رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع هشدار داد

خطرساز بودن تونل‌های جاده‌ای کشور بدون سیستم تهویه

گروه راه‌وشهر‌سازی -رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران، نسبت به مخاطرات زیربار ترافیک رفتن تونل‌های جاده‌ای کشور بدون برخورداری این تونل‌ها از سیستم تهویه مطبوع مناسب هشدار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی بستانچی؛ در جمع خبرنگاران، افزود: سیستم‌های تهویه تونل‌های مترو از کشورهای خارجی مثل آلمان وارد می‌شد که به همت متخصصان […]

گروه راه‌وشهر‌سازی -رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران، نسبت به مخاطرات زیربار ترافیک رفتن تونل‌های جاده‌ای کشور بدون برخورداری این تونل‌ها از سیستم تهویه مطبوع مناسب هشدار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی بستانچی؛ در جمع خبرنگاران، افزود: سیستم‌های تهویه تونل‌های مترو از کشورهای خارجی مثل آلمان وارد می‌شد که به همت متخصصان کشور، این سیستم‌ها داخلی‌سازی شد. در حال‌حاضر سیستم‌های تهویه داخلی در برخی خطوط مترو شهرهای تبریز، کرج، قم و تهران نصب و در حال کار است و کیفیت و صرفه اقتصادی این سیستم‌ها قابل رقابت با سیستم‌ها و تجهیزات وارداتی است، ضمن آن که سیستم‌های داخلی از خدمات پشتیبانی قابل قبولی نیز برخودار است. مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی، در ادامه با اشاره به بی‌توجهی مسئولان پروژه‌های عمرانی به ضرورت نصب سیستم‌های تهویه مطبوع کارآمد در تونل‌های جاده‌ای، بیان کرد: طراحی و ساخت سیستم‌های تهویه باکیفیت برای تونل‌های جاده‌ای در این مجموعه انجام گرفته است اما به دلیل نبود سفارش و تقاضا از سوی مجریان پروژه‌های عمرانی، از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران، با هشدار درباره مخاطره آمیز بودن بی‌توجهی به تهویه مطبوع تونل‌های جاده‌ای برون شهری و درون‌شهری، تصریح کرد: نباید منتظر باشیم حادثه تلخ یا فاجعه‌ای در تونل‌ها رخ دهد و دچار تلفات جانی شویم و بعد به فکر اجرای استانداردهای بین‌المللی باشیم. وی ادامه داد: در حال‌حاضر تعداد بسیار کمی از تونل‌های جاده‌ای کشور دارای سیستم تهویه مطبوع هستند که متأسفانه این سیستم‌ها هم کارآمد نیستند، ضمن آن که آزادراه‌ها و بزرگراه‌های پرتعدادی در کشور داریم که اصولا سیستم تهویه مطبوع برای آن‌ها نصب نشده است. این در حالیست که براساس استانداردهای بین‌المللی هر ۱۰۰۰ متر تونل باید دارای سیستم تهویه مطبوع استاندارد و کارآمد باشد. بستانچی؛ در پایان یادآور شد؛ هزینه نصب و راه‌اندازی تجهیزات تهویه مطبوع در مقابل هزینه ساخت تونل‌ها و آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور رقم بسیار ناچیزی است و این هزینه می‌تواند از بروز خسارت‌های سنگین مالی و جانی جلوگیری کند، بر این اساس به‌عنوان تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع خواستار حمایت سیاست‌گذاران پروژه‌های عمرانی و توجه به این حوزه قبل از بروز یک فاجعه انسانی در تونل‌ها هستیم.