چالش بزرگ سالمندان در برنامه هفتم توسعه؛ همسان‌سازی حذف شد؟!

مهدی یاوری- در روزگاری که افراد شاغل هم مشکل تأمین درآمد دارند، هستند میلیون‌ها بازنشسته‌ای که در انتظار افزایش حقوق بازنشستگی هستند؛ افرادی که برای دهه‌ها بخشی از حقوق خود را پرداخت کردند تا بتوانند در روزگار پیری عصای دستشان باشد. اما در حال‌حاضر تفاوت بازنشسته پارسال و شاغلین، بسیار زیاد است. براساس اخبار رسیده، […]

مهدی یاوری- در روزگاری که افراد شاغل هم مشکل تأمین درآمد دارند، هستند میلیون‌ها بازنشسته‌ای که در انتظار افزایش حقوق بازنشستگی هستند؛ افرادی که برای دهه‌ها بخشی از حقوق خود را پرداخت کردند تا بتوانند در روزگار پیری عصای دستشان باشد. اما در حال‌حاضر تفاوت بازنشسته پارسال و شاغلین، بسیار زیاد است. براساس اخبار رسیده، مجلس همسان‌سازی را هم تصویب نکرده. با این وضع شرایط مالی و اقتصادی بازنشستگان بسیار اسفناک خواهد بود. در واقع در حالی این روز‌ها لایحه برنامه توسعه، زیر دست نمایندگان مجلس در حال بررسی است که به باور کارشناسان، در حال‌حاضر منطق برنامه مشخص نیست. با این وجود، یکی از بندهایی که امروز محل مناقشه قرار گرفته، حذف همسان‌سازی از برنامه هفتم است. به عبارت دیگر همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمدهای بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است. در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود. اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است. با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

در برنامه هفتم چیزی تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، درباره حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه، گفت: در برنامه توسعه هفتم نه‌تنها چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم، بلکه ناهمسان‌سازی را مشاهده می‌کنیم. به گفته او، همه انتظار داشتیم دولت عدالت‌محور آقای رئیسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت، در برنامه هفتم حذف شد. وی یادآور شد: انتظار جامعه، شعار دولت و همچنین مبانی اسلامی و وضعیت بازنشستگان را در نظر بگیرید، چرا این موضوع در برنامه هفتم دیده نشده است؟ یا موضوع تجمیع و شفاف‌سازی حقوق دریافتی مسئولین و مقامات که در برنامه هفتم نیامده است؛ به همین دلیل معاون یک مجموعه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان اضافه کاری در یک سال دریافت می‌کند. صباغیان؛ تأکید کرد: حداقل انتظار ما این بود که اگر این قوانین اجرا نمی‌شود، در برنامه هفتم وجود داشته باشد. دولت دائماً دم از مردمی‌سازی اقتصاد و کشور می‌زند، اما مدیریت واحد شهری که الفبای مردمی‌سازی است هم در برنامه هفتم دیده نشده است.