فشار بر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار کاهش یابد

رییس کنفدراسیون صادرات خواستار شد فشار بر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار کاهش یابد رییس کنفدراسیون صادرات با تأکید بر این‌که باید فشار بر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار کاهش یابد، گفت: فرهنگ‌سازی و پیاده‌سازی سیستم‌ها به گونه‌ای که خریدار و فروشنده کالای بدون فاکتور را مبادله نکنند از ابزارهایی است که معافیت مالیاتی را به دنبال دارد و […]

رییس کنفدراسیون صادرات خواستار شد

فشار بر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار کاهش یابد

رییس کنفدراسیون صادرات با تأکید بر این‌که باید فشار بر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار کاهش یابد، گفت: فرهنگ‌سازی و پیاده‌سازی سیستم‌ها به گونه‌ای که خریدار و فروشنده کالای بدون فاکتور را مبادله نکنند از ابزارهایی است که معافیت مالیاتی را به دنبال دارد و می‌تواند در شفافیت اقتصادی مؤثر باشد.

محمدلاهوتی در گفت‌وگو با پانا تصریح ‌کرد: الزام به استفاده از صندوق‌های مکانیزه‌، دفاتر حسابرسی و اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از مکانیزم‌هایی است که به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی در کشور کمک می‌کند و اگر برای هر شهروند ایرانی ارایه فاکتور ملاک خرید کالا باشد می‌توان نحوه فعالیت‌های اقتصادی را رصد کرد.

وی با بیان این‌که استفاده از این ابزار‌‌‌ها سال‌هاست که در کشورهای توسعه یافته درحال اجراست‌، عنوان‌ کرد: اگر قوانین به درستی اجرا شود می‌توان امیدوار بود با روشن شدن فعالیت‌های اقتصادی فرار مالیاتی و سایر تخلفات کاهش یابد.

لاهوتی با بیان این‌که سلامت اداری نقش مهمی در پیشبرد امور دارد‌، تصریح‌ کرد: سلامت اداری از عواملی است که موجب می‌شود قانون در کشور به درستی اجرا شود و فشاری که امروز بر روی فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار وجود دارد کاهش یابد.

‌رییس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا سختگیری قوانین موجب فرار بخشی از فعالیت‌ها به سمت زیرزمینی شده است‌، اظهار کرد: بحث سختگیری در قوانین مطرح نیست و نظام‌مندی و بهبود سیستم و استفاده از روش‌های مکانیزه می‌توان به راحتی افراد را مجاب کرد که در این کانال و مسیر حرکت کرده و خارج از این مسیر برای آنها جذابیتی نداشته باشد به این معنا که اگر فعال اقتصادی یا شهروند عادی دارای فاکتوری است که به عنوان هزینه‌های او مورد قبول واقع می‌شود و از مالیات او کم می‌شود به‌طور قطع این انگیزه برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌شود که از روش قانونمند تبعیت کند.

لاهوتی خاطرنشان ‌کرد: با شرایط امنیتی‌، نظارت و تعزیزات نمی‌توان فعالیت‌های اقتصادی را سامان داد و امروز مکانیزم‌هایی در دنیا وجود دارد که هر شهروندی را مجاب می‌کند تا در این مسیر حرکت کند و حتی در کشورهای پیرامون ایران که شرایط آنها به مراتب موقعیت پایین‌تری نسبت به ایران دارند کالای بدون فاکتور را خرید و فروش نمی‌کنند.

 

وی افزود: هر شهروندی که مالیات پرداخت می‌کند باید این اطمینان را داشته باشد که این مالیات در بهبود خدمات برای خود او هزینه می‌شود.