به نظر میرسد پیوند قیمت مواد اولیه تولید خودرو با نرخ ارز به واسطه مکانیزم بورس کالا، یکی از عواملی است که قیمت تمام شده خودرو را در داخل کشور بالا برده است. به گزارش از تسنیم، اخیراً یک اندیشکده، در آخرین گزارش خود به مقایسه قیمت خودرو در ایران نسبت به قیمت خودرو در […]
به نظر میرسد پیوند قیمت مواد اولیه تولید خودرو با نرخ ارز به واسطه مکانیزم بورس کالا، یکی از عواملی است که قیمت تمام شده خودرو را در داخل کشور بالا برده است. به گزارش از تسنیم، اخیراً یک اندیشکده، در آخرین گزارش خود به مقایسه قیمت خودرو در ایران نسبت به قیمت خودرو در سایر کشورها پرداخته است. در قسمتی از این گزارش آمده است: آشفتگی در بازار و قیمت خودرو سبب شده است این تلقی عمومی حاصل شود که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گرانتر هستند. از اینرو این گزارش به بررسی میزان صحت این تلقی عمومی پرداخته و سعی کرده از طریق بررسی میزان افزایش قیمت مواد اولیه در مقایسه با میزان افزایش قیمت مصوب خودروهای داخلی، مقایسه قیمت خودروهای داخلی با ارزانترین خودروهای خارجی و مواردی از این دست، نشان دهد که تلقی عمومی از سوی مردم نسبت به گرانی خودرو، ارتباط چندانی با قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه کاهش درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه مهمترین دلیل در بوجود آمدن این تلقی عمومی است، کما اینکه اشاره به این مسائل به معنی نادیده گرفتن کمکاری خودروسازان و متولیان این صنعت در ساماندهی مشکلات نیست.
مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی براساس توان موتور
نکتهای که به نظر میرسد در این گزارش تحلیلی به آن توجه نشده، محاسبه دلاری قیمت مواد اولیه است. بهعنوان مثال اگر همانطور که در گزارش آمده، برای مقایسه یک خودروی داخلی با خودروی خارجی توان تولید شده توسط موتور این دو خودرو را ملاک قرار دهیم (که ملاک دقیقی محسوب نمیشود)، بهطور میانگین قیمت خودروی خارجی ۱۰۰ اسب بخاری، حدوداً معادل ۱۲ هزار دلار خواهد بود. در واقع یک خودروی خارجی که موتور آن توانی در حد خودروهای پارس، دنا، رانا و… دارد، بدون احتساب حقوق گمرکی تقریباً معادل ۶۰۰ میلیون تومان در میآید و چون قیمت کارخانهای این خودروها در ایران کمتر از این عدد است، بنابراین در گزارش نتیجه گرفته شده، که قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروی مشابه خارجی (از نظر توان موتور) کمتر است.
پیوند قیمت مواد اولیه به نرخ ارز با مکانیزم بورس کالا
سؤالی که انتظار میرفت در این گزارشهای تحلیلی به آن پاسخ داده شود، چرایی محاسبه دلاری قیمت خودروهای داخلی است در حالی که اکثر مواد اولیه آنها داخلی است و در داخل کشور تولید میشود. گفتنی است؛ در شرایطی که هر خودروی داخلی تنها ۱۰ درصد ارز بری دارد، اساساً تنها دلیلی که باعث میشود ۹۰ درصد مابقی قیمت خودرو نیز با نرخ ارز محاسبه شود، خرید مواد اولیه خودرو با مکانیزم بورس کالا (که مبنای محاسبه قیمت پایه مواد اولیه ان نرخهای صادراتی یا بازارهای جهانی و معیارهایی از این دست میباشد) است. بنابراین نکتهای که مهم است، این است که دلیل قیمت تمام شده بالای خودرو در داخل کشور تهیه مواد اولیه آنها با استفاده از مکانیزم بورس کالا بوده که عملا قیمت مواد اولیه را دلاری کرده است. در چنین شرایطی است که اساساً به نظر میرسد مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی اساساً محل چالش نیست. از طرفی در شرایطی که حمایت از تولید دغدغه اول سیاستگذار است، پیوند قیمت محصولاتی که در داخل تولید میشوند با قیمت ارز، اساساً نمیتواند هدف سیاستگذار را برآورده کند.
دیدگاه بسته شده است.