طرح تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو کلید خورد

رییس سازمان غذا و دارو: استعفایم بدون دلیل نبود طرح تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو کلید خورد طی دو سال اخیر سازمان غذا و دارو به واسطه برنامه‌های سلامت‌محورانه‌اش با چالش‌هایی بعضاً جدی روبه‌رو بود؛ از ایجاد محدودیت در واردات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی خارجی و سختگیری در تولید داخلی این اقلام […]

رییس سازمان غذا و دارو: استعفایم بدون دلیل نبود

طرح تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو کلید خورد

طی دو سال اخیر سازمان غذا و دارو به واسطه برنامه‌های سلامت‌محورانه‌اش با چالش‌هایی بعضاً جدی روبه‌رو بود؛ از ایجاد محدودیت در واردات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی خارجی و سختگیری در تولید داخلی این اقلام گرفته تا حذف پالم از فرآورده‌های لبنی، جدیت در سلامت آب‌ معدنی‌ها، پایش آبلیمو‌ها و… . اقداماتی که شاید مخل منافع خیلی‌‌ها شد.

به گزارش ایسنا، چندی طول نکشید که کاسه صبر سودجویان عرصه سلامت لبریز و فشار‌ها بر سازمان غذا و دارو تشدید شد و نهایتاً هم در مقطعی از زمان اخباری مبنی بر استعفای رییس سازمان غذا و دارو و البته مخالفت وزیر بهداشت با استعفا را شاهد بودیم؛ استعفایی که برخی دلیل آن را به همین فشار‌ها و آزار و اذیت‌ها نسبت می‌دهند.

با رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو به گفت‌وگو نشستیم تا علاوه بر تشریح برنامه‌های جدید در نظر گرفته شده برای حوزه دارو و کنترل واردات آن، به حواشی که مدتی دامنگیر سازمانش بود، پاسخ دهد:

کاهش ۳۵۰ میلیون دلاری واردات دارو

دیناروند با بیان این‌که پیشبرد این سیاست منجر به کاهش وابستگی ارزی‌مان به واردات شد، ادامه داد: به‌طوری‌که در سال ۹۲، میزان واردات دارو یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بود که با اجرای سیاست کنترل واردات این عدد در سال ۹۴ به میزان یک میلیارد دلار رسیده است و در سال ۹۵ هم پیش‌بینی ما همین حدود است.

رییس سازمان غذا و دارو چنین اتفاقی را در عرصه دارویی کشور بسیار ارزشمند دانست و اظهار کرد: چنین نتایجی یعنی این‌که ما توانسته‌ایم به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار واردات و وابستگی ارزی‌مان را کاهش دهیم. البته بخشی از موضوع به دلیل کاهش قیمت داروهای وارداتی و بخشی هم به دلیل اجرای سیاست‌های محدودیت و کنترل واردات است.

دیناروند با بیان این‌که ایجاد محدودیت در واردات دارو عوارضی هم در پی دارد، گفت: درست است که با این کار از تولید داخلی حمایت می‌کنیم، اما انجام چنین اقداماتی مقداری نارضایتی بیماران را هم به دنبال دارد؛ چرا که برخی بیماران به فرآورده‌های خارجی عادت و اعتماد داشتند یا پزشکانشان فرآورده‌های خارجی را برای آن‌ها تجویز می‌کنند و طبیعتا در دسترسی بیماران به فرآورده‌های وارداتی دچار مشکل می‌شود.

جهش ۱۰ درصدی تولید داخل در بازار دارویی کشور

به گفته وی، در سال ۹۴ از نظر ارزش بازار حدود ۷۰ درصد بازار دارویی کشور به تولید داخل اختصاص داشت و ۳۰ درصد بازار هم در اختیار واردات بوده است. بر این اساس، میزان وارداتمان تقریباً یک میلیارد دلار بوده و این عدد نسبت به ۴ سال گذشته که حدود ۴۰ درصد بازار را به خود اختصاص می‌داده به ۳۰ درصد کاهش یافته و سهم داروهای تولید داخل نیز از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

