اکتشافات معادن ایران معادل ۲٫۵ برابر صد سال گذشته

  اکتشافاتی که ایمیدرو از دو سال پیش شروع کرده، معادل ۲٫۵ برابر ۱۰۰ سال اخیر است که امیدواریم تا پایان ۹۵ به نتیجه برسد. رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: پس از اتمام مراحل اولیه اکتشاف با مشارکت بخش خصوصی به توسعه فعالیت‌های این بخش می‌پردازیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان […]

 

اکتشافاتی که ایمیدرو از دو سال پیش شروع کرده، معادل ۲٫۵ برابر ۱۰۰ سال اخیر است که امیدواریم تا پایان ۹۵ به نتیجه برسد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: پس از اتمام مراحل اولیه اکتشاف با مشارکت بخش خصوصی به توسعه فعالیت‌های این بخش می‌پردازیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، رییس هیأت عامل ایمیدرو به انجام فعالیت‌های جدید اکتشافی ایمیدرو اشاره کرد و گفت: اکتشافاتی که ایمیدرو از دو سال پیش شروع کرده، معادل ۲٫۵ برابر ۱۰۰ سال اخیر است که امیدواریم تا پایان ۹۵ به نتیجه برسد.

 وی در عین حال خواهان جلب مشارکت بخش خصوصی در این برنامه شد و گفت: با اطمینان از ذخایر معادن خواهیم توانست با مشارکت بخش خصوصی این کار را برای دستیابی به اکتشافات تکمیلی و ذخایر قطعی گسترش دهیم.

وی یکی از عقب ماندگی‌های تاریخی ایران را، حوزه اکتشاف دانست و گفت: حدود ۵۷ میلیارد تن ذخایر معدنی شناخته شده داریم که تا دو سال و نیم پیش تنها ۱۰۰ هزار کیلومتربع کار اکتشافی تمام شده وجود داشت که این تکامل نسبی از طریق تکنولوژی‌های قدیمی به دست آمده است.

کرباسیان با بیان این‌که به ازای هر یک واحد ماده معدنی، ۳ برابر و یا بیش‌تر ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از تکنولوژی‌های روز و پیشرفته ماهواره‌ای خواهیم توانست کارهای دقیق تر و در عمق بیش‌تر انجام دهیم. ایران یکی از کشورهای غنی معدنی است.

رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همچنین اعلام کرد: ۵ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور وجود دارد که با تبدیل آن به محصول در مراحل بعد، می‌توان ارزش افزوده و اشتغال فراوانی در کشور ایجاد کرد.

مهدی کرباسیان گفت: منابع سنگ آهن کشور در یک مرحله با تبدیل به کنسانتره، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند و در مرحله بعد به گندله تبدیل و ارزش افزوده بالاتری را به‌دنبال خواهد داشت ضمن این‌که در مراحل بعدی نیز آهن اسفنجی و همچنین شمش، ورق، میلگرد و… را خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که دهه آینده، دهه رقابت در قیمت تمام شده خواهد بود، افزود: ما به دلیل داشتن زیرساخت‌های لازم در حوزه گاز، نفت، معدن، نیروی انسانی و جایگاه استراتژیک، تنها باید به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کنیم به‌طوری که بتوانیم وارد بازارهای جهانی بشویم.

 

به گفته کرباسیان، واحدهای تولیدی کشور نه تنها در حوزه صنایع معدنی، بلکه در همه بخش‌ها باید بتوانند قدرت رقابت پیدا کنند. کشور ظرفیت کاهش قیمت تمام شده را دارد. در ایران گاز، مواد اولیه، منابع معدنی ارزان قیمت، نیروی انسانی کارآمد و… وجود دارد؛ از همین رو باید وارد تولید رقابتی شد.