اقدامات لازم برای تداوم آتش بس را انجام می‌دهیم

رییس‌جمهوری سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «آ.ار.د» آلمان از حمایت دولت سوریه از آتش بس خبر داد. به گزارش مهر به نقل از شبکه تلویزیونی «آ.ار.د» آلمان، «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه در این گفت‌و‌گو با اعلام حمایت دولت از آتش بس اظهار داشت: برقراری آتش بس در سوریه که از روز شنبه آغاز شده […]

رییس‌جمهوری سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «آ.ار.د» آلمان از حمایت دولت سوریه از آتش بس خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از شبکه تلویزیونی «آ.ار.د» آلمان، «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه در این گفت‌و‌گو با اعلام حمایت دولت از آتش بس اظهار داشت: برقراری آتش بس در سوریه که از روز شنبه آغاز شده امید تازه‌ای برای مردم این کشور است.

وی درباره ثبات آتش بس و چگونگی عملکرد دولت سوریه برای تداوم آن گفت: در ساعت‌های اولیه شاهد نقض آتش بس از سوی گروه‌های مسلح بودیم، اما ارتش سوریه از هر واکنشی خودداری می‌کند تا به حفظ آتش بس کمک کند. این کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم

رییس‌جمهوری سوریه همچنین درباره نقش آلمان در خصوص بحران سوریه گفت: از آن‌ها می‌خواهیم تا از پناهجویان حمایت کرده و در صورت شرایط مناسب زمینه بازگشت آن‌ها را فراهم کنند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تمدید آتش بس در سوریه به مدت دو هفته دیگر شد.

به گزارش مهر به نقل از القدس، بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به برقراری آتش بس در سوریه اظهار داشت: ما شاهدیم که آتش بس در سوریه تا حد زیادی اجرا شد و باید آن را لااقل برای دو هفته دیگر تمدید کنیم و این امر باید به منظور توزیع کمک‌های انسانی و فراهم کردن فضای گفت‌و‌گوی سیاسی صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب افزود: گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در راستای تداوم اجرای آتش بس در سوریه و جلوگیری از نقض آن تلاش می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: «استفان‌دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه نشستی را با اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه برگزار کرد.

وی با بیان این‌که مذاکرات سوریه ۷ مارس آغاز خواهد شد از طرف‌های درگیر در سوریه خواست که به تعهدات خود پایبند باشند.

آتش بس در سوریه از روز شنبه ۸ اسفند در سوریه و به مدت دو هفته آغاز شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت: اقدامات ترکیه در مرز با سوریه می‌تواند روند آتش‌بش را در این کشور تضعیف کند و در حقیقت این تحرکات به مثابه بمبی ساعتی است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگیی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ترکیه‌ ایده انجام حملات مرزی با سوریه و تشکیل مناطق مرزی امن در داخل این کشور را کنار نمی‌گذارند. مسیری که آنکارا انتخاب کرده به جایی نمی‌رود و نتیجه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: ما در گذشته نیز شاهد بودیم زمانی که ترکیه تصمیمی اتخاذ کرده «احساسی» عمل کرده است و من می‌خواهم بابت این مسأله به همتایان ترکیه‌ای خود هشدار دهم.

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه درحال حاضر اوضاع از منظری که آنکارا به وجود آورده است‌، بسیار «خطرناک» است.

وی ادامه داد: مسکو نقش ایران را درباره سازش در سوریه بسیار مؤثر می‌داند. نقش ایران «مثبت» است. ما بابت این مسأله هیچ شکی نداریم. ایران به صورت کاملاً «مسؤولانه» درباره بحران در سوریه عمل کرده است. روابط میان مسکو و تهران درباره مسأله سوریه «بسیار خوب» است.

وی همچنین از تشکیل یک «کشور فدرال» سوریه در صورتی که این مدل در این کشور کارایی داشته باشد خبر داد. وی گفت اگر نتایج مذاکرات، رایزنی‌‌ها و گفت‌و‌گو‌ها درباره آینده سوریه به ایده یک مدل فدرال برای سوریه و حفظ سوریه به عنوان یک کشور متحد، سکولار، مستقل و دارای حاکمیت برسد چه کسی می‌تواند مخالفت کند؟ مسکو با مدل‌های دیگر برای سوریه به شرطی که دیکته شده از طرف افرادی هزاران کیلومتر دورتر از سوریه نباشد، مخالفتی ندارد.

ریابکوف ادامه داد: طرح «ب» یا جایگزین یک بازی «ناعادلانه» است. مفاد این برنامه برای تضعیف روند سازش در سوریه است و با توافق امضا شده توسط رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در ۲۲ فوریه سال جاری میلادی مغایرت دارد.

 وی به این مسأله اشاره کرد که حضور بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در آینده این کشور به مردمش بستگی دارد. مردم سوریه هستند که باید بابت این مسأله تصمیم‌گیری کنند. البته دولت آمریکا همچنان بر این باور است که اسد در آینده سوریه جایی ندارد. اما ما این گونه فکر نمی‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه به این مسأله اشاره کرد که مذاکرات در داخل سوریه باید با حضور کرد‌ها باشد در غیراین صورت بی‌نتیجه خواهد بود. برخی از شرکای روسیه در مذاکرات سازش در سوریه به مواضع روسیه درباره حضور کرد‌ها در مذاکرات صلح در سوریه اهمیتی ندادند.