زائران بدون روادید در مرز دستگیر می‌شوند

رییس ستاد مرکزی اربعین زائران بدون روادید در مرز دستگیر می‌شوند مسیر مهران بسته شد رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: از بامداد دیروز حضور ۳ تا۸ هزار زائر بدون روادید در مرز مهران سبب اختلال در این مرز شده است که ناجا باید این افراد را از مرز‌‌ها خارج کند ضمن این‌که اکنون مسیرهای منتهی […]

رییس ستاد مرکزی اربعین

زائران بدون روادید در مرز دستگیر می‌شوند

مسیر مهران بسته شد

رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: از بامداد دیروز حضور ۳ تا۸ هزار زائر بدون روادید در مرز مهران سبب اختلال در این مرز شده است که ناجا باید این افراد را از مرز‌‌ها خارج کند ضمن این‌که اکنون مسیرهای منتهی به مرز مهران به دلیل همین اختلال بسته است.

به گزارش فارس، حسین ذوالفقاری با اشاره به انفجار صورت گرفته در کربلا گفت: این انفجار در ۸۰ کیلومتری غرب کربلا و در منطقه عین‌التمر در خانه‌ای صورت گرفته که البته در مسیر زائرین نبوده است گفت: زائرین ایرانی دراین حادثه آسیبی ندیده‌اند اما خبرهای اولیه از شهادت ۸ نفر حکایت می‌دهد، ضمن این‌که سال گذشته هم در همین ایام نیز در این منطقه انفجاری صورت گرفته بود.

رییس ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: تا ساعت ۲۴ شب شنبه، مجموعاً یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۷۹۷ نفر از زائرین از مرزهای کشور خارج و وارد عراق شده‌اند. البته از شب گذشته تاکنون این میزان به احتمال بسیار زیاد از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

وی با بیان این‌که حدود ۵۹۸ هزار نفر از زائرین از مرز مهران خارج شده‌اند، تصریح کرد: ۱۲۳ هزار نفر از زائرین از مرز شلمچه، ۲۹۲ هزار نفر از مرز چزابه و همچنین ۷۰ هزار و ۶۲ نفر از مرز هوایی از کشور خارج شده‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان این‌که تاکنون ۷۶ هزار و ۲۸۴ نفر از اتباع خارجی برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ‌از این میزان ۴۴ هزار و ۳۱۰ فقره ویزای اربعین برای آن‌‌ها صادر شده و باقی‌مانده این تعداد هم ویزا را دریافت خواهند کرد.

ذوالفقاری با بیان این‌که صدور ویزا برای اتباع خارجی دو مرحله دارد، تصریح کرد: اتباع خارجی باید در مرحله اول دفترچه اقامت را بگیرند و در مرحله دوم مستند به این دفترچه برای آن‌‌ها ویزا صادر شود.

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان این‌که از ساعت اولیه بامداد دیروز حضور تعداد زیادی از زائرین فاقد ویزا در مرز مهران باعث بروز نگرانی‌ و ازدحام در این مرز شده است، اظهار داشت: تقریباً از ساعت ۳:۳۰ بامداد دیروز نیروهای امنیتی و مرزی حاضر در محل نگرانی خود را به ستاد مرکزی اربعین مخابره کردند و ما نیز به ناچار تصمیم‌گیری خاصی را در این خصوص اتخاذ کردیم.

وی ادامه داد: برهمین اساس، خودروهای مورد نیاز برای جمع‌آوری و انتقال این افراد به دیگر نقاط در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته و آن‌‌ها افراد فاقد ویزا را دستگیر خواهند کرد، چرا که آن‌‌ها در روند عبور و مرور از مرز مهران اخلال ایجاد کرده‌بودند.

ذوالفقاری گفت: از سمت خرم‌آباد به مهران و استان ایلام به مهران حرکت زائرین به سمت مرز مهران فعلاً متوقف است و به شرکت‌های مسافربری هم اعلام شده تا زائرین خود را از سمت مسیرهای جنوبی به مرز انتقال دهند.

وی تصریح کرد: فعلاً مشکلی در مرزهای جنوبی نداریم و عبور و مرور در این مرز‌‌ها عادی و مسیر‌‌ها روان است.

رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: زائرینی که هم اکنون مهر خروج از ویزای آن‌‌ها مرز مهران اعلام شده می‌توانند از مرزهای چزابه و شلمچه عبور کنند البته توصیه و تأکید ما به زائرین برای عدم اتلاف وقت آن‌‌ها به دلیل ازدحام در مرز مهران هم همین است.

در همین ارتباط، جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا با توصیه به زائران اربعین حسینی گفت: مسیر منتهی به مرز مهران به واسطه ترافیک سنگین و ازدحام جمعیت بیش از ظرفیت، بسته شده و زوار از مرز چزابه و شلمچه تردد کنند.

محسن‌فتحی‌زاده گفت: مسیر منتهی به مهران به واسطه ترافیک سنگین و ازدحام جمعیت بیش از ظرفیت، بسته شده است و زوار برای تردد از مرز چزابه و شلمچه تردد کنند.

وی افزود: گیت‌های طرف عراقی نیز محدود است و همین امر منجر به ازدحام بیش از حد جمعیت شده است.

 

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با توصیه به زائران اربعین حسینی بیان کرد: به همراه داشتن ویزا و گذرنامه برای تردد زوار اربعین الزامی و ضروری است، همچنین اتباع خارجی افغانستان و پاکستان نیز باید از مرز شلمچه تردد کنند.