مذاکره برای فاینانس چینی راه‌آهن رشت-آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد مذاکره برای فاینانس چینی راه‌آهن رشت-آستارا معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با راه‌اندازی خط تولید ریل ملی و همزمان با خرید ریل از خارج، گلوگاه کمبود ریل در کشور برطرف شد، گفت: در حال مذاکره با چینی‌‌‌ها برای تأمین فاینانس ساخت راه‌آهن رشت-آستارا هستیم. […]

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

مذاکره برای فاینانس چینی راه‌آهن رشت-آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با راه‌اندازی خط تولید ریل ملی و همزمان با خرید ریل از خارج، گلوگاه کمبود ریل در کشور برطرف شد، گفت: در حال مذاکره با چینی‌‌‌ها برای تأمین فاینانس ساخت راه‌آهن رشت-آستارا هستیم.

محسن‌پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این که در سفر به چین برای تأمین خط اعتباری پروژه راه‌آهن رشت-آستارا با چینی‌‌‌ها مذاکره می‌کنیم، گفت: به دنبال تأمین فاینانس این پروژه هستیم و یکی از گزینه‌ها برای تأمین فاینانس این مسیر، چینی‌‌ها هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط تولید ریل ملی ذوب آهن، اظهار داشت: اولین تولید ریل ذوب آهن، ریل u33 است و این نوع ریل برای بازسازی خطوط راه‌آهن است و در خطوط جدید ریل‌های uic60 استفاده می‌شود که در قرارداد با ذوب آهن تولید این نوع ریل در سال آینده انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که پروژه‌های خطوط جدید راه‌آهن معطل تولید ریل ملی خواهند بود که یک سال دیگر به شرکت راه‌آهن قرار است عرضه شود، گفت: همزمان با حمایت از تولید داخل، از کشورهای خارجی هم ریل خریداری کرده‌ایم و در دو سال گذشته به امید راه افتادن ریل ملی نبوده‌ایم.

وی افزود: در چند سال گذشته ضمن حمایت از تولید داخل، برای این که چرخ اقتصاد کشور متوقف نشود و بتوانیم از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در راه‌آهن استفاده کنیم؛ با وام ۱۲ ساله از هند ریل خریداری کرده‌ایم که بخشی از این ریل‌‌‌ها وارد کشور شده است و مابقی هم به تدریج وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: از ریل‌های وارداتی در مسیر راه‌آهن ارومیه، راه‌آهن همدان و در پروژه‌های دو خطه‌سازی راه‌آهن منتهی به تهران استفاده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به میزان ریل‌های خریداری شده از خارج و راه‌اندازی ریلی ملی در ذوب‌آهن خوشبختانه در سال‌های آینده کمبود ریل نخواهیم داشت و پروژه‌هایی که عملیات زیر‌سازی آن انجام شده، معطل ریل نخواهند بود.

وی تأکید کرد: از این پس مشکلی با عنوان گلوگاه کمبود ریل نخواهیم داشت و سرعت ساخت پروژه افزایش خواهد یافت.