آزاد‌سازی و ورود بخش خصوصی به پهنای باند؛ از رویای مناقصه تا واقعیت!

  گروه فناوری اطلاعات-آزادسازی پهنای باند در معنای اصلی آن به معنای ورود شرکت‌های اینترنتی به بحث واردات پهنای باند و البته توزیع آن در کشور زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت است که به نظر می‌رسید طبق وعده‌های وزارت ICT، شرکت‌های اینترنتی باید خود را برای چنین موضوعی آماده‌ کنند. در ماه‌های اخیر وعده‌ها به […]

 

گروه فناوری اطلاعات-آزادسازی پهنای باند در معنای اصلی آن به معنای ورود شرکت‌های اینترنتی به بحث واردات پهنای باند و البته توزیع آن در کشور زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت است که به نظر می‌رسید طبق وعده‌های وزارت ICT، شرکت‌های اینترنتی باید خود را برای چنین موضوعی آماده‌ کنند.

در ماه‌های اخیر وعده‌ها به نظر جدی‌تر دنبال می‌شود اما همچنان انتظار برای پایان انحصار ادامه دارد!

به گزارش مناقصه‌مزایده، گرانی اینترنت، کیفیت پایین و کمبود پهنای باند از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که در حوزه اینترنت کشور مطرح می‌شود و البته بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند که راه‌حل همه آن‌‌‌ها پایان دادن به انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در توزیع پهنای باند در کشور است.

آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ معاون وزیر ارتباطات با اشاره به همین مشکلات به فعالان بخش خصوصی وعده داد که طرح آزادسازی واردات پهنای باند در دست بررسی است.

وی اعلام کرد که وزارت ارتباطات موافق تأمین و توزیع پهنای باند اینترنت از سوی بخش خصوصی و زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت موافق است و البته این وزارتخانه برنامه‌ای جهشی را برای افزایش ظرفیت پهنای باند دارد.

اما رویای آزادسازی واردات پهنای باند چندان به طول نینجامید، چرا که در مدتی کوتاه وزیر به ارایه توضیح در مورد بحث برگزاری مناقصه برای خرید پهنای باند پرداخت که با توجه به این توضیحات مشخص شد که شرکت‌های اینترنتی تنها می‌توانند پهنای باند را خریداری کرده و تا مرزهای ایران برسانند اما توزیع آن در داخل کشور همچنان در انحصار شرکت زیرساخت خواهد بود.

واعظی در این مورد با تأکید بر این‌که انحصار شرکت زیرساخت ملغی نیست و مقدمات برای اخذ چنین تصمیم نیز آماده نشده است، درباره برگزاری مناقصه اظهار‌کرد: وزارت ارتباطات تنها تصمیم دارد برای خرید پهنای باند بین‌الملل مناقصه‌ای را برگزار کند که آن را با ارزان‌‌‌ترین قیمت و بهترین کیفیت خریداری کند. از نظر ما همه می‌توانند در این مناقصه شرکت کنند.

همچنین محمودواعظی در مورد طرح مجلس برای آزادسازی پهنای باند و تصمیم وزارت ارتباطات در این زمینه، اظهارکرد: مسأله پهنای باند تا الان براساس ابلاغی که از گذشته بوده، هست و بر مبنای آن پهنای باند تولیدی داخل آزاد است.

وی افزود: اما پهنای باندی که از خارج وارد می‌شود باید مراحل مختلفش را بگذراند زیرا در زمینه آزادسازی آن باید مسایل نظارتی و امنیتی حل شود لذا فعلاً رویه همان رویه سابق است.

واعظی درباره سرنوشت واگذاری پهنای باند گفت: همان رویه‌ای که تاکنون در این زمینه درباره پهنای باند داخل ابلاغ شده است ادامه می‌یابد.

وی ادامه‌داد: واگذاری پهنای باند بین‌المللی نیز باید مراحل قانونی خود را سپری کرده و با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگی شود.

به گفته وی، این رویه برای تغییر به بررسی شورای عالی امنیت و مجلس شورای اسلامی نیازمند است.

رشد کیفی اینترنت

رشد کیفی اینترنت یکی از مطالبات و دغدغه‌های بخش قابل توجهی از کاربران است، موضوعی که برآورد دقیق آماری از این مطالبه وجود ندارد، اما با یک بررسی میدانی به روشنی در می‌یابیم که تحقق این امر از موضوعاتی است که بسیاری از کاربران بر آن تأکید دارند.

