بخش خصوصی جهان صاحب کرسی در سازمان ملل شد

حسین سلیمی از عضویت اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) در سازمان ملل خبر داد بخش خصوصی جهان صاحب کرسی در سازمان ملل شد این اتفاق بسیار بزرگی برای بخش خصوصی در جهان است که بعد از ۱۰ سال تلاش برای عضویت اتاق بازرگانی بین‌الملل رخ می‌دهد اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) که مقر اصلی آن در شهر […]

حسین سلیمی از عضویت اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) در سازمان ملل خبر داد

بخش خصوصی جهان صاحب کرسی در سازمان ملل شد

این اتفاق بسیار بزرگی برای بخش خصوصی در جهان است که بعد از ۱۰ سال تلاش برای عضویت اتاق بازرگانی بین‌الملل رخ می‌دهد

اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) که مقر اصلی آن در شهر پاریس است با رأی‌گیری اعضا سازمان ملل به عنوان عضو ناظر در این نهاد بسیار مهم بین‌المللی انتخاب شد، این اتفاق با اکثریت آرا به تصویب رسید و به این ترتیب اتاق بازرگانی بین‌الملل از این پس به عنوان نماینده بخش خصوصی جهان در تصمیم‌گیری‌های جهانی حضور دارد و می‌تواند اثرگذار باشد.

به گزارش مناقصه مزایده به نقل از اتاق بازرگانی تهران حسین سلیمی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و عضو هیأت مدیره کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اعلام این خبر گفت: این اتفاق بسیار بزرگی برای بخش خصوصی در جهان است که بعد از ۱۰ سال تلاش برای عضویت اتاق بازرگانی بین‌الملل رخ می‌دهد زیرا هر بار با مخالفت کشورهایی مانند روسیه و مغرب روبه‌رو می‌شد اما در نهایت و با توجه به مذاکراتی که از قبل صورت گرفت این مهم در جلسه روز جمعه و با موافقت تمامی کشور‌‌‌ها محقق و مصوب شد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که ایران نیز عضو اتاق بازرگانی بین‌الملل است، درباره اهمیت عضویت اتاق بین‌الملل در سازمان ملل گفت: از این پس بخش خصوصی جهان نماینده‌ای در سازمان ملل دارد که می‌تواند مشکلاتش را از این طریق به گوش جهانیان و کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی برساند. همچنین در زمان تصمیم‌گیری‌ها درباره موضوعات مهم به خصوص اقتصادی نقش داشته باشد، مثلاً درباره توافقنامه بین‌المللی پاریس (محیط‌زیست) که روی فعالیت بخش خصوصی تأثیر دارد یا موضوعاتی که درباره تعرفه‌ها در سطح جهان تصویب می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلاتی که بخش خصوصی ایران در دوران تحریم داشت، اشاره کرد و گفت: درصورتی که در سال‌های تحریم اتاق بازرگانی بین‌الملل عضو سازمان ملل بود ما می‌توانستیم صدایمان را به عنوان بخش خصوصی ایران از طریق اتاق بین‌الملل به گوش دیگر کشور‌‌‌ها برسانیم و نماینده اتاق بازرگانی بین‌الملل می‌توانست به موضوع ورود و اعلام کند که نباید بحث‌های سیاسی با اقتصادی مخلوط شود.

سلیمی با بیان این‌که این عضویت می‌تواند بلندگویی برای دفاع از بخش خصوصی در سازمان ملل باشد، گفت: یکی از زیرمجموعه‌های اتاق بازرگانی بین‌الملل، داوری بین‌الملل بین تجار و فعالان اقتصادی است که در این نهاد صورت می‌گیرد و از این پس آن هم نقش مهم‌تر و جهانی‌تری پیدا می‌کند. همچنین اتاق بین‌الملل از این پس می‌تواند در کمیسیون‌های مختلف سازمان ملل حضور داشته باشد و با جدیت از حقوق بخش خصوصی دفاع کند.

 

اتاق بازرگانی بین‌الملل بزرگ‌‌‌‌ترین سازمان بین‌المللی است که هدف آن کمک به توسعه اقتصادی در سطح جهان است. صد‌‌‌ها هزار شرکت خصوصی در حدود ۱۳۰ کشور جهان عضو این نهاد هستند و کمیته‌های ملی این اتاق در ۸۶ کشور دنیا تشکیل شده‌اند. این سازمان در سال ۱۹۱۹ به ریاست اتین‌کلمنته در پاریس افتتاح شد. کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد که پس از انقلاب با چند سال وقفه روبه‌رو گشت، در سال ۱۳۶۴ بنا به توصیه دولت و تلاش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد.