای حملونقل بارهای معدنی برگزار شد و نمایندگان دستگاههای ذیربط اعم از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از مجموعه وزارت راهوشهرسازی و نیز سایر وزارتخانهها نظیر وزارت صمت و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای بحث و تبادلنظر و انجام هماهنگیهای مربوطه، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دادهاند. وی اظهار کرد: از مصوبات جلسات مذکور میتوان به مواردی نظیر «پیگیری حقوقی موضوع فرار بارنامهای و اضافه تناژ از دستگاه قضا»، «هماهنگی و برقراری ارتباطات مؤثر و تبادل اطلاعات میان وزارت صمت و سازمان راهداری»، «الزام حمل بارهای معدنی جادهای صرفاً توسط وسایل نقلیه و رانندگان دارای کارت هوشمند» و «تشکیل کارگروهی جهت رفع مشکل کمبود لکوموتیو و ایجاد خطوط ریلی جدید» اشاره کرد. افندیزاده؛ همچنین با اشاره به اینکه بخش عمدهای از خرابی و هزینههای تعمیر و نگهداری جادهای کشور مربوط به حمل بارهای معدنی است، اضافه کرد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به راههای کشور و تأمین اعتبار لازم جهت تعمیر و نگهداری مستمر مناسب جادهها، پیشنهاد پرداخت حقالزحمه پیمانکاران حمل مواد معدنی مورد نیاز صنایع و مراکز مهم و بزرگ تولیدی بر مبنای میزان تناژ مندرج در بارنامه را ارائه کرده که قرار است این پیشنهاد به منظور اجرا در شرکتها و سازمانهای وابسته وزارت راهوشهرسازی به شورایعالی فنی زیربنایی امور حمل ونقل و جهت الزام سایر وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی در کمیسیون حملونقل، مسکن و عمران شهری و روستایی مطرح شود. معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی، در پایان با اشاره به ضرورت همکاری و هماهنگی همه دستگاههای ذیربط در این زمینه ابراز امیدواری کرد گامهای برداشته شده و اقدامات در دست اجرا به بهبود فرآیند حمل بارهای معدنی در عین حفظ زیرساختهای ارتباطی کشور بهعنوان سرمایه ملی و یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور منجر شود.
دیدگاه بسته شده است.