گروه راهوشهرسازی – وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به توافقات صورت گرفته ایران و جمهوری آذربایجان در احداث کریدور ریلی ارس، گفت: پلی برای خطآهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی که به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی رود ارس است، احداث میشود. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد بذرپاش؛ درباره دستاوردها و […]
گروه راهوشهرسازی – وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به توافقات صورت گرفته ایران و جمهوری آذربایجان در احداث کریدور ریلی ارس، گفت: پلی برای خطآهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی که به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی رود ارس است، احداث میشود. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد بذرپاش؛ درباره دستاوردها و اقدامات انجام شده در سفر به باکوی آذربایجان، اظهار داشت: ایران راه یکی از کلان پروژههای دولت مردمی است و در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور اجرا خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی، یکی از گذرگاههای رسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و مورد تأکید رئیسجمهور کشورمان را گذرگاه ارس دانست و افزود: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد. وی با اشاره به احداث پل آغبند روی رود ارس، گفت: احداث جاده در این منطقه نیز توسط ایران انجام میشود که از منطقه آغبند آغاز شده و تا منطقه جلفا ادامه دارد. بذرپاش؛ ادامه داد: این گذرگاه یکی از گذرگاههای اصلی و راهبردی مورد درخواست دو کشور بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت ریاست کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را نیز برعهده دارد، رسماً آغاز شد. وزیر راه و شهرسازی، گفت: علاوه بر آن، توافقی درخصوص آغاز عملیات اجرایی خطآهن در مجاورت پل آغبند انجام شد تا این خطآهن از منطقه آغبند (از طریق پل ریلی) با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی وارد خاک ایران شود. احداث این پل ظرف یک سال به اتمام میرسد و به موازات آن عملیات اجرایی پایانههای گمرکی درهر دو کشور آغاز شد. وی تأکید کرد: همچنین طی جلسه کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان که برگزار شد، موضوعاتی از جمله پل آستارا- آستارا مورد بررسی قرار گرفت. این پل یکی از پروژههای مهم است و امیدواریم ظرف دو ماه آینده با حضور رؤسای جمهور دو کشور افتتاح شود، چراکه تکمیل این پل ظرفیتهای ترانزیتی بالایی را به دنبال دارد. به گفته بذرپاش؛ افزایش پروازهای بین دو کشور، در راستای رشد تعاملات و تسهیل رفت و آمد تجار و گردشگران از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مطرح شد. وی افزود: توافقاتی نیز توسط بخش نظامی دو کشور انجام شده بود که در این سفر مورد پیگیری قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به توافقات مرتبط با وزارت نیرو برای احداث چند سد و پیگیری این توافقات، گفت: سد خدآفرین یکی از سدهای مهم با قابلیت آبگیری تا ٧٠٠ میلیون مترمکعب است که عملیات احداث آن به اتمام رسیده و برخی اختلافات مالی قبلی نیز برطرف شد تا آبگیری این سد هرچه سریعتر آغاز شود. وی ادامه داد: دو سد دیگر نیز وجود دارد که احداث یکی از آنها با ۹۵ درصد پیشرفت همراه شده و ظرف سه ماه آینده عملیات آبگیری آن آغاز میشود. سد و نیروگاه دیگر نیز با چالش محیطزیستی مواجه است و باید تأیید محیطزیست ایران را دریافت کند. بذرپاش؛ گفت: تعرفه ترجیحی تجارت میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شد، در این خصوص لیست کالاها نهایی شده و توافق بین سازمان توسعه تجارت دو کشور در حال انجام است تا روابط تجاری ایران و آذربایجان تسهیل و ارزانتر شود. وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: همچنین در دیدار با رئیسجمهور آذربایجان، آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال-جنوب اعلام شد. وی با اشاره به برخی سوءتفاهمات رخ داده در گذشته، گفت: خواستار بازگشایی هرچه سریعتر سفارت آذربایجان در ایران شدیم و رئیسجمهور این کشور نیز قول مساعد داد تا ظرف مدت کوتاهی این اقدامات انجام شود. بذرپاش؛ همچنین در دیدار و مذاکره با الهام علییف، با تأکید بر اهمیت و لزوم تقویت و توسعه همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی در چارچوبی جامع، هدفمند و آیندهنگر با توجه به ابتکار ایران راه تصریح کرد: ابتکار ترانزیتی «ایران راه» با طرحهای کلان جمهوری آذربایجان همخوانی دارد و میتواند فصل جدیدی از همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی را به روی دو طرفن بگشاید. وزیر راه و شهرسازی، در این دیدار تأکید کرد: برنامه جامع ارتقای ترانزیت تا ۱۵ میلیون تن در سال در افق ۲۰۳۰ در تمام شقوق هدفگذاری شده است که برنامه عملیاتی آن باید پیگیری شود. بذرپاش؛ تأکید کرد: شرایط جدید در منطقه و همراه با صلح میتواند نوید بخش آیندهای روشن در افزایش مبادلات اقتصادی و توسعه روابط باشد. در شرایط جدید صلح آمیز همکاریهای راهبردی دو کشور لازم است گسترش یابد. در راستای ابتکار «ایران راه» کریدور ارس از آغبند تا جلفا بهعنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرایی میشود.
دیدگاه بسته شده است.