چندی پیش رمضانعلی سبحانی‌فر بعد از برگزاری جلسه‌ای میان کمیسیون صنایع و وزارت ارتباطات، به ضرورت رقابتی شدن پهنای باند در کشور با نقش‌آفرینی بخش خصوصی تأکید کرد.

البته برای عملیاتی شدن این ایده، کنترل، نظارت و پالایش حاکمیتی بر این امر در مبادی ورودی برای واردات پهنای باند، ضرورتی غیرقابل کتمان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به هر حال اعمال نظارت دقیق اصلی حایز اهمیت در این بخش به شمار می‌رود.

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها موضوع آزاد‌سازی واردات پهنای باند اینترنت از مواردی به شمار می‌رود که وزیران ارتباطات دو دولت گذشته میل چندانی به آن نشان نمی‌دادند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر ارتباطات، اقبال بیش‌تری به این امر نشان داد و آزاد‌سازی پهنای باند در کشور را وعده داد، اما این امر تاکنون میسر و محقق نشده است.

کاهش محسوس مشکلات دریافت پهنای باند

امیر صادقی، کارشناسIT و یکی از نمایندگی‌های ارایه خدمات اینترنتی در استان تهران با اشاره به کاهش قابل توجه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های دریافت پهنای باند، اظهارداشت: خوشبختانه قطع و وصل شدن‌های مکرر و برخی نارسایی‌ها و اختلالات اینترنتی در مقایسه با سنوات گذشته با کاهش قابل توجهی همراه شده، اما افزایش سرعت اینترنت تنها با شکسته شدن انحصار واردات پهنای باند محقق خواهد شد و در صورت حصول این امر، یقیناً بخش خصوصی فعال در این عرصه با وارد کردن پهنای باند قادر خواهد بود به میزان چشمگیری در ارتقای کیفی اینترنت به‌خصوص در بخش سرعت اینترنت نقش سازنده و مؤثری را ایفا کند.

در این میان هر از چند گاهی برخی واکنش‌ها و انتقادات منفی از سوی کاربران، متوجه شرکت زیرساخت می‌شود اما شرکت مذکور این موضوع را نمی‌پذیرد و به دفعات عنوان داشته مشکل و نارسایی از این مجموعه نیست.

صادقی می‌گوید: در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در حوزه توسعه سِروِر‌ها به توفیقات قابل توجهی نائل شده‌اند، اما بهبود کیفی اینترنت، صرفاً با ارتقای تجهیزات مرتبط، محقق نمی‌شود، بلکه بخش دیگری از این ضرورت، به افزایش سرعت اینترنت معطوف می‌شود که تا زمانی که شاهد انحصار واردات پهنای باند در این عرصه هستیم، نمی‌توان به حصول توفیق و موفقیت چندانی امیدوار بود.

وی افزود: افزایش کمی تعداد کاربران اینترنت، میزان پهنای باند بین‌المللی و داخلی از نقاط مثبت فضای اینترنتی کشور در عرصه سخت‌افزاری محسوب می‌شود که یقیناً نقش وزارت ارتباطات و پیگیری‌های وزیر مربوطه در این خصوص غیرقابل انکار است، اما افزایش سرعت اینترنت آنچنان که مورد نظر کاربران است آنچنان که شایسته و مطلوب است، محقق نشده و می‌طلبد در کنار توسعه کمی، ارتقای کیفی نیز مد نظر قرار گیرد.

صادقی گفت: شکستن انحصار خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه و عرضه تکنولوژی‌های نوین و جدید در بازار، بخش دیگر از توفیقات حاصل شده به شمار می‌رود، اما زمانی این اقدامات و حلقه‌های به هم پیوسته همچون زنجیره‌ای مستحکم و به هم پیوسته به خروجی مطلوب و کارآمد مورد نظر کاربران منتهی می‌شود که در عرصه پهنای باند دریافتی نیز شاهد حصول و کسب موفقیت‌های بیش‌تری باشیم که قطعاً در این شرایط رضایتمندی کاربران به میزان قابل توجهی مرتفع خواهد شد.

منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

خبرگزاری دانشجویان ایران

 

ماهنامه نسل چهارم