اقتصاد چین افول نخواهد کرد

کارگاه آموزشی تجارت مؤثر در بازار چین در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد اقتصاد چین افول نخواهد کرد کارگاه آموزشی یک روزه تجارت مؤثر در بازار چین (صادرات، واردات) به همت کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مسعودکمالی‌اردکانی، […]

کارگاه آموزشی تجارت مؤثر در بازار چین در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

اقتصاد چین افول نخواهد کرد

کارگاه آموزشی یک روزه تجارت مؤثر در بازار چین (صادرات، واردات) به همت کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مسعودکمالی‌اردکانی، رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین، به بیان مواردی از قبیل اهمیت بازار چین و نقش آن در اقتصاد جهانی، پتانسیل‌های صادراتی ایران به چین، چگونگی دسترسی به تولیدکنندگان معتبر چینی و هشدارهای لازم برای تجارت با شرکت‌های چینی پرداخت.

وی ضمن بیان این‌که چین، با ۱٫۳۷ میلیارد نفر جمعیت دارای ۷۰ میلیون نفر مسلمان می‌باشد، گفت: اکنون سهم بخش صنعت این کشور در تولید ناخالص داخلی آن ۴۰ درصد، بخش خدمات ۵۰ درصد و بخش کشاورزی ۱۰ درصد است و تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۵ به قیمت جاری، بالغ بر ۱۰۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

چین اولین صادرکننده و دومین وارد کننده جهان

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود: از سال ۲۰۰۹ چین به اولین صادرکننده و دومین واردکننده جهان تبدیل شد.

وی با بیان این‌که واردات این کشور در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته، تصریح کرد: این در حالی است که تجارت دنیا در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده ولی در چین این رقم به ۸ درصد کاهش رسیده است.

کمالی گفت: مقاصد مهم صادراتی چین: هنگ‌کنگ، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و هلند بوده و ۵۰ درصد صادرات این کشور به دنیا، مربوط به ماشین‌آلات، ۱۳ درصد منسوجات، ۷ درصد فلزات، ۵ درصد محصولات شیمیایی و ۲۵ درصد مربوط به سایر کالاهاست.

رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین در ادامه افزود: بالغ بر ۴۵ درصد از بازارهای وارداتی این کشور را کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، استرالیا، آلمان، تایوان و ژاپن در دست دارند.

وی تصریح کرد: ایران در واردات در بخش سوخت‌های معدنی و سنگ‌های ساختمانی، مواد شیمیایی و پتروشیمی با چین در ارتباط است.

اقتصاد چین در آینده افول نخواهد کرد

کمالی گفت: با این‌که چین یک ششم تجارت دنیا را انجام می‌دهد، در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز فعال بوده و در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است.

وی با بیان این‌که رشد اقتصادی چین در سال‌های اخیر کاهش یافته است، گفت: این کاهش پدیده‌ای ساختاری است و در واقع دولت چین، بیش از آن که به دنبال رشد اقتصادی باشد اصلاحات اقتصادی را هدف قرارداده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با تأکید بر این‌که رهبران چینی در طی ۳ دهه گذشته همگی توسعه‌گرا بوده‌اند و براساس رویکردهای سیاست‌گذاری در چین هرگونه تغییرات ناگهانی در سیاست‌های این کشور دور از تصور است، افزود: اقتصاد چین در آینده افول نخواهد کرد بلکه از مرحله‌ای به مرحله دیگر توسعه وارد خواهد شد. مسعود کمالی، گفت: بدون شک چین یکی از گزینه‌های ایران پس از تحریم‌هاست زیرا غرب، مدت‌‌ها از ایران دور بوده و حضور مجدد آن‌‌ها در اقتصاد کشورمان زمان بر خواهد بود مضاف بر این‌که چین بزرگ‌‌‌ترین خریدار نفت ایران بوده و مقادیر زیادی از ارزهای خارجی ایران نزد چین است؛ همچنین از نظر تکنولوژیکی در بعضی از حوزه‌ها به این کشور وابسته شده‌ایم.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود بعد از تحریم‌ها، شرکت‌های تراز اول چینی که عمدتاً با غرب مراوده دارند و به دلیل تحریم‌ها با ایران کار نمی‌کردند، وارد ایران شوند.

رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: نباید انتظار رشد اقتصاد ایران به اندازه چین را داشت، زیرا نظام سیاسی این کشور بسیار متمرکز و خردگرا بوده و همچنین چینی‌‌ها بر خلاف ایرانی‌‌ها از لحاظ فرهنگی بسیار فرمانبر و تابع هستند.

کمالی افزود: ۵۰ درصد صادرات چین به ایران مربوط به ماشین‌آلات، ۱۵ درصد فلزات و مابقی مربوط به محصولات پتروشیمی است.

وی تصریح کرد: با این‌که ۳۰ درصد واردات چین از جهان، متعلق به سوخت‌های معدنی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، مواد معدنی و سنگ‌های ساختمانی و مواد پلاستیکی است، ۹۰ درصد واردات چین به ایران را این گروه تشکیل می‌دهند.

کمالی پتانسیل‌های صادراتی ایران به چین را متعلق به فرش دستباف و ماشینی، صنایع دستی، مواد غذایی، خشکبار، شیلات، گیاهان دارویی، زعفران، محصولات پتروشیمی، سنگ‌های تزیینی و مواد معدنی، چرم، خدمات گردشگری و فنی مهندسی ذکر کرد.

وی با بیان این‌که بیش از ۲۵ درصد تولید جهان در چین اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: عواملی نظیر اتخاذ سیاست درهای باز، ارتقای سرمایه انسانی و مهارت‌های مدیریتی نوین، نیروی کار ارزان و تولید انبوه محصولات با ارزش افزوده کم و مورد نیاز مردم، چین را به ‌کارخانه تولید جهان تبدیل کرده است.

هشدارهای لازم به منظور تجارت با شرکت‌های چینی

 

وی هشدار داد به منظور جلوگیری از کلاهبرداری برای تجارت با شرکت‌های چینی هدف خود را شناسایی کرده و یک شریک مطمئن تجاری انتخاب کنید، از میزان اعتبار و سابقه فعالیت شرکت اطمینان حاصل کرده، در قرارداد‌‌ها بند داوری را گنجانده، تا حد امکان از روش پرداخت نقدی پرهیز کرده و هرگونه اعلام تغییر شماره حساب طرف معامله را از طریق مکاتبه رسمی تأیید کنید. وی در ادامه گفت: زمان تأسیس شرکت در چین بین ۴ تا۶ ماه و بعضاً یک‌سال و نیازمند هماهنگی با ۱۷ نهاد دولتی و تهیه بیش از ۳۰ مدرک و سند است.