کارشناس صنعت سنگ عنوان کرد

کاهش ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات سنگ

کارشناس صنعت سنگ، گفت: طی چند سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش صادرات سنگ داشته‌ایم. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیامک حاج سیدجوادی؛ با بیان اینکه وضعیت صادرات سنگ بسیار بد شده است و در شرایط خوب صادراتی به‌سر نمی‌بریم، افزود: طی سال‌های اخیر در بخش سنگ سابقه صادرات ۳۸۰ میلیون دلاری را داشته‌ایم، این درحالی […]

کارشناس صنعت سنگ، گفت: طی چند سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش صادرات سنگ داشته‌ایم. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیامک حاج سیدجوادی؛ با بیان اینکه وضعیت صادرات سنگ بسیار بد شده است و در شرایط خوب صادراتی به‌سر نمی‌بریم، افزود: طی سال‌های اخیر در بخش سنگ سابقه صادرات ۳۸۰ میلیون دلاری را داشته‌ایم، این درحالی است که در سال ۱۴۰۱ به صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری رسیده‌ایم، یعنی طی چند سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش صادرات سنگ داشته‌ایم که این میزان به نوبه خودش رقم بسیار بزرگی است. وی تصریح کرد: کاهش صادرات سنگ تأثیرات منفی زیادی داشته به‌طوری که اگر روند صادرات به همین شکل پیش برود، این صنعت را با شکست مواجه می‌کند. تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ، خاطرنشان کرد: قبل از کرونا صادرات سنگ بین‌المللی در تجارت جهانی ۱۸ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات سنگ به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است، یعنی پنج میلیارد دلار هم به این میزان اضافه شده است. درحالی که ایران از رشد صادراتی جهانی هیچ سهمی نداشته است. بنابراین فعالان بازار سنگ باید با تأمل بیشتری به این رویداد‌ها توجه کنند. بنابراین برای از بین بردن معضلاتی که پیش‌رو دارند تلاش‌های بیشتری داشته باشند. وی درباره علت کم شدن صادرات سنگ ایران در بازارهای جهانی، بیان کرد: به این علت که ما در بازارهای بین‌المللی حضور نداشته‌ایم. درواقع حضور کم‌رنگ ایران در بازارهای بین‌المللی باعث کم‌رونق شدن سنگ ایرانی در جهان شد. اگر ۱۸۰ میلیون دلار صادرات را هم مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که ۷۰ میلیون دلار آن صادرات سنگ به عراق بوده است. ۲۴ میلیون دلار آن مربوط به ترکمنستان و ۱۹ میلیون دلار به امارات بوده است. جوادی؛ تأکید کرد: در واقع صادرات سنگ ایران فقط به چند کشور همسایه ایران صورت گرفته است. ما طی سال‌های اخیر هیچ صادراتی به کشورهای بزرگ و اروپایی نداشته‌ایم که این مسئله خودش چالش بزرگی محسوب می‌شود. از سوی دیگر هم صادراتی که به کشورهای همسایه صورت گرفته، ارقام بسیار کوچکی بوده و بخش ناچیزی از سنگ ایران صادر شده است. کارشناس صنعت سنگ، تصریح کرد: صنعت سنگ ایران اصلاً در بازارهای بزرگ جهانی حضور ندارد و صادرکنندگانمان اصلاً در بخش‌های بزرگ فعالیت ندارند. این مسئله هم چالش‌های مخصوص خودش را دارد که بزرگ‌ترین چالش آن مربوط به این مسئله است که ما در کشورمان خودتحریمی داخلی داریم که این بسیار معضل بزرگی است. در واقع تا خودتحریمی‌ها داخلی حل نشود، ما نمی‌توانیم از تحریم‌های خارجی جان سالم به‌در ببریم. وی ادامه داد: اگر بازرگانی جنسی را صادر کند، باید یوروی ۵۵ هزارتومانی‌‌اش را به دولت بدهد و در قبالش ارز نیمایی ۴۰ هزار تومانی بگیرید. مگر سنگ چقدر سود دارد که باید این ۱۵ هزار تومان را هم به دولت بدهد. همین مسئله به‌تنهایی انگیزه صادرکنندگان را کاهش می‌دهد و این صنعت را دچار رکود می‌کند. وی افزود: دولت باید با راهکارهای گوناگون و انواع تشویق‌ها کاری کند که انگیزه صادراتی تولیدکنندگان سنگ افزایش پیدا کند تا بتوانیم از رکودی که بر معادن سنگ و صنعت سنگ حاکم شده است، خارج شویم. زیرا تا این رکود از بین نرود ما نمی‌توانیم شاهد پیشرفت چشمگیر صنعت سنگ چه در داخل و چه در خارج باشیم. به گفته وی؛ درواقع وضعیت معادن ایران از نظر ذخایر و کیفیت به‌گونه‌ای است که می‌توانیم یکی از بهترین جایگاه‌های جهانی را در حوزه سنگ به خودمان اختصاص دهیم. ولی تمامی این‌ها تلاش مضاعف می‌خواهد تا به اهداف بلند مدت خود برسیم. وی با بیان اینکه، با وجود معادن زیاد سنگ و تنوع سنگی هنوز هیچ جایگاهی در بازارهای جهانی نصیب ایران نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که ما مواد معدنی به اندازه کافی داریم. چیزی که نداریم برنامه‌های مدون و حمایت‌های دولتی است. به گفته جوادی؛ دولت باید راه را برای صادرکنندگان باز کند و بگذارد فعالان سنگ با چالش‌های کمتری به فعالیت‌های خودشان ادامه دهند و در این مسیر موفقیت کسب کرده و برای کشورمان ارزآوری داشته باشند. تا دولت حمایت‌های لازم را در بخش صادرات نداشته باشد، این بخش موفقیت‌های لازم را کسب نخواهد کرد.