۷ تا ۱۲ سالگی بهترین زمان برای آموزش اصول بهداشت دهان و دندان

۷ تا ۱۲ سالگی بهترین زمان برای آموزش اصول بهداشت دهان و دندان متخصص ترمیمی وزیبایی دندان گفت: اگر فردی تا سن حدود ۲۲ سالگی دچار پوسیدگی‌های دندانی نشود، پس از این دوران حفظ سلامت دندان‌ها راحت‌تر می‌شود، بیش‌تر بیماران در سنین بزرگسالی تاوان رعایت نکردن اصول بهداشتی در سنین کودکی را می‌دهند. به گزارش […]

۷ تا ۱۲ سالگی بهترین زمان برای آموزش اصول بهداشت دهان و دندان

متخصص ترمیمی وزیبایی دندان گفت: اگر فردی تا سن حدود ۲۲ سالگی دچار پوسیدگی‌های دندانی نشود، پس از این دوران حفظ سلامت دندان‌ها راحت‌تر می‌شود، بیش‌تر بیماران در سنین بزرگسالی تاوان رعایت نکردن اصول بهداشتی در سنین کودکی را می‌دهند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، دبیر علمی بخش ترمیمی و زیبایی یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با تأکید بر لزوم آموزش‌های گسترده و فراگیر در زمینه رعایت اصول بهداشت دهان و مراقبت از دندان‌ها گفت: بهترین سن برای شروع آموزش اصول بهداشت دهان و دندان قبل از ۷سالگی است .بنابراین لازم است دندانپزشکان و بهداشت کاران دهان و دندان دانش‌آموزان را به صورت دوره‌ای در مدارس آموزش دهند.

منصوره میرزایی متخصص ترمیمی و زیبایی توضیح داد: زمانی که پوسیدگی در سنین پایین به‌ویژه در اولین دندان مولر دایمی رخ می‌دهد، تعدادی از والدین تصور می‌کنند که این دندان شیری است و به آن توجهی نمی‌کنند و کودک دندان دایمی خود را از دست می‌دهد. این مسأله سبب بروز مشکلات دیگری در آینده ازجمله نیاز به پروتز دندانی، ایمپلنت یا ارتودنسی به دلیل انحراف دندان‌های دیگر به سمت جای خالی دندان کشیده شده، می‌شود.

وی بیش‌ترین مشکلات بیماران در حوزه دندانپزشکی را ترمیمی، ناشی از عوارض باقی‌مانده از پوسیدگی‌های دندان‌ها در دوران کودکی دانست و گفت: اگر فردی تا سن حدود ۲۲ سالگی دچار پوسیدگی‌های دندانی نشود، پس از این دوران حفظ سلامت دندان‌ها راحت تر می‌شود. بیش‌تر بیماران در سنین بزرگسالی تاوان عدم رعایت اصول بهداشتی در سنین کودکی را می‌دهند.

میرزایی اظهار داشت: در بعضی از کشور‌ها میزان پوسیدگی کودکان در حد صفر است، زیرا آن‌‌ها هزینه زیادی را در زمینه پیشگیری می‌کنند اما در کشور ما هزینه‌ها بیش‌تر صرف درمان می‌شود که بسیار سنگین تر از هزینه‌های پیشگیری است.

 

این متخصص ترمیمی و زیبایی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که میزان پوسیدگی‌های دندانی در مقایسه با ۲۰ تا ۳۰ سال قبل در کشور ما تغییر چندان نداشته است؛ رفع این مشکل نیازمند یک بسیج همگانی است تا بتوان میزان پوسیدگی‌ها را کاهش داده و از بروز آن پیشگیری کرد. بنابراین بهترین و مؤثر‌ترین قدم‌ها را می‌توان در مدارس برداشت و در همین راستا لازم است معاینات دوره‌ای از مدارس آغاز شود تا در صورت مشاهده مشکلی به دندانپزشکان ارجاع داده شود.