حضور ۵ میلیون افغانی در ایران؛ افغان‌ها بازگشت را می‌پذیرند؟

علی غلام‌فراهانی– در روزگاری که موج مهاجرت هموطنانمان از ایران را شاهد هستیم، از سوی دیگر شاهد هجوم افغان‌ها به کشورمان هستیم! با توجه به شرایط اخیری که در کشور به‌وجود آمده است و هجوم زیاد مهاجران که بعضاً هم به صورت غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند، نگرانی‌هایی را برای مردم ما به وجود آورده […]

علی غلام‌فراهانی– در روزگاری که موج مهاجرت هموطنانمان از ایران را شاهد هستیم، از سوی دیگر شاهد هجوم افغان‌ها به کشورمان هستیم! با توجه به شرایط اخیری که در کشور به‌وجود آمده است و هجوم زیاد مهاجران که بعضاً هم به صورت غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند، نگرانی‌هایی را برای مردم ما به وجود آورده که نگرانی‌های به‌حقی هم هست. تصاویر حضور دسته‌ای همسایگانمان در شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی نشان از مهاجرت وسیع افغان‌ها به ایران دارد. اینکه مردم برخی شهر‌ها متوجه افزایش ملموس مهاجران شوند و رسانه‌ها در این باره گزارش‌های هشداردهنده منتشر کنند و سپس مسئولان دریابند که انگار خبرهایی هست و تازه تشکیل جلسه دهند، بیش از افزایش مهاجران نگران‌کننده است. حضور شهروندان افغانستانی در ایران، در ماه‌های اخیر به یکی از سوژه‌های مهم سیاسی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است. گفته می‌شود تا قبل از روی کار آمدن دولت طالبان، تعداد افغان‌های مقیم ایران ۲ونیم میلیون نفر بوده است ولی اینک، طبق اعلام مقامات رسمی تهران، تعداد آن‌ها دو برابر شده و به پنج میلیون تَن رسیده است؛ هر چند که برخی بر این باورند که به دلیل حضور قاچاقی برخی افغان‌ها، تعداد آن‌ها بیشتر از رقم اعلامی است.

درخواست ایران از طالبان برای ترغیب مهاجران افغان به بازگشت

در همین رابطه، معاون سفارت کشورمان در دیدار با معاون وزارت ‌داخله حکومت سرپرستی افغانستان، گفت: هدف نهایی و مطلوب جمهوری اسلامی ایران کمک به تأمین امنیت در افغانستان و مبارزه با تروریسم و جلوگیری از نزاع داخلی، حرکت افغانستان به سمت پیشرفت و توسعه و شکوفایی اقتصادی است. در دیدار سیدحسن مرتضوی؛ معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران، در کابل با مولوی محمدنبی عمری؛ معاون وزارت داخله (کشور) طالبان، درخصوص زمینه‌های مورد علاقه طرفین و همکاری‌های دوجانبه میان تهران و کابل گفت‌وگو و تبادل‌نظر به‌عمل آمد. مرتضوی؛ در این دیدار با اشاره به جنجال‌آفرینی اخیر برخی رسانه‌ها و انتشار اخبار مبالغه‌آمیز در مورد تعداد مهاجرین افغانستانی و تهدیدآمیز خواندن آنان برای امنیت ملی کشورمان، اظهار داشت: حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند و این موضوع قطعاً از ابعاد مختلف برای تهران دارای اهمیت است و در سطح کلان این مسأله رصد و در مورد ابعاد مختلف آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. مرتضوی؛ در این دیدار، افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستانی به میهن‌شان است و از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد سیاست‌هایی اتخاذ نماید که مهاجرین افغانستانی ترغیب به بازگشت به کشورشان شوند تا از این طریق هم روند مهاجرت معکوس شود و هم افغانستان از نیروی انسانی خود بهره‌مند گردد.

اتفاقاتی رخ می‌دهد که تا قبل از حضور طالبان سابقه نداشته است

فداحسین مالکی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز، گفت: با توجه به شرایط چهار دهه افغانستان همیشه کشور ما، پاکستان و برخی از کشورهای همسایه مهاجرپذیری و میزبان دوستان افغانی که همزبان و هم‌کیش ما هستند، بوده‌اند. سفیر سابق ایران در افغانستان، با اشاره به اینکه باید دستگاه‌های امنیتی و سیاسی ما حساسیت بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: طبق آخرین وضعیتی که ما در کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم خوشبختانه این حساسیت در وزارت کشور و وزارتخانه‌های امنیتی وجود دارد. بحث ساماندهی‌شان به صورت جد پیگیری می‌شود، نکته مهم این است که انتظار داریم بین دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگی بیشتری به وجود بیاید که ما یک سیاست واحدی را در این موضوع داشته باشیم تا نگرانی مردم برطرف شود.