حذف ۳ صفر از پول ملی روی میز بانک مرکزی

  مسعود طاهری- حذف ۳ صفر از پول ملی، گزینه‌ای که باز هم روی میز مدیران ارشد بانک مرکزی قرار گرفت. در دولت قبل و زمانی که محمودبهمنی ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت، این امر حالت جدی‌تری به خود گرفت. آن زمان البته به دستور رییس‌جمهوری سابق، مطالعات انجام این کار آغاز شد و […]

 

مسعود طاهری- حذف ۳ صفر از پول ملی، گزینه‌ای که باز هم روی میز مدیران ارشد بانک مرکزی قرار گرفت.

در دولت قبل و زمانی که محمودبهمنی ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت، این امر حالت جدی‌تری به خود گرفت. آن زمان البته به دستور رییس‌جمهوری سابق، مطالعات انجام این کار آغاز شد و البته به سرانجامی نرسید.

با روی کار آمدن دولت یازدهم بود که مجدداً زمزمه‌های حذف صفر از پول ملی مطرح شد؛ چرا که در دولت‌های قبل نیز حذف صفر از پول ملی مطرح شده بود که با توجه به وضعیت نامطلوب و نامشخص تورم و عدم‌ثبات اقتصادی، خیلی زود از روی میز مدیران ارشد اقتصادی دولت برداشته شد و مدت‌‌ها بود که صحبتی درباره آن صورت نگرفته بود.

اما حالا و با توجه به انجام شدن برخی سیاست‌های بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز و کنترل تورم خیلی از کارشناسان زمینه حذف صفر از پول ملی را مورد تأکید قراردادند.

ولی‌ا…سیف، فروردین ماه سال قبل، حذف صفر از پول ملی را اولویت‌های آینده بانک مرکزی اعلام کرده بود و کنترل تورم را از مهم‌ترین اقدامات برای این عمل برشمرده بود.

رییس‌کل بانک مرکزی، تورم دو رقمی را مانعی برای حذف صفر‌‌ها اعلام کرد و حالا که بنابر آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار، تورم تک‌رقمی شده است، مجدداً زمزمه‌های حذف صفر از پول ملی به گوش می‌رسد.

حسین قضاوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در جدید‌‌ترین اظهارات خود به مانند زمانی که در بانک مرکزی حضور داشت، بر ضرورت حذف صفر‌‌ها از پول ملی تأکید کرد و گفت: این نظر شخصی بنده است و هنوز بحث جدی در دولت درباره حذف صفر‌‌ها از پول ملی صورت نگرفته است. وی با بیان این‌که اقدام مناسب به منظور انجام اصلاح پولی صورت گیرد، گفت: از این طریق باید تعداد صفرهای پول کاهش یابد تا مردم در محاسبات خودشان راحت‌تر باشند.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد اظهار داشت: مبادلات در حال حاضر ۳ برابر تولید داخلی اسمی در بستر الکترونیک انجام می‌شود، نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در حال حاضر به ۳ درصد کاهش پیدا کرده است، از آن سو هزینه انتشار اسکناس باید کم شود تا مردم بتوانند محاسبات راحتی داشته باشند.

اما معاون بانک مرکزی انجام رفرم پولی را جزو برنامه‌های درازمدت بانک مرکزی دانست و گفت که چاپ اسکناس و مسکوک جدید، اصلاح نظام حسابداری و قوانین، پیش‌نیازهای حذف صفر از پول ملی است.

پیمان‌قربانی در جمع خبرنگاران از برنامه دراز مدت بانک مرکزی برای حذف صفر از پول ملی خبر داد و گفت: رفرم پولی چند سال پیش مطرح شد و تا حد زیادی نیز پیش رفت اما به دلیل شرایط تورمی، متوقف گردید.

معاون بانک مرکزی افزود: در مباحث پیش‌روی بانک مرکزی، موضوع رفرم پولی قرار دارد و مطالعات مفصلی در این زمینه به انجام رسیده اما پیش‌نیازهایی دارد که حتماً باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بدون شک در آینده کشور نیاز به رفرم پولی دارد، ولی این‌که هم‌اکنون برنامه‌ای وجود داشته باشد که در اسرع وقت اجرایی گردد، این‌طور نیست.

به گفته قربانی، موضوع ثبات اقتصادی و آمادگی گسترده‌ای برای اجرای تغییر شکل پولی لازم است به نحوی که باید چاپ اسکناس و مسکوک جدید صورت گرفته و نظام حسابداری کشور و قوانین اصلاح شود؛ به هر حال اجرای این سیاست، مجموعه پیش‌نیازهایی دارد که البته زمانبر است و اگر لازم باشد بانک مرکزی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: اقدام عاجل برای حذف صفر از پول ملی در دستور کار نیست.

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی نیز اعلام کرد که این طرح فعلاً در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد، اما زمینه‌های لازم برای آن از قبل فراهم شده و با اطمینان از ثبات شاخص‌های اقتصادی و نظر مقامات پولی اجرایی خواهد شد.

اکرمی با تأکید بر اهمیت ابعاد اجرایی شدن حذف صفر از پول ملی گفت: قرار نیست با حذف ۳ صفر، اتفاق بنیادی در اقتصاد بیفتد، تنها تعدادی از صفرهای پول ملی حذف می‌شود. به عبارتی این گونه نیست که حذف ۳ صفر اتفاقی ایجاد کرده و یا اصلاحات خاصی انجام دهد، مگر اصلاح مبادلات، یعنی مردم راحت‌تر و پول کم‌تری خرید و فروش کنند، با این حال موضوع به شدت مورد توجه است.

وی با بیان این‌که در زمانی که قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی بودند اقدامات برای بررسی طرح ۳ صفر پول ملی با جدیت بیش‌تری پیش رفت، افزود: اما قبل از آن هم کارهایی انجام داده بودیم که در مسیر به ماجرای حذف یارانه‌ها، بحران ارزی و تورم‌های آن برخورد کردیم. این در حالی است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شوک قیمتی حدود ۱۲ تا ۱۳ درصدی را بابت حذف یارانه‌ها به اقتصاد وارد کرد که تا سال ۱۳۹۰ هم ادامه داشت، بنابراین لازم بود تا شرایط با ثبات داشته باشیم که بتوان برای حذف ۳ صفر اقدام کرد. این در حالی است که کارشناسان و اساتیدی هم که برای بررسی موضوع دعوت شده بودند تأکید داشتند که آن دوره، زمان مناسبی برای حذف ۳ صفر از پول ملی نیست و در نهایت با تورم ۴۰ درصدی که بر اقتصاد حاکم بود، بانک مرکزی این موضوع را منتفی اعلام کرد.

اکرمی، با بیان این‌که بانک مرکزی از قبل زمینه‌های لازم برای حذف صفر را مهیا کرده، تمام مطالعات انجام و تیم‌‌‌ها تشکیل شده است، عنوان کرد: اگر تورم تک‌رقمی موجود به‌طور مستمر و پایدار باشد، یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده و رشد اقتصادی نیز به ثبات برسد و در مجموع شرایط به‌طور کامل مهیا شود، آن‌گاه می‌توان صفر را از پول ملی حذف کرد.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان این‌که حذف صفر فعلاً در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد، این را هم مورد تأکید قرارداد که در کنار ثبات شاخص‌های اقتصادی و فراهم شدن شرایط لازم، تصمیم و نظر نهایی برای اجرای این طرح با مسؤولان و مقامات پولی خواهد بود.

 

وی با این‌که امیدوار است با اتفاق‌های مثبتی که در شاخص‌های اقتصادی افتاده، بتوان در آینده‌ای نزدیک در این باره اقدام کرد، اما زمان مشخصی برای آن اعلام نکرد و گفت که باید منتظر ماند.