تخصیص خط اعتباری یوزانس برای واردات تجهیزات رایانه

تخصیص خط اعتباری یوزانس برای واردات تجهیزات رایانه اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از تخصیص خط اعتباری یوزانس به تولیدی‌های واردکننده مواد اولیه صنف رایانه خبر داد. به گزارش فارس، بنابر اعلام اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، امکان تخصیص خط اعتباری یوزانس به واحدهای تولیدی واردکننده مواد اولیه با سقف اعتباری مشخص بر هر استان […]

تخصیص خط اعتباری یوزانس برای واردات تجهیزات رایانه

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از تخصیص خط اعتباری یوزانس به تولیدی‌های واردکننده مواد اولیه صنف رایانه خبر داد.

به گزارش فارس، بنابر اعلام اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، امکان تخصیص خط اعتباری یوزانس به واحدهای تولیدی واردکننده مواد اولیه با سقف اعتباری مشخص بر هر استان فراهم شده است.

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به اعضای خود اعلام کرد: طبق ابلاغ نامه‌ معاون امور صنایع سازمان به شماره ۷۰۹۲۳ مورخ ۰۲/۰۶/۹۵درباره دستورالعمل تخصیص خط اعتباری یوزانس، واحدهای تولیدی واردکننده مواد اولیه می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

به این ترتیب واحدهای تولیدی که به واردات مواد اولیه برای استفاده از تسهیلات فوق نیاز دارند، باید تأییدیه اتاق را اخذ کنند و پس از اخذ تأییدیه متقاضی به بانک عامل معرفی می‌شود.

لازم به ذکر است که برای هر استان سقف اعتباری مشخص در نظر گرفته شده است.

یوزانس چیست؟

یوزانس نوعی از اعتبارات اسنادی است که در آن فروشنده کالا به خریدار مهلتی می‌دهد تا بتواند در این فاصله وجه اعتبار را بپردازد. در مواردی که فروشنده حاضر به قبول معامله یوزانس نمی‌گردد، غالباً یک مؤسسه مالی یا بانک‌های تجاری ثالثی وارد جریان داد و ستد شده و وجه اعتبار را به فروشنده می‌پردازند تا در سررسید بهره و اصل یوزانس را از خریدار اخذ نمایند.

اعتبارات اسنادی یوزانس «نسیه» از جهت شرایط، کاملاً با اعتبارات اسنادی با پرداخت مؤخر یکسانند با این تفاوت عمده که برخلاف اعتبارات با پرداخت مؤخر در یوزانس کشیدن برات از سوی ذی‌نفع برعهده ی بانک تأمین‌کننده مالی و یا بانک گشاینده اعتبار الزامی است. بنابراین اگر به خاطر هزینه تمبر و کارمزد قبولی، شرط صدور برات از معامله حذف گردد، بایستی از اعتبار اسنادی با پرداخت مؤخر استفاده کرد.

معمولاً یوزانس به صورت اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت تأیید شده، صادر می‌شود تا تضمینی برای فروشنده کالا وجود داشته باشد. مؤسسه مالی یا بانک تجاری مذکور بهره مبلغ اعتبار را تا سررسید موعد آن از متقاضی اخذ خواهد کرد. نرخ بهره‌ای که شرکت‌های مالی می‌توانند اخذ نمایند، حداکثر می‌تواند معادل نرخ بهره یوزانس اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز گشایش اعتبار اسنادی باشد.

آنچه سبب می‌شود فروشندگان به گشایش اعتبارات یوزانس رغبت یابند، تعهد پرداخت وجهی است که بانک گشاینده اعتبار در سررسید اعتبار بر عهده می‌گیرد. این میان تأیید یک بانک دیگر هم ممکن است به تأیید بانک گشاینده افزوده شود.

طبق آخرین دستورالعمل بانک مرکزی در حال حاضر اعتبارات اسنادی یوزانس حداکثر ظرف مدت ۱۸۰ روز تا یک‌سال قابل گشایش هستند.

 

شایان ذکر است که نوع کالای خریداری شده در پذیرش گشایش یوزانس از سوی بانک‌ها تأثیر دارد و اعتبارات اسنادی یوزانس به هیچ‌وجه تمدیدپذیر نمی‌باشد.