کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان اکنون به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: کدال بورس زیان خودروسازان را ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نشان میدهد که این رقم به دلیل وجود قیمتگذاری دستوری و دولتی ماندن خودروسازان است. به گزارش مناقصهمزایده، جمشید ایمانی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز […]
کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان اکنون به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: کدال بورس زیان خودروسازان را ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نشان میدهد که این رقم به دلیل وجود قیمتگذاری دستوری و دولتی ماندن خودروسازان است. به گزارش مناقصهمزایده، جمشید ایمانی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص، گفته است: زیان خودروسازان سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود؛ در برههای خودروسازان میتوانستند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند که همین عرضهها باعث کاهش زیان شد، اما این روند متوقف شد؛ اکنون زیان خودروسازان به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و هر ماه هم حدود چهار هزار میلیارد تومان به این زیان اضافه میشود که همین موضوع باعث افت تولید در خودروسازان خواهد شد. وی با اشاره به قیمتگذاری دستوری خودرو، گفت: بیشترین زیان تحمیلی به خودروسازان، حاصل اینگونه تصمیمگیریهاست، در واقع قیمتگذاری باید در اختیار هیئت مدیره شرکتها باشد تا بتوانند براساس قانون تجارت و اساسنامه و دستورالعمل حاکمیت شرکتی، منافع ۲۰ میلیون سهامدار را مدیریت کنند. کارشناسان معتقدند خصوصیسازی خودروسازان مزایایی دارد که اصلیترین آن کاهش زیان انباشته خودروسازان و افزایش کیفیت محصولات تولیدی آنهاست، زیرا اکنون به دلیل قیمتگذاری دستوری و دخالتهای دولت، آنها از کیفیت، کم میکنند تا زیانشان افزایش نیابد. همچنین رسول سلیمانی؛ از دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز، با اشاره به مزایای خصوصیسازی خودروسازان، افزود: خصوصیسازی باعث افزایش کارایی خودروسازان و ثبات مدیریتی میشود. با دولتی ماندن خودروسازان، شاهد این هستیم که مدیران بنگاههای دولتی در فواصل کوتاهی عوض میشوند که باعث میشود دید بلندمدت برای سرمایهگذاران وجود نداشته باشد، در مقابل کمتر شاهد سرمایهگذاریهای بلندمدت در صنعت خودرو و بنگاههای دولتی هستیم. این کارشناس صنعت خودرو، اضافه کرد: برای اینکه خصوصیسازی موفقی داشته باشیم باید ملاحظاتی رعایت شود تا تجربیاتی که در گذشته درخصوص برخی خصوصیسازیها مثل تعطیلی موقت و ابطال قرارداد واگذاری بوده را شاهد نباشیم، زیرا تعطیلی موقت در صنعت خودرو، میتواند مشکلات زیادی مانند نارضایتی افرادی که اقدام به خرید خودروهای پیشفروش شده، کردند و بحث بیکاری در زنجیره تأمین را ایجاد کند. به باور کارشناسان صنعت خودرو، وقتی دولت از خودروسازی کنار برود، قطعهسازان، بخشخصوصی صنعت خودرو و البته شرکتهای خارجی میتوانند در فضایی آزاد به رقابت با یکدیگر بپردازند و اینجاست که هدف وزارت صمت از شکست انحصار و ایجاد رقابت نیز محقق خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.