انتهای یک بام و دو هوای واردات خودروهای صفر کیلومتر چه خواهد شد؟

مهدی قره‌داغلی- قصه واردات خودرو پ‍‍‍‍‍‍‍‍‍س از گذشت بیش از چهار سال از آغاز ممنوعیت واردات خودرو به بهانه کنترل بهای ارز پس از خروج آمریکا از توافق برجام، سرانجام طی دو سال گذشته با آغاز به‌کار دولت سیزدهم با کش و قوس‌های فراوان میان سازمان‌های مختلف واردات خودرو‌های خارجی، دوباره به قانون تبدیل گشت […]

مهدی قره‌داغلی- قصه واردات خودرو پ‍‍‍‍‍‍‍‍‍س از گذشت بیش از چهار سال از آغاز ممنوعیت واردات خودرو به بهانه کنترل بهای ارز پس از خروج آمریکا از توافق برجام، سرانجام طی دو سال گذشته با آغاز به‌کار دولت سیزدهم با کش و قوس‌های فراوان میان سازمان‌های مختلف واردات خودرو‌های خارجی، دوباره به قانون تبدیل گشت و بنابر آن شد که با توجه به موانع‌هایی که از قبل نیز بیشتر شده بود، خودروهای اروپایی و آسیایی وارد کشور شوند. اما این روند واردات خودرو تاکنون به سرانجام وعده‌هایی که مسئولان مربوطه داده بودند، نرسیده و همین امر سبب آن شده که مصرف‌کنندگان این خودرو‌ها در سردرگمی عمیقی فرو روند. اما هر روزه اخبار جدیدی از روند واردات خودرو به گوش می‌رسد که در عمل شاهد اتفاق خاصی در این خصوص نیستیم و روند واردات خودرو روز به روز دلسردی بیشتری را میان اقشار جامعه ایجاد می‌کند تا دیگر حرف‌‌درمانی و پمپاژ خبری در این زمینه اثر و فایده‌ای نخواهد داشت و بهتر است متصدیان واردات خودرو هرچه زودتر کاری انجام دهند تا شاهد روندی مثبت در این زمینه باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، مهدی ضیغمی؛ مجری طرح واردات خودرو، در رابطه با روند تحویل خودروهای وارداتی و واردات خودروهای جدید به بیان برخی موضوعات پرداخته و خاطرنشان کرد: واردات خودرو‌ها به صورت انبوه و خرد در حال انجام است. تا پایان مردادماه از میان ۳۵ شرکتی که مجوز واردات اخذ کرده‌اند، ۱۸ شرکت موفق به ثبت سفارش قطعی شده و توانسته‌اند بخشی از ارز واردات را دریافت کنند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: از میان این ۱۸ شرکت، تاکنون تقریباً ۱۰ شرکت، خودروهای خود را وارد کرده و الباقی در حال طی کردن مسیر واردات هستند. شرکت‌ها به سبب اینکه منتظر بودند تا در وهله اول مجوزهای استاندارد، محیط‌زیست و… را اخذ کنند، سپس ثبت نهایی درخواست‌‌ها را در شرکت‌های بزرگ انجام دهند، این روند طولانی شد. البته که تولید و حمل این خودروها، به‌ویژه اینکه قرار باشند از شرق آسیا وارد شوند، مستلزم یک زمان است. مجری طرح واردات خودرو، اعلام کرد: در مرحله اول، با توجه به اینکه همه مجوز‌ها برای خودروهای وارد شده اخذ شده، فاز اول تحویل خودرو‌ها را آغاز خواهیم کرد؛ در حقیقت طی هفته جاری و هفته آینده، تحویل خودروهای وارداتی شرکت‌هایی که قیمت خودرو‌ها را گرفته‌اند (تاکنون چهار شرکت واردکننده لیست قیمت خودروهای خود را اخذ کرده‌اند) انجام خواهد شد. وی افزود: از هفته بعد نیز برای شرکت‌های معتبری که خودروهایشان از کشور مبدأ تولیدکننده بارگیری شده و اسناد حمل داشته باشند، عرضه صورت خواهد گرفت. شرکت‌ها بسته به توان خود ماهانه امکان واردات ۳۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه را داشته و وارد می‌کنند. ضیغمی؛ با بیان اینکه از زمان ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی در اسفندماه سال گذشته، از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه‌کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی انصراف داده‌اند، گفت: در فاز اول خودروی این ۳۰ هزار نفر تحویل داده می‌شود. مجری طرح واردات خودرو، خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر برخی شرکت‌ها قرارداد تولید ماهانه ۶۰۰۰ دستگاه دارند؛ این بدان معناست که برای ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دستگاه قرارداد می‌بندند، اما چنانچه کشور مبدأ توان لجستیکی خوبی داشته باشد، این تعداد قرارداد می‌تواند عدد بسیار بالاتری باشد. رئیس سازمان توسعه تجارت، در رابطه با منبع تأمین ارز برای واردات خودروها، تصریح کرد: ارز خودروهای وارد شده تاکنون تأمین شده و تا پایان سال‌جاری، حداقل یک میلیارد یورو مصوبه وجود دارد که می‌توانیم از ارز صادرات غیر، استفاده کنیم. برای بیش از این نیز، چنانچه محل سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع خارجی وجود داشته باشد، می‌توان از آن برای واردات خودرو استفاده کرد.  وی متذکر شد که سایت سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای آن دست از مشتریانی که در مرحله اول (در اسفندماه سال گذشته) ثبت‌نام کرده و دارای اولویت هستند، در هفته جاری برای انتخاب خودروی مورد نظر فعال و بازگشایی می‌شود. در این مرحله ثبت‌نام جدیدی صورت نخواهد گرفت و تنها خودروهای جدید برای مشتریان دارای نوبت، عرضه خواهد شد. ضیغمی؛ در رابطه با تداوم فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام برای افراد جدید و مسیر ثبت‌نام آن، تصریح کرد: برنامه فعلی ما تحویل خودروهای فروخته شده است. اینکه در فاز بعدی ثبت‌نام‌های جدید، از مسیر سامانه یکپارچه باشد یا از طریق بورس کالا یا حتی مسیری دیگر، هنوز مشخص و قطعی نیست.