دستاورد عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا

دستاورد عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا به منظور شفاف‌سازی آمار‌ها و جلوگیری از واردات بی‌رویه به همراه صادرات هدفمند کالا‌ها از طریق بورس در راستای جلوگیری از خام‌فروشی از مواردی هستند که کارشناسان جای خالی این دو مقوله را در برنامه ششم توسعه گوشزد می‌کنند. استفاده از […]

دستاورد عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا

عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا به منظور شفاف‌سازی آمار‌ها و جلوگیری از واردات بی‌رویه به همراه صادرات هدفمند کالا‌ها از طریق بورس در راستای جلوگیری از خام‌فروشی از مواردی هستند که کارشناسان جای خالی این دو مقوله را در برنامه ششم توسعه گوشزد می‌کنند. استفاده از ظرفیت‌های بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفته به‌طوری که سیاست‌هایی همچون تنظیم و تعادل بازارها، تغییر مبنای قیمت گذاری محصولات از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی در راستای آزادسازی قیمت‌ها و یکسان‌سازی نرخ ارز، تأمین مالی برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران، سیاست قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو کل کشور به جای خرید تضمینی از جمله اقدامات بورس کالا در راستای اهداف کلان اقتصادی دولت به شمار می‌رود. در این بین امکان هدفمندی روند واردات و صادرات کالا‌ها از طریق مکانیسم بورس کالا، از مواردی است که کارشناسان بر آن تأکید دارند.

در همین زمینه حسین‌ سلیمی، عضو شورای ‌عالی بورس به ایسنا می‌گوید: عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران می‌تواند با نظارت‌های لازم انجام شود تا دیگر شاهد واردات غیرضروری برخی محصولات و ضربه به تولیدکنندگان داخلی نباشیم و از طرف دیگر افراد بیش‌تری نیز موفق به خرید از بورس کالا شوند.

عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به واردات بی‌رویه برخی کالا‌ها با وجود حجم مناسب تولید داخل، گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهولت خرید از سوی مصرف‌کنندگان واقعی از دستاوردهای عرضه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران خواهد بود؛ همچنین شفاف شدن آمار محصولات وارداتی نیز از دیگر ثمرات عرضه این کالا‌ها در بورس به شمار می‌رود.

کمک بورس کالا به صادرات هدفمند

عضو هیأت‌ مدیره انجمن مدیران صنایع همچنین به هدفمند کردن صادرات محصولات از طریق بورس کالای ایران اشاره کرده و گفت: با توجه به این‌که شرکت‌های دولتی از کمک‌هایی همچون ارز دولتی استفاده می‌کنند، ضروری است که محصولات خود را در بازار داخل و برای تأمین نیاز تولیدکنندگان عرضه کنند، ولی این شرکت‌ها به دلیل مشکلات واحدهای خود و نیاز مبرم به ارز، ترجیح می‌دهند صادرات را اولویت خود قرار دهند و این موضوع سبب کمبود مواد در بازار داخل و همچنین بروز قیمت‌های نامتناسب می‌شود و نتیجه نهایی آن ناهماهنگی در امر صادرات خواهد بود.

سلیمی افزود: اتحاد شرکت‌های ایرانی و هدفمند کردن صادرات کار بسیار سختی است و تا زمانی که اقتصاد به سمت شفافیت کامل و آزادسازی قیمت‌ها پیش نرود، امکان تحقق این کار به‌طور کامل وجود ندارد؛ از این رو باید از ظرفیت‌های بازار شفاف بورس کالا برای صادرات هدفمند به بازارهای جهانی استفاده کرد.

عضو هیأت‌ مدیره انجمن مدیران صنایع در ادامه به موضوع راه‌اندازی بازار آتی ارز در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند سبب ایجاد شفافیت در بازار ارز و همچنین پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی شود، اما برخی از تحلیل گران نگران ورود بانک مرکزی به بازار این کالا هستند که این موارد باید با هماهنگی‌های لازم میان مسؤولان بازار سرمایه و بانک مرکزی مرتفع شود.

سلیمی معتقد است: به‌طور طبیعی در مسیر شفاف‌سازی اقتصاد کشور که بورس کالا یکی از ابزارهای رسیدن به این شفافیت است، مسؤولان با فشارهای زیادی برای برچیدن رانت مواجه خواهند شد که پس از آزادسازی قیمت‌ها و شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، ثمرات این فعالیت‌ها در اقتصاد نمایان خواهد شد.

 

عضو شورای‌عالی بورس در پایان با اشاره به این‌که بورس‌های دنیا در ایجاد شفافیت و همچنین قیمت‌گذاری بسیار موفق بوده‌اند، گفت: در کشور بیش‌تر مشکلات در تنظیم بازار رخ می‌دهد، زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل نیست و بازار سیاه ایجاد می‌شود، اما شفافیت اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند پیش‌شرط از بین رفتن مشکلات بازارهای کالایی باشد که بورس کالا در این زمینه به عنوان یک بازوی اجرایی سیاست‌های دولت عمل می‌کند.