۷۰ درصد شرکت‌های دارویی شبه‌دولتی هستند

وی با بیان این‌که اشکال شرکت‌های دارویی ما این است که تقریباً ۷۰ درصدشان شبه‌دولتی هستند و جنب و جوش در شرکت‌های شبه‌دولتی کم است، افزود: شرکت‌های غیردولتی چابک نیستند. بر همین اساس، امیدواریم سهم بخش خصوصی در این حوزه بیش‌تر شود تا بتوانیم برای صادرات هم فکری کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل استعفایش (چند ماه گذشته) و این‌که آیا این دلایل به فشارهایی که به سازمان غذا و دارو وارد می‌شود، ربط داشت یا خیر، تصریح کرد: به هر حال هیچ استعفایی بدون دلیل نیست و کسی نمی‌آید بگوید که دیشب خواب دیدم که باید استعفا دهم. بنابراین هر استعفایی دلیل دارد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این‌که آیا حاضر است دوباره مسؤولیت این سازمان را در دوره‌های بعد قبول کند؟ گفت: هنوز زود است که بخواهیم درباره دوره بعد نظر دهیم و بهتر است بگوییم آیا این دولت در دوره بعد می‌ماند یا خیر. البته امیدواریم که این دولت در دوره بعد هم روی کار بیاید و آقای رییس‌جمهور رأی بیاورند و دولت به فعالیتش ادامه دهد. در عین حال امیدوارم دکترهاشمی هم بپذیرند و به فعالیتشان در حوزه سلامت ادامه دهند تا طرح تحول سلامت آسیب نبیند.

دیناروند همچنین اظهار کرد: بنابراین تصور می‌کنم که فکر کردن به این موضوع زود است و هنوز ۸ یا ۹ ماه زمان داریم تا تصمیم بگیریم.

امیدوارم مصلحت ایجاب کند که کار دانشگاهیم را انجام دهم

وی تأکید کرد: البته قطعاً ترجیحم این است که به دانشگاه بازگردم و کار علمی‌ام را انجام دهم؛ چرا که علاقه اصلی من دانشگاه است و کار اجرایی را عمدتاً به دلیل مصالح بزرگ‌تر و تکلیفی که بر دوشم است، انجام می‌دهم. در هر حال امیدواریم مصلحت ایجاب کند که ما کار علمی‌مان را در همان دانشگاه انجام دهیم.

سؤال از دخل و تصرف مدیران وزارت بهداشت در واردات دارو

در همین ارتباط، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این‌که در جلسه این کمیسیون موضوع تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت مورد بحث قرار گرفت، گفت: دخل و تصرف مدیران وزارت بهداشت بر شرکت‌های واردکننده دارو از دلایل این مسأله است.

محمدحسین‌قربانی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با موضوع تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو در کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: در این جلسه وزیر بهداشت، معاون غذا و دارو و تعدادی از دوستان موافق و مخالف با موضوع تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت که در کمیسیون بهداشت برگزار شد حضور داشتند و بحث‌های مختلفی مورد گفت‌‌وگو قرار گرفت.

وی افزود: دو مورد در ارتباط با منابع مالی وزارت بهداشت و دو مورد در ارتباط با مسایل مختلف غذا و دارو مورد بحث قرار گرفت و از آنجایی که سازمان و غذا و دارو زیرمجموعه وزارت بهداشت است از هیأت رییسه درخواست کردیم تا هر ۴ مورد را به یک مورد تبدیل کنند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: شرک‌های واردکننده دارو و دخل و تصرف مدیران وزارتخانه بهداشت در این شرکت‌ها محور سؤالات در حوزه غذا و دارو که وزیر بهداشت و معاونش صحبت‌هایی جهت قانع کردن دوستان انجام داده‌اند.

 

قربانی خاطرنشان کرد: کمیسیون بهداشت ۱۰ روز کاری فرصت دارد تا نظر نهایی را اعلام کند و در این جلسه قرار بر آن شد نشستی با حضور اعضای کمیسیون بهداشت، مجمع غذا و دارو، انجمن داروسازان و… برگزار شود تا شفاف‌سازی لازم صورت گیرد و پس از آن قرارداد نهایی اعلام شود.