شرایط پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌های مناطق محروم

رییس صندوق نوآوری خبر داد شرایط پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌های مناطق محروم   رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق محروم داده می‌شود، گفت: ۷۰ درصد فعالیت این نوع شرکت‌ها باید در منطقه محروم مستقر باشد. بهزادسلطانی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: ما در هیأت امنای صندوق […]

رییس صندوق نوآوری خبر داد

شرایط پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌های مناطق محروم

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق محروم داده می‌شود، گفت: ۷۰ درصد فعالیت این نوع شرکت‌ها باید در منطقه محروم مستقر باشد.

بهزادسلطانی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: ما در هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی توانستیم برای مناطق محروم یک مصوبه اخذ کنیم که براساس آن نرخ وام ترجیحی مناطق محروم کشور دو درصد پایین‌تر از نرخ معمول باشد. یعنی اکنون که نرخ وام ترجیحی ما ۱۱ درصد است برای آن‌ها ۹ درصد خواهد بود.

وی افزود: البته اگر بانک‌ها نرخ وام ترجیحی را کاهش دهند ما نیز آن را برای شرکت‌های دانش‌بنیان کاهش می‌دهیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به شرط اعطای تسهیلات به دانش‌بنیانی‌ها در مناطق محروم، گفت: اعطای این وام و سایر تسهیلات یک شرط دارد و آن این است که شرکت دانش‌بنیانی که می‌خواهد از این تسهیلات استفاده کند حتماً باید ۷۰ درصد فعالیتش در منطقه محروم مستقر باشد.

وی گفت: این‌که شرکت فقط در آن مناطق ثبت شده باشد و یا یک کار کوچکی در آنجا انجام داده باشد کافی نیست و به این ترتیب نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

سلطانی یادآور شد: ما باید شرکت‌های دانش‌بنیان را در مناطق محروم و شهرستان‌ها نگه داریم و نباید در مسیری حرکت کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در شهرستان‌ها هستند به تهران مهاجرت کنند چرا که این حرکت مثبتی نیست.

وی با اشاره به شرط دیگری که به منظور ماندگاری دانش بنیان‌ها در مناطق محروم در نظر گرفته شده، گفت: اگر شرکت دانش‌بنیانی در شهرستان بخواهد دفتر کاری از ما بگیرد در شهر خودش می‌تواند تسهیلات دفتر را دریافت کند اما در تهران به آن‌ها دفتر نمی‌دهیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان‌ها برای دفتر کاری از ما وام درخواست کرده‌اند، البته گفته‌اند که این دفتر را در تهران می‌خواهند که ما بلافاصله رد کرده‌ایم و به آن‌ها اعلام کردیم که دفتر تهران نخواهیم داد.

وی یادآور شد: باید جریان دانش‌بنیان را در همه کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها راه بیندازیم نه این‌که آن‌ها را در تهران تجمیع کنیم.

سلطانی اظهارداشت: حتی در مرحله تصویب طرح‌ها نیز اگر طرحی از یک شهرستان باشد ما نسبت به طرح‌هایی که از شهرهای بزرگ می‌آید آسان تر با آن برخورد می‌کنیم.

وی همچنین از برگزاری جلسات مدیران صندوق با شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت آنلاین خبر داد و گفت: قصد داریم که جریان دانش‌بنیان را در کل کشور تقویت کنیم و به همین منظور سیستم فناوری اطلاعات (IT) صندوق نوآوری و شکوفایی را راه‌اندازی کردیم.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: فعالیت آزمایشی این سیستم شروع شده است و به زودی به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی این سیستم دیگر نیازی نیست مدیران و محققان شرکت‌های دانش‌بنیان به تهران بیایند بلکه می‌توانند به صورت آنلاین با معاونان و مدیران صندوق سؤالات خود را مطرح کنند و به این ترتیب هر کمکی لازم باشد به آن‌ها ارایه می‌شود.