گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، در همایش تجلیل از برترینهای پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که در سالن همایشهای نورالرضا در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: این همایش برای تقدیر از برترینهای ترافیکی برگزار شد. واقعیت این است که تمام ۸۵ میلیون جمعیت کشور هر کدام به نوعی کاربر ترافیکی هستند و پلیس با […]
گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، در همایش تجلیل از برترینهای پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که در سالن همایشهای نورالرضا در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: این همایش برای تقدیر از برترینهای ترافیکی برگزار شد. واقعیت این است که تمام ۸۵ میلیون جمعیت کشور هر کدام به نوعی کاربر ترافیکی هستند و پلیس با این جمعیت به صورت شبانهروز در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم قرار دارد. ما امیدواریم روزی تمام این جمعیت را بهعنوان برترینهای ترافیکی معرفی کنیم. به گزارش مناقصهمزایده، سردار سیدکمال هادیانفر؛ با بیان اینکه ۹۲ درصد حمل و نقل در کشورمان به صورت زمینی و جادهای انجام میشود، گفت: سفرهای ریلی، هوایی و دریایی تنها هشت درصد باقی را به خود اختصاص داده است. همین موضوع اهمیت حوزه ترافیک و راهنمایی و رانندگی را به خوبی نشان میدهد. آمارها نشان میدهد که ما در سال گذشته بیش از هشت میلیارد تردد در سطح جادههای کشور داشتیم که آمار بالایی است. در این شرایط ما باید بتوانیم تا طبق قانون آمار تصادفات فوتی را ۳۰ درصد کاهش دهیم. هادیانفر؛ افزود: خب برای تحقق این آمار و برای دستیابی به این امر، با چالشهایی مواجه هستیم که جلوگیری از واردات خودرو، سهم یکونیم درصدی دریچه واردات خودرو و فراموش شدن قانون اسقاط خودرو از جمله این موارد است. رئیس پلیس راهور فراجا، ادامه داد: همچنین بیش از ۴۲ میلیون وسیله نقلیه و ۵۰ میلیون گواهینامه در کشورمان داریم که باید برای اینها برنامهریزی کرد و در واقع این حجم کار پلیس راهور است که جایگاه خاصی در ارائه خدمات به مردم را به این پلیس داده است. وی در ادامه، با اشاره به پیشنهاد فرمانده فراجا برای ادغام شمارههای امدادی، گفت: سردار رادان؛ پیشنهاد دادند تا تمامی شمارههای امدادی ادغام شود تا در هنگام بروز حادثه، دسترسی شهروندان به عوامل امدادی از جمله پلیس راحتتر انجام شود. امیدواریم این موضوع نیز اجرایی شود. هادیانفر؛ با اشاره به اجرای طرح کروکی الکترونیک، گفت: برای اجرای این طرح در قم ۷۰۰۰ تبلت فراهم شد و بهزودی آن را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد. رئیس پلیس راهور فراجا، با بیان اینکه پلیس با چالش منابع و نیروی انسانی هم مواجه است، گفت: روزانه حدود ۳۵ میلیون تردد در کشور داریم که این با آمار نیروی انسانی ما همخوانی ندارد. البته امروز دنیا مسیر دانش روز را دنبال میکند و ما در بسیاری از کشورها بهخصوص کشورهای توسعهیافته دیگر کمتر مأمور پلیس را در خیابانها میبینیم. این موضوع نشان میدهد که راه درمان ترافیک، علم و فناوریهای جدید و هوشمند است که البته تأمین آن نیازمند صرف اعتبارات لازم است. امروز بسیاری از کشورها از هوشمصنوعی برای مدیریت ترافیک استفاده میکنند و تماس انسانی را به حداقل رسانده و در حال کاهش هستند. همچنین معاون اجرایی پلیس راهور فراجا، اجرای طرح کروکی الکترونیک را موجب افزایش دقت در ترسیم کروکی و کاهش نارضایتی مردم دانست. سردار حسین رمضانی؛ در همایش تجلیل از برترینهای پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که در سالن همایشهای نورالرضا در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: هفته فراجا فرصتی شد تا در آن از برترینهای پلیس راهور در حوزههای کروکی برتر، راهوران فداکار و صحیحالعمل، ایدههای برتر ترافیکی و… قدردانی کنیم و امیدواریم که این رویه در سالهای آتی نیز ادامه پیدا کند. وی با اشاره به برخی از تخلفاتی که در گذشته از سوی برخی از مأموران پلیس راهور انجام شده بود، گفت: متأسفانه در سالهای گذشته بعضی از رانندگان متخلف برای فرار از جریمه، نمره منفی؛ توقیف خودرو و… پیشنهادات فریبندهای را به مأموران پلیس ارائه میکردند، البته عمده مأموران ما این پیشنهادات را رد و آن را صورتجلسه نیز میکردند، اما با دستور سردار هادیانفر از سال ۹۸ با جدیت با این موضع برخورد شد. معاون اجرایی پلیس راهور فراجا، افزود: یکی از انتقادات و دغدغههای مردم کیفیت کروکی و جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم بود که در این زمینه با دستور ریاست پلیس راهور فراجا، چهار اقدام در دستور کار پلیس راهور قرار گرفت، یکی از این اقدامات ابتکار فرماندهی راهور برای بحث پایهگذاری ترسیم کروکی الکترونیکی بود که مأموران ما به آن مجهز شدهاند. این طرح در حال اجرا و توسعه است و زیرساختهای آن با مشارکت بخش خصوصی و بیمه مرکزی در حال تکمیل شده است. دستافزارها در اختیار همه افسران قرار خواهد گرفت. به گفته رمضانی؛ اجرای طرح کروکی الکترونیک هم دقت ترسیم کروکیها را افزایش داد و هم سبب کاهش اعتراضات مردم به کارشناسی تصادفات در این حوزه شد. وی با اشاره به انتخاب کروکی برتر، گفت: از میان ۵۸۲۰ نفر که دارای برترین کروکیها بودند، ۵۷۲ نفر انتخاب شده و در ادامه سپس ۱۰۵ کروکی با موفقیت به سطح داوران رسید و در نهایت نیز جایزه کروکی برتر در سطح کشور سرهنگ کیوانپور از پلیس راهور تهران بزرگ، تعلق قرار گرفت. امروز با اقدامات انجام شده، کیفیت کروکیها به بهترین شکل ممکن درحال انجام است و سهم تقصیر علاوه بر راننده، به نقص فنی خودرو و جاده هم تعلق میگیرد. همچنین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که طی شش ماه نخست سالجاری بیش از دو میلیون خودرو فقط به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه و اعمال قانون شد. سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور؛ گفت: پلیس راهور تهران بزرگ، از ابتدای سال، درخصوص برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا برنامهریزی داشته و اعمال قانون و برخورد با این خودروها را که فاقد معاینه فنی هستند در دستور کار خود قرار داده است. وی افزود: در شش ماهه اول امسال بیش از دو میلیون خودرو به دلیل نداشتن و فاقد معاینه فنی بودن جریمه شدهاند که البته ممکن است برخی خودروها دو یا چند بار به همین علت اعمال قانون شده باشند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، تأکید کرد: همچنین در این مدت ۷۵۲۶ خودروی دودزا نیز توسط تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ اعمال قانون شدهاند. سرهنگ موسویپور؛ افزود: با ۷۹۲۵۶ خودرو نیز که دارای نقص فنی بودهاند برخورد لازم و قانونی صورت پذیرفته است. وی اظهار کرد: آن چیزی که مهم است تغییر در روش برخورد با خودروهای دودزا است. آن چیزی که تا قبل از این اتفاق میافتاد این بود که خودروهایی که دودزا بودند برابر دستورالعملها بایستی هر جفت پلاک آنها فک میشد و یک پلاک ۵ رقمی در اختیار راننده قرار میگرفت و چند روز فرصت داشت که به تعمیرگاههای مجاز رفته و پس از رفع نقص برای دریافت پلاک به یکی از مراکز اجراییات پلیس راهور تهران بزرگ مراجعه نماید و پس از بازدید و رؤیت معاینه فنی اگر مشکلی نداشت پلاکهای خودرو در اختیار مالک قرار میگرفت. سرهنگ موسویپور؛ گفت: البته این روش ایراداتی داشت و مهمترین ایرادی که داشت این بود که بعضی از این خودروها که اغلب مدل پایین نیز هستند خیلی دنبال پلاک نمیآمدند و خیلی راحت وارد طرح ترافیک میشدند و از چراغقرمزها عبور میکردند و از مقابل دوربینهای پلاکخوان رد میشدند و هیچ نگرانی در بحث تخلف نداشتند. وی اضافه کرد: حال باید پلیس طرح میگذاشت و این خودروها را بهعنوان فاقد پلاک و تردد غیرمجاز توقیف میکرد. در صورتی که این خودرو فقط مجاز بود تا تعمیرگاه آن هم جهت رفع نقص تردد کند ولی خوب بسیار سوءاستفاده میشد. سرهنگ موسویپور؛ گفت: الان اتفاقی که افتاده این است که با دسترسی که پلیس به سامانهها دارد و این دسترسی که ایجاد شده، بدون فک پلاک و در محل معاینه فنی خودروی دودزا را بررسی و در صورت دودزا بودن کارشناسان ما معاینه فنی خودرو را باطل میکنند و وقتی معاینه فنی ابطال شد از مقابل هر دوربینی که عبور کند بهعنوان فاقد معاینه فنی جریمه میشود. وی ادامه داد: وقتی این اتفاق بیفتد راننده و یا مالک مجبور میشود که به تعمیرگاه مراجعه نموده و نسبت به رفع نقص خودرو اقدام کند تا جریمه نشود. این اتفاق جدیدی است که هم به نفع شهرو هم به نفع شهروندان است. هم خودرو فک پلاک نمیشود و هم پلیس میتواند اقدامات خود را انجام دهد.
دیدگاه بسته شده است.