پرواز زیرباران

سوریه‌ـ ایران؛ امروز ۱۵:۳۰ در مالزی پرواز زیرباران ایران و سوریه در آخرین روز دور رفت مسابقات انتخابی جام جهانی در مالزی به مصاف هم می‌روند. به گزارش وب سایت برنامه۹۰، تیم ملی ایران با برد شیرین و قاطع مقابل کره‌جنوبی و قرار گرفتن در صدر جدول گروه A مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا خود […]

سوریهـ ایران؛ امروز ۱۵:۳۰ در مالزی

پرواز زیرباران

ایران و سوریه در آخرین روز دور رفت مسابقات انتخابی جام جهانی در مالزی به مصاف هم می‌روند.

به گزارش وب سایت برنامه۹۰، تیم ملی ایران با برد شیرین و قاطع مقابل کره‌جنوبی و قرار گرفتن در صدر جدول گروه A مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا خود را بیش‌تر از قبل به روسیه نزدیک می‌بیند.

حالا ایران در آخرین بازی خود در دور رفت مرحله گروهی، سوریه را پیش روی خود دارد. ۳ امتیاز فردا می‌تواند ضمانت صعود ایران باشد چراکه رقبای اصلی ایران دو تیم کره‌جنوبی و ازبکستان فردا باهم بازی دارند و اگر ایران بازی را ببرد فاصله‌اش را با تیم سوم گروه قطعاً بیش‌تر خواهد کرد.

با این حال سوریه را اصلاً نباید حریف و دست و پابسته‌ای دانست. به دلیل شرایط جنگی سوریه بازی خانگی این تیم در مالزی برگزار می‌شود که به دلیل حضور پرتعداد ایرانی‌‌‌ها در مالزی و شرق آسیا یک مزیت برای ایران محسوب می‌شود.

سوریه در ۴ دیدار قبلی تیم ضعیفی نشان نداده است. این تیم ۴ امتیازی است و موفق شده چین را شکست دهد و با کره‌جنوبی مساوی کند.

دردسرهای کی‌روش

کارلوس کی‌روش برای بازی امروز چند مشکل مهم دارد؛ یکی آب و هوای شرجی و بارندگی شهر سرمبان مالزی است که می‌تواند در کیفیت کار ایران تأثیر بگذارد. برای فردا هم پیش‌بینی بارندگی شده است. مشکل دوم ایران غایبان پر تعداد است. با توجه به اتفاقات بازی ایران-قطر سردار آزمون و احسان حاج صفی محروم‌اند. علیرضابیرانوند، دروازه‌بان ایران هم که در ۴ بازی قبل حتی یک گل هم دریافت نکرده مصدوم است. در این شرایط به نظر می‌رسد ترکیب احتمالی ایران در بازی به این صورت خواهد بود.

ترکیب احتمالی ایران:

دروازه‌بان: سوشا مکانی(محمدرضا اخباری)

مدافعان: رامین‌رضاییان، پژمان‌منتظری (مرتضی‌پورعلی‌گنجی)، سیدجلال حسینی، میلاد محمدی

هافبک‌ها: امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، اشکان دژاگه، علیرضاجهانبخش، مهدی طارمی(وحید امیری)

مهاجم: رضا قوچان‌نژاد

کارلوس کی‌روش در درون دروازه در غیاب بیرانوند باید بین محمدرضا اخباری، سوشامکانی و رشید مظاهری یکی را انتخاب کند که ظاهرا شانس مکانی بیش‌تر است. در خط دفاعی در دو سمت نفرات مشخص‌اند؛ رامین رضاییان دفاع راست است و میلاد محمدی دفاع چپ. در قلب خط دفاع با اضافه شدن پژمان‌منتظری شانس بازی کردن او بیش‌تر است و احتمالا او و سیدجلال حسینی نفرات اصلی‌اند، هرچند که مرتضی‌پورعلی‌گنجی هم شانس بازی دارد. در خط میانی دو هافبک وسط ایران در غیاب احسان حاج‌صفی و آندرانیک تیموریان می‌توانند سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی باشند. اشکان دژاگه هافبک بازیساز خواهد بود. پست بال راست به علیرضا جهانبخش خواهد رسید. در پست بال‌چپ بین مهدی طارمی و وحید امیری یکی بازی خواهد کرد. مهاجم نوک ایران هم در غیاب سردار آزمون، رضا قوچان‌نژاد خواهد بود.

سوریه در این سال‌ها که گرفتار جنگ داخلی بوده بیش‌تر از مربیان داخلی استفاده کرده است و هم اکنون هدایت این تیم را یک مربی سوری به نام ایمن حکیم برعهده دارد. در مقطعی بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ جلال طالبی سرمربی سوریه بود. بازیکنان شاخص این تیم هم در لیگ‌های کشورهای عربی توپ می‌زنند. سوریه برای بازی امروز بازیکن مصدوم یا محرومی ندارد.

جایگاه در جدول:

سوریه با ۴ امتیاز از ۴ بازی چهارم

ایران با ۱۰ امتیاز از ۴ بازی اول

در جدول گروه پس از ایران، ازبکستان با ۹ امتیاز دوم است و کره‌جنوبی با ۷ امتیاز در رده سوم قرار دارد. پس از سوریه قطر ۳ امتیازی است و چین تنها یک امتیاز دارد.

 سایر بازی‌های گروه: کره‌جنوبی-ازبکستان، چین-قطر

جایگاه در رده بندی فیفا:

سوریه: ۹۶

ایران: ۲۷

 آمار ویژه:

* این بازی بیست‌وچهارمین ملاقات دو تیم است. ایران در ۲۳ بازی قبل خود با سوریه تنها یک بار باخته که به ۳۳ سال قبل برمی‌گردد. ۱۳ بار این تیم را برده و ۹ بار مسابقات دو تیم مساوی شده است. اینجا می‌توانید مطلبی درباره تقابل‌های ایران-سوریه بخوانید.

*سوریه در راه جام جهانی چندین بار ایران را متوقف کرده است که آخرین بار آن به انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ برمی‌گردد.

*آخرین ملاقات دو تیم در سال ۱۳۸۷ بود که ایران در مسابقات غرب آسیا دو بر صفر سوریه را برد.

*کارلوس کی‌روش تا به حال مقابل سوریه قرار نگرفته است.

*ایران تا به حال در این مسابقات گل نخورده است.

داور: علی صباح از عراق

حرف‌هایم را بزنم جریمه می‌شوم

در همین ارتباط، سرمربی تیم مل فوتبال ایران با بیان این‌که بازی در مالزی نه به نفع سوریه است و نه تیم ایران، با انتقاد از لغو تمرین تیم ملی، گفت: اگر بخواهم حرف‌هایم را بزنم AFC مرا جریمه می‌کند.

کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از بازی تیم ملی فوتبال ایران با سوریه که دیروز در مالزی برگزار شد، به انتقاد از شرایط میزبانی کشور مالزی پرداخت و گفت: از نظر فوتبالی بازی در مالزی نه به نفع ایران است، نه سوریه اما با تمام توان آمده‌ایم تا نتیجه خوبی بگیریم.

وی با بیان این‌که تمرین تیم ملی به خاطر همین شرایط لغو شده است، افزود: اگر بخواهم در اینباره حرف بزنم نشست خبری به هم می‌ریزد. اگر هم حرفی بزنم AFC مرا جریمه می‌کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با بیان این‌که ایران اعتراضش را به گوش مسؤولان فیفا و AFC رسانده است، تأکید کرد: شرایط مالزی برای میزبانی از این مسابقه مناسب نیست. حالا کسانی که در این ارتباط مسؤولیت دارند، پاسخ بدهند که چرا باید با سوریه در این استادیوم بازی کنیم.

کی‌روش در پاسخ به این سئوال که آیا شرایط مالزی به نفع تیم سوریه است، گفت: تصمیمات گرفته شده را نمی‌توان تغییر داد. از نظر فوتبالی هیچکس از این شرایط استقبال نمی‌کند. فقط فوتبال لطمه می‌خورد.

 

وی همچنین درباره آمار گلزنی‌های تیم ملی تأکید کرد: آمار ۴ گل زده در بازی‌های قبلی بد نیست. اگر در هر بازی یک یا دو گل بزنیم و گل نخوریم، ما را راضی می‌کند. قبول کنیم که گروه سختی داریم و تیم‌‌ها نزدیک به هم پیش می‌روند. نتایج و گل‌های زده شده بیانگر این مطلب است. این برخلاف حرف کسانی است که می‌گفتند گروه ما از گروه دیگر آسان تر است.