هیچ خودروی دست‌دومی وارد کشور نشده است

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در وزارت صمت نهایی نشده است. رئیس کل گمرک ایران، گفت: در حال‌حاضر رفت و برگشت‌های کارشناسی انجام شده اما هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست‌دوم نهایی نشده است و به همین دلیل واردات خودروهای دست‌دوم صورت نگرفته است. به گزارش […]

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در وزارت صمت نهایی نشده است. رئیس کل گمرک ایران، گفت: در حال‌حاضر رفت و برگشت‌های کارشناسی انجام شده اما هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست‌دوم نهایی نشده است و به همین دلیل واردات خودروهای دست‌دوم صورت نگرفته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رضوانی‌فر؛ رئیس گمرک، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، درخصوص واردات خودروهای دست‌دوم، گفت: فعلاً خودروی دست‌دومی به گمرکات کشور وارد نشده است. چون هنوز بعد از تصویب لایحه دو فوریتی تیرماه مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرایی آن توسط وزارت صنعت نهایی نشده است. وی افزود: در حال‌حاضر رفت و برگشت‌های کارشناسی انجام شده اما هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست‌دوم نهایی نشده است و به همین دلیل واردات خودروهای دست‌دوم صورت نگرفته است. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، تصریح کرد: احکام بودجه ابلاغ می‌شود اما آیین‌نامه‌های اجرایی متناسب با آنکه باید در یکی از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های ذی‌ربط تنظیم شود با یک تأخیر زمانی تنظیم می‌شود که در تلاشیم با به‌کارگیری سیاست‌هایی این مشکل را برطرف کنیم. رئیس گمرک، گفت: یکی از موضوعاتی که مورد تأکید وزیر اقتصاد و همین‌طور معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به گمرکات هرمزگان بوده است، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات بود. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، تأکید کرد: در رابطه با متوسط زمان پاسخگویی سازمان‌ها به استعلامات گمرکی، در بررسی‌های صورت گرفته از خرداد ماه تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ در مقایسه با بررسی‌های انجام شده در بازه‌زمانی شش ماهه از آذر ماه ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ماه سال‌جاری، شاهد کاهش معنادار پاسخگویی به استعلامات گمرک بوده‌ایم. رضوانی‌فر؛ با اشاره به اینکه تمرکز و پیگیری درخصوص کاهش زمان به استعلامات گمرکی مؤثر بوده است، تشریح کرد: زمان پاسخگویی در سازمان حفظ نباتات از ۵٫۵ روز به ۲٫۶ روز، سازمان غذا و دارو از ۸٫۵ روز به چهار روز، سازمان دامپزشکی از ۱۳٫۵ روز به شش روز، سازمان ملی استاندارد از ۱۷ روز به ۱۱٫۳ روز رسیده است. وی افزود: ایجاد فضای پایدار تجارت خارجی، از بین بردن رانت، افزایش ظرفیت پیش‌بینی‌پذیری تجارت برای فعالان اقتصادی از جمله مزایای کاهش تعداد بخشنامه‌ها در حوزه تجارت است. همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت نیز، درخصوص ترخیص خودروهای نو خارجی با بیان اینکه ممکن است اطلاعات ارسالی برخی شرکت‌های واردکننده به سازمان حمایت ناقص بوده و همین امر باعث کندی روند قیمت‌گذاری شده است، گفت: در حال‌حاضر خودروهای هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی بستیون و هونگچی از گمرک ترخیص شدند. مهدی ضیغمی؛ درخصوص روند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو محصولات خود را از گمرکات ترخیص کرده و اطلاعات خودرو‌ها را به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند، تا بعد از بررسی این سازمان پیشنهاد مربوطه به شورای رقابت ارسال شود، البته ما در مرحله شورای رقابت تاکنون تأخیری در اعلام قیمت‌ها نداشتیم. وی با بیان اینکه ممکن است اطلاعات ارسالی برخی از شرکت‌های واردکننده به سازمان حمایت ناقص بوده و همین امر باعث کُندی روند قیمت‌گذاری شده باشد، افزود: در حال‌حاضر شرکت‌های واردکننده هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی تشریفات را انجام داده و از گمرکات ترخیص شده‌اند و مدارک خود را برای تعیین قیمت به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند و سایر برند‌ها نیز در حال ترخیص هستند. رئیس سازمان توسعه تجارت، با تأکید بر اینکه سامانه یکپارچه خودرو در حال به‌روزرسانی برای آمادگی عرضه خودرو‌ها طی هفته آینده است، اضافه کرد: با تکمیل اطلاعات و ارسال آن‌ها به سازمان حمایت، به‌زودی لیست این خودرو‌ها در سامانه بارگذاری